Mănânci des cartofi? Vezi la ce riscuri te expui

Se pare că nu doar cartofii prăjiţi sunt răi pentru sănătatea ta. Un nou studiu susţine că persoanele care consumi cartofi la cuptor, prăjiţi sau fierţi de patru sau mai multe ori pe săptămână prezintă riscuri mai mari de a suferi de hipertensiune arterială.
Mănânci des cartofi? Vezi la ce riscuri te expui

Se pare că nu doar cartofii prăjiţi sunt răi pentru sănătatea ta. Un nou studiu susţine că persoanele care consumi cartofi la cuptor, prăjiţi sau fierţi de patru sau mai multe ori pe săptămână prezintă riscuri mai mari de a suferi de hipertensiune arterială.

Cartofii sunt printre cele mai consumate alimente la nivel global. Românii sunt printre cei mai mari consumatori de cartofi din Europa, cu o cantitate de 94 kg pe an, potrivit datelor Federaţiei Naţionale a Cartofului.

Cercetătorii au analizat datele din trei studii în care au fost implicaţi 187 de mii de americani, monitorizaţi timp de 20 de ani. Participanţii la studiu au răspuns la chestionare despre dieta lor, inclusiv cât de des consumă cartofi. Aceştia au raportat şi dacă au fost diagnosticaţi cu hipertensiune arterială.

Când cercetătorii au analizat datele, aceştia au descoperit că persoanele care  au consumat mai mult de patru porţii pe săptămână de cartofi copţi, fierţi sau piure prezentau un risc cu 11% mai mare de a avea probleme cu tensiunea arterială decât cei care mâncau doar o porţie pe lună. În cazul celor care au consumat cartofi prăjiţi de patru sau mai multe ori pe săptămână, riscul a urcat la 17%. Concluziile studiului au fost publicate în jurnalul medical BMJ.

Posibile explicaţii

Cartofii au un indice glicemic ridicat, după masă glicemia creşte, aceasta fiind un indicator al hipertensiunii arteriale”, explică doctorul Lea Borgi, medic la Spitalul Brigham şi unul dintre autorii studiului.

Pe lângă indicile glicemic ridicat, cartofii conţin cantităţi mari de minerale esenţiale cum ar fi fierul, manganul, magneziul, fosforul, cuprul şi potasiul.

Connie Weaver, profesor de nutriţie la Universitatea Purdue atrage atenţia: “Există alte studii care arată că potasiul reduce nivelul tensiunii arteriale. Aşadar, întrebarea este: riscul la care te expui când ai o dietă bogată în cartofi este mai mare decât beneficiile pe care le oferă nutrienţi precum potasiul? Nu este clar. ”

Studiul a mai arătat că înlocuirea unei porţii zilnice de cartofi la cuptor, fierţi sau piure cu o porţi de legume fără amidon a fost asociată cu un risc mai redus de hipertensiune arterială.