Sexul, o chestiune politieneasca

Dupa cum spune Michel Foucault in a sa Istorie…, constructia istorica a sexualitatii s-a format odata cu debutul secolului al XVIII-lea.
Sexul, o chestiune politieneasca
Sexul, o chestiune politieneasca

Dupa cum spune Michel Foucault in a sa Istorie…, constructia istorica a sexualitatii s-a format odata cu debutul secolului al XVIII-lea. Demografia si domeniile asociate s-au constituit in mod gradual in discipline si s-au ocupat de populatie ca de ceva ce trebuia administrat, cunoscut, controlat: rata natalitatii, varsta casatoriei, nasterile legitime si nelegitime, precocitatea si frecventa raporturilor sexuale – toate au devenit obiect de studiu si de interventie.

Potrivit lui Foucault, la inceputul secolului al XIX-lea a avut loc o importanta reformulare a discursului asupra sexualitatii in termeni medicali. Elementul fundamental al acestei transformari l-a reprezentat separarea dintre medicina specifica a sexului si medicina corpului, o separare fondata pe „izolarea unui instinct sexual susceptibil, chiar si fara alterari organice, de a prezenta anumite anomalii constitutionale, niste devieri dobandite, unele infirmitati sau procese patologice“.

In acest punct, Foucault desparte sexul de sexualitate: pana in secolul al XVIII-lea exista un „sex“ care era ordonat in mod juridic, prin coduri ce priveau obligatiile religioase sau legale ale casatoriei, tranzactii de patrimoniu si legaturi de rudenie.

Ulterior, oamenii si-au dat seama ca sexul nu e numai ceva ce poate fi supus judecatii, ci mai trebuie si administrat, astfel incat acesta a devenit o problema ce nu mai privea doar individul, ci si statul. Sexul a devenit o chestiune politieneasca. Ansamblul dezbaterilor din jurul sexului dezvoltate la inceputul secolului al XIX-lea avea insa sa sfarame aceasta alianta dintre sex, proprietate si putere.

Sexualitatea este o chestiune individuala: ea priveste un tip de placere privata si a inceput sa fie considerata adevarata esenta a individului si nucleul identitatii sale personale. S-a putut ajunge la o cunoastere a secretelor individului prin intermediul medicilor, al psihiatrilor si al altor persoane carora individul le marturisea secretele propriilor ganduri si apucaturi.

Aceasta personalizare, aceasta medicalizare si proliferare a semnificatiilor din jurul sexului, aparute intr-o anumita perioada istorica, reprezinta, potrivit lui Foucault, „aparatul sexualitatii“.