Virusul pestei porcine ar putea fi transmis de insecte. Vaccinul are eficiență 100%

22.05.2021 | Paula Rotaru
Sursa foto: Shutterstock

Virusul pestei porcine provoacă ravagii la nivel economic, infecția având o rată de mortalitate de peste 98%. Recent, cercetătorii de la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV), în parteneriat cu Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), au descoperit că virusul pestei porcine ar putea pătrunde în fermele de suine prin intermediul insectelor.

Descoperirea i-ar putea ajuta pe fermieri să își ia măsuri suplimentare de protecție, cum ar fi montarea unor plase cu ochiuri mult mai fine la gurile de aerisire, care să nu permită pătrunderea insectelor și îmbolnăvirea animalelor.

În fiecare an sunt sacrificați mii de porci din cauza pestei porcine, o boală care nu se transmite la om, dar care are un impact major asupra economiei. Țara noastră este una dintre cele mai afectate din Europa din cauza infecției cu virusul pestei porcine.

Proiectul de cercetare s-a desfășurat pe o perioadă de 11 luni, timp în care cercetătorii clujeni au intrat în 30 de focare de pestă porcină, unde au pus capcane și au prelevat diverse specii de insecte.

Culicoizii și muștele de grajd transmit virusul pestei porcine

Studiul a analizat posibilitatea transmiterii virusului pestei porcine africane prin intermediul insectelor hematofage (CulicoidesStomoxys, Tabanidae, Ixodoidae).

Concret, specialiștii USAMV Cluj-Napoca și ANSVSA s-au deplasat în exploatații comerciale și gospodării ale populației unde evolua pesta porcină africană și au instalat capcane pentru a captura insecte hematofage care se hrănesc cu sângele porcilor.

Au fost selectate pentru studiu 30 de exploatații de porci din România în care evolua boala, în conformitate cu un sistem de notare a riscurilor.

Peste 150.000 de insecte au fost recoltate și ulterior sortate și identificate în cadrul laboratorului disciplinei de parazitologie USAMV Cluj-Napoca. Mai mult de 4.000 de insecte astfel eșantionate au fost trimise la Institutul de Diagnostic și Sănătate Animală unde, în cadrul Laboratorului Național de Referință, au fost testate prin tehnici de biologie moleculară.

Analizele au fost realizate în conformitate cu protocoalele recomandate de către Laboratorul European de Referință pentru identificarea ADN-ului viral pentru pesta porcină africană.

În urma determinărilor de laborator, descoperirea majoră a acestui studiu a fost că în anumite specii de insecte hematofage care se hrănesc cu sângele porcilor, capturate din focarele de pestă porcină africană, a fost pus în evidența ADN-ul virusului pestei porcine africane.

În cazul fermelor comerciale unde evolua pesta porcină africană, peste 70% dintre insectele hematofage capturate conțineau ADN-ul acestui virus. Ceea ce arată că importanța insectelor hematofage în transmiterea virusului pestei porcine africane ar putea fi mai mare decât se considera până în prezent.

De asemenea, s-a constatat că vectorii cel mai frecvent întâlniți în fermele de suine sunt Culicoides şi Stomoxys (culicoizi și muște de grajd) și că dinamica sezonieră a acestor insecte ar putea explica numărul crescut de focare de pestă porcină în lunile de vară.

Identificarea în insecte a ADN-ului virusului pestei porcine susține ipoteza rolului acestora în transmiterea bolii, fiind necesare însă studii suplimentare în acest sens.

Concluziile acestui studiu, primul care demonstrează prezența ADN-ului viral al pestei porcine africane la specia Culicoides, aduc o contribuție relevantă în elaborarea și aplicarea de noi strategii pentru combaterea acestei boli cu impact economic major.

Vaccin împotriva pestei porcine africane, eficiență 100%. Când va fi distribuit?

În contextul pierderilor economice majore cauzate de pesta porcină, cercetătorii din Vietnam au finalizat deja un program-pilot pentru utilizarea unui vaccin contra infecției cu virusul pestei porcine, care s-a demonstrat că are o eficiență de 100%.

În cadrul acestuia, 72 de porci sănătoși vaccinați cu serul protector au dobândit anticorpi împotriva virusului pestei porcine și nu s-au infectat.

Vaccinul a fost dezvoltat cu sprijinul autorităților sanitar-veterinare din Statele Unite ale Americii, iar producția pe scară largă a vaccinului ar putea începe în al doilea trimestru al anului 2021.

Surse: