Nu neglijaţi valorile trigliceridelor!

Toată lumea e ochi şi urechi la nivelul de colesterol din organism, dar neglijează un alt aspect la fel de important, respectiv trigliceridele.
Nu neglijaţi valorile trigliceridelor!

Toată lumea e ochi şi urechi la nivelul de colesterol din organism, dar neglijează un alt aspect la fel de important, respectiv trigliceridele.

Trigliceridele sunt grăsimi formate din mai mutle tipuri de acizi graşi. Limita lor normală este de 150 mg/dl şi se găsesc fie în sânge, fie în ţesutul adipos.
Atunci când acest nivel este depăşit, apare obezitatea sau supraponderea, iar când se acumulează în cantitate mare în sânge, apare o boală numită hipertrigliceridemie.

„Această boală este, de regulă, asociată şi cu obezitatea, hipertensiunea arterială, o creştere a colesterolului, sau cu diabetul zaharat şi sindromul metabolic, care reprezintă un factor major de risc cardiovascular”, explică Prof. Dr. Nicolae Hâncu, Preşedintele Federaţiei Române de Diabet.

Cele mai predispuse persoane la hipertrigliceridemie sunt cele cu diabet, cele supraponderale şi cele sedentare. În cadrul campaniei, medicii le vor explica acestora ce sunt trigliceridele, care este valoarea lor normală, care sunt riscurile hipertrigliceridemiei şi cum poate fi menţinută sub control prin schimbări în stilul de viaţă sau prin tratament.

Pentru a vedea dacă eşti la risc de hipertrigliceridemie, bifează situaţiile în care te regăseşti:

  • Îmi place să mănânc destul de des dulciuri
     
  • Consum alcool în cantităţi reduse, dar cel puţin de două ori pe săptămână
     
  • Prefer mâncarea tip fast-food pentru a economisi timp şi deoarece îmi este mai comod
     
  • Obişnuiesc să consum pâine albă, orez sau alte produse de patiserie
     
  • Îmi petrec cel puţin 6 ore pe zi stând pe scaun, la birou
     
  • Fac sport / mişcare destul de puţin, o dată pe lună sau chiar mai rar
     
  • Pentru a avea un tonus bun, mi-ar plăcea să slăbesc 2,5-3 kg
     
  • Îmi fac analizele de sânge o dată la doi ani

Cu cât bifezi mai multe situaţii, cu atât eşti mai expus riscului de valori ridicate ale trigliceridelor.

Iată cum poţi menţine trigliceridele în limitele normale:

– Încearcă să reduci numărul de calorii pe care le consumi zilnic.

– Dacă eşti supraponderal, este recomandat să pierzi în greutatea între 2,5 şi 5 kilograme.

– Zahărul şi alimentele din făina albă cresc nivelul trigliceridelor, aşadar evită preparatele dulci şi cele rafinate.

– Atenţie la colesterol! Produsele lactate integrale sau gălbenuşul de ou conţin grăsimi saturate pe care este bine să le consumi în cantităţi cât mai mici.

– Mănâncă în schimb mai multe grăsimi sănătoase, mono şi polineasturate. Acestea se găsesc în alimente precum măslinele, fructele oleaginoase (nuci, migdale, fistic, alune) sau uleiul de rapiţă. Omega 3, acizii graşi esenţialio pe care îi găseşti în preparatele din peşte, ajută la reglarea nivelului trigliceridelor.

– Bogat în calorii şi în zahăr, alcoolul creşte nivelul trigliceridelor, de aceea este bine să îl consumi în cantităţi moderate.

– Şi nu uita: 30 de minute zilnic sunt foarte importante atât pentru menţinerea stării de sănătate, cât şi pentru a obţine silueta dorită.

Având în vedere lipsa de informare a populaţiei privind acest aspect, a fost lansată campania educaţională pentru pacienţi şi publicul larg numită Misiunea 150.  Obiectivul acestei campanii este de a creşte gradul de conştientizare a populaţiei cu privire la nivelul ridicat al trigliceridelor în sânge precum şi de a aduce în atenţia publică riscurile implicate de hipertrigliceridemie.
Publicul va avea acces la informaţii de specialitate oferite de medici şi pe platforma www.misiunea150.ro.