După ani de experiență în marketing și managementul schimbării, Jillian Bowman, o femeie canadiană în vârstă de 52 de ani a decis, în timpul pandemiei, să nu-și mai vopsească părul alb și să accepte aspectul său natural. Dacă în viața de zi cu zi această schimbare a generat adesea reacții pozitive din partea oamenilor, în procesul de căutare a unui nou loc de muncă totul s-a schimbat, relatează Business Insider.
Deși avea experiență solidă și un CV relevant, femeia a observat că, odată ce părul ei a rămas natural, interviurile de angajare au început să se desfășoare diferit. Recrutorii nu mai puneau întrebările tehnice esențiale legate de responsabilități sau competențe, ci se concentrau pe pozițiile pe care le deținuse cu mulți ani înainte, ignorând astfel abilitățile actuale ale candidatei.
Un tânăr recrutor i-ar fi spus chiar că a evitat să o întrebe despre competențele moderne pentru că prezența ei „îi amintea de mama lui”, sugerând astfel prejudecăți legate de vârstă și de aspectul natural. Alte persoane din domeniul resurselor umane au sugerat chiar să folosească fotografii mai vechi, în care părul ei era încă vopsit, pentru a nu-și prejudicia șansele la angajare.
Deși femeia nu plânge exclusiv pe culoarea părului, experiența ei reflectă o formă de stigmatizare a vârstei – discriminare pe baza vârstei – care persistă în multe companii. Chiar dacă își exprimă deschiderea de a lucra sub conducerea unor superiori mai tineri, vasta ei experiență și cunoștințele despre transformarea digitală au fost trecute cu vederea, iar avantajele pe care le aducea au fost greu de luat în calcul în timpul procesului de selecție.
„Este deosebit de frustrant faptul că aspectul natural ar putea fi un obstacol în carieră”, a declarat femeia pentru publicații internaționale. Ea subliniază că experiența, adaptabilitatea și gândirea strategică — calități tot mai căutate în economia digitală — ar trebui să fie factori esențiali în evaluarea candidaților, mai mult decât trăsăturile fizice.
În același timp, experți consultați de publicații internaționale atrag atenția că multe companii de succes caută și valorizează tot mai mult abilitățile non-tehnice, precum pasiunea, dorința de învățare, munca în echipă și capacitatea de autoreflecție, alături de competențele tehnice. Aceștia susțin că un CV perfect nu mai este singurul criteriu decisiv, ci combinația între experiență și aptitudini soft.
Foto cu caracter ilustrativ: Shutterstock