Spune-mi ce ochi ai, ca să-ţi spun ce te doare!

Culoarea ochilor ar putea fi considerată un indicator al stării de sănătate şi este asociată cu rezistenţa la durere şi riscul de diabet, potrivit unui studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Pittsburgh din Statele Unite.
Spune-mi ce ochi ai, ca să-ţi spun ce te doare!

Curioasa asociere dintre culoarea ochilor şi starea de sănătate îi fascinează pe oamenii de ştiinţă de foarte mulţi ani, ducând la realizarea unor studii potrivit cărora culoarea ochilor influenţează nivelul de rezistenţă la durere, riscul de diabet, rapiditatea raţionamentelor mintale şi chiar câteva aspecte insolite, precum modul de aruncare a unui Frisbee şi felul de a ţine în mână un pahar cu alcool, informează dailymail.co.uk, citat de Mediafax.

Cel mai recent element în acest mozaic ştiinţific a fost adus de cercetătorii de la Universitatea din Pittsburgh. Ei au descoperit că femeile caucaziene cu ochi de culoare deschisă – albaştri sau verzi – par să tolereze mai bine durerea fizică şi suferinţa psihică în comparaţie cu femeile caucaziene cu ochi negri sau căprui.

Inna Belfer, profesor la Universitatea Pittsburgh, spune că studiul ei, realizat pe 58 de femei însărcinate, a relevat faptul că pacientele cu ochi de culori deschise par să aibă parte de mai puţină durere în timpul naşterii.

Totodată, femeile cu ochi de culoare deschisă suferă mai puţin din cauza anxietăţii după naştere, prezintă rate mai scăzute de depresie şi au mai puţine gânduri negative. Aceste dezvăluiri au fost făcute de coordonatoarea studiului în cadrul conferinţei anuale organizate de American Pain Society.

Cercetătorii sunt de părere că vor avea nevoie de o serie de studii suplimentare pentru a identifica motivele din spatele acestor diferenţe, însă ei consideră că totul se datorează unor legături de natură genetică.

Atunci când vine vorba de a explica motivul pentru care culoarea ochilor ar putea influenţa starea de sănătate, o posibilă explicaţie este aceea că genele care determină culoarea sunt multifuncţionale. „Aceste gene fac şi alte lucruri în corp. Una dintre ele, NCX-4, asociată cu ochii de culoare închisă, controlează multe proteine, iar una dintre acestea a fost asociată recent cu durerea”, a spus medicul Louhelainen.

Alte gene care sunt asociate cu melanina, pigmentul care determină o culoare închisă a ochilor, au fost şi ele asociate cu durerea. Sindromul Dubin-Johnson, o maladie hepatică moştenită, care determină o pigmentare maronie a celulelor ficatului, este asociat cu apariţia depozitelor de melanină. Simptomele includ dureri şi oboseală..

Ochii albaştri stimulează studiul – Descoperiri similare au apărut şi în urma unui experiment realizat în 1991 pe aproximativ 100 de voluntari, coordonat de Anthony Fallone, doctor în psihologie la Universitatea Edinburgh.

El a ajuns la concluzia că studenţii cu ochi închişi la culoare au obţinut rezultate semnificativ mai bune la mai multe teste de inteligenţă în care viteza de raţionament oferea un avantaj. „Ochiul este atât de strâns legat neurologic de creier încât poţi să spui că el este singura parte a creierului care poate fi văzută din afară. Se pare că ochiul deţine indicii vitale pentru funcţionarea creierului”.

Culoarea ochilor este asociată cu diabetul – Diabetul de tipul 1 este un alt risc asociat cu ochii albaştri. Un studiu realizat în 2011 de cercetătorii italieni a confirmat o serie de analize anterioare potrivit cărora oamenii cu ochi albaştri suferă într-un număr disproporţionat de mare de această maladie.

Savanţii au descoperit că în rândul persoanelor diagnosticate cu diabet de tipul 1 din Lazio şi Sardinia, 21% aveau ochi albaştri, în timp ce în rândul populaţiei generale doar 9% dintre oameni au ochii albaştri.

Trei gene asociate cu nuanţele deschise ale ochilor sunt „suspectate” că ar fi implicate în dezvoltarea diabetului.

Ochii albaştri ar putea fi asociaţi şi cu probleme auditive – mai multe studii au descoperit că muncitorii cu ochi în nuanţe deschise sunt mai expuşi în faţa riscului de a suferi de tulburări auditive în fabricile în care nivelul de zgomot este ridicat.

Bei cafea, scapi de vizita la dentist!
Cel mai nou articol Video:
Natalia Pavalachi Pittet, sexolog: Cum discutăm cu copiii și adolescenții despre sex