Vârsta înaintată nu presupune neapărat declin cognitiv (studiu)

Avem impresia că înaintarea în vârstă trebuie neapărat să vină însoțită de declin cognitiv.
04.05.2021 | Bianca Poptean
Vârsta înaintată nu presupune neapărat declin cognitiv (studiu)

Se presupune adesea că un declin cognitiv – ce înseamnă scăderea memoriei și a funcției creierului – este o componentă inevitabilă a îmbătrânirii. un nou studiu sugerează contrariul. Cercetătorii au descoperit că, în ciuda prezenței problemelor neurologice asociate în general cu boala Alzheimer, mulți vârstnici au menținut niveluri ridicate de performanță cognitivă.

„Declinul cognitiv nu este inevitabil”, a declarat pentru Medscape Medical News autorul principal al studiului, Prof. Dr. Henne Holstege în cadrul Centrului de Alzheimer și al Clinicii de Genetică din cadrul Centrului Medical al Universității din Amsterdam: „La 100 de ani sau chiar mai mult, nivelurile ridicate de performanță cognitivă pot fi menținute timp de câțiva ani, chiar și atunci când indivizii sunt expuși la factori de risc asociați cu declinul cognitiv”, a spus ea. Acest studiu a fost publicat online la începutul anului în JAMA Network Open.

Pe măsură ce îmbătrânim ne așteptăm la declin cognitiv

Holstege a declarat că interesul său pentru cercetarea care studiază îmbătrânirea și a sănătății cognitive a fost inspirat de povestea „fascinantă” a lui Hendrikje van Andel Schipper, care a murit la vârsta de 115 ani în 2015 „complet sănătos din punct de vedere cognitiv”. Mama ei, care a murit la vârsta de 100 de ani, era, de asemenea, intactă din punct de vedere cognitiv la sfârșitul vieții.

„Am vrut să știu cum este posibil ca unele persoane să scape complet de toate aspectele declinului cognitiv în timp ce ajung la vârste înaintate”, a spus Holstege.

Pentru a descoperi secretul sănătății cognitive la vârste înaintate, Holstege a inițiat „Studiul 100-Plus”, care a implicat un minunat grup de centenari sănătoși. Cercetătorii au efectuat teste ample neuropsihologice și au colectat probe de sânge și fecale pentru a examina „nenumărații factori care influențează sănătatea fizică, inclusiv genetica, neuropatologia, markerii de sânge și microbiomul intestinal, pentru a explora constelațiile moleculare și neuropsihologice asociate cu declinul cognitiv”.

Scopul cercetării a fost de a investiga „în ce măsură centenarii au reușit să-și mențină sănătatea cognitivă după includerea în studiu și în ce măsură acest lucru a fost asociat cu caracteristicile genetice, fizice sau neuropatologice”, a spus ea.

Studiul a inclus 330 de centenari care au finalizat una sau mai multe evaluări neuropsihologice. Studiile neuropatologice au fost disponibile pentru 44 de participanți.

Pentru a evalua performanța cognitivă de bază, cercetătorii au administrat o gamă largă de teste neurocognitive, precum și examenul Mini-Mental State, din care au fost calculate scorurile medii z pentru domeniile cognitive. Factorii suplimentari ai analizei au inclus sexul, vârsta, starea proteinei Apolipoproteina E (APOE), rezerva cognitivă, sănătatea fizică și factorul care determina dacă participanții au trăit alături de cineva sau singuri. La autopsie, au fost evaluate nivelurile plăcilor cerebrale asociate cu Alzheimer.

Reziliență și rezervă cognitivă

La momentul inițial, vârsta mediană a centenarilor (72,4% erau femei) era de 100,5 ani. Puțin peste jumătate (56,7%) trăiau pe cont prorpiu, iar majoritatea aveau o vedere foarte bună (65%) și un auz destul de fin (56,4%). Cei mai mulți (78,8%) au reușit să meargă independent, iar 37,9% au atins cel mai înalt nivel de clasificare standard internațională a educației din învățământul postsecundar.

Cercetătorii au descoperit „diferite grade de neuropatologie” în creierul celor 44 de donatori. Durata urmăririi în analiza stării lor cognitive a variat de la 0 la 4 ani (cu media de 1,6 ani). Evaluările tuturor domeniilor cognitive nu au arătat niciun declin cognitiv, cu excepția unui „ușor” declin al funcției de memorie.

Performanța cognitivă a fost asociată cu factori de sănătate fizică sau de rezervă cognitivă, incluzând o mai mare independență în desfășurarea activităților din viața de zi.

În ciuda constatării „caracteristicilor” neuropatologice ale Alzheimerului în creierul centenarilor după moartea lor, markerii nu au fost asociați cu performanța cognitivă sau rata de declin. Autorii notează, de asemenea, că efectele diferitelor plăci sunt exercitate înainte de vârsta de 100 de ani: „Descoperirile noastre sugerează că după împlinirea vârstei de 100 de ani, dcelinul cognitiv rămâne relativ stabil în anii următori. Prin urmare, acești centenari ar putea fi rezistenți la diferiți factori de risc de declin cognitiv”, scriu autorii. De asemenea, ei speculează că rezistența poate fi atribuită unei rezerve cognitive mai mari.

Datele preliminare indică faptul că aproximativ 60% din șansele de a atinge vârsta de 100 de ani sunt ereditare. Prin urmare, pentru a înțelege mai bine ce factori genetici se asociază cu menținerea prelungită a sănătății cognitive, căutăm variantele genetice care apar mai frecvent la centenari comparativ cu persoanele mai tinere „, a spus Holstege.

Desigur, trebuie efectuate mai multe cercetări pentru a înțelege mai bine modul în care astfel de elemente genetice ar putea susține sănătatea creierului, a adăugat ea.

Un „studiu de referință”

Comentând studiul pentru Medscape Medical News, Thomas Perls, profesor la Școala de Medicină a Universității din Boston, l-a numit un studiu „reper” în cercetarea longevității excepționale la om. Perls, care nu a fost implicat în cercetare, a menționat că nu se poate asuma absolut un anumit nivel sau un anumit handicap sau riscul de boală doar pentru că o persoană a atins o vârstă extremă. De fapt, capacitatea de a atinge vârste mult mai înaintate indică probabil că au un anumit grad de reziliență și rezistență la problemele legate de îmbătrânire. “Înțelegerea acestui mecaanism ar putea duce la tratamentul sau prevenirea Alzheimer-ului”, a spus el.