Lipsa aerisirii în sălile de clasă, un pericol pentru copii. Dr. Sandra Alexiu: „Aerul curat este dușmanul universal pentru unii profesori”

16.09.2021
Lipsa aerisirii în sălile de clasă, un pericol pentru copii. Dr. Sandra Alexiu: „Aerul curat este dușmanul universal pentru unii profesori”
Sursa foto: Shutterstock

Dr. Sandra Alexiu, președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov, atrage atenția, într-o postare pe pagina sa de Facebook, că lipsa aerisirii în sălile de clasă este una dintre cauzele principale ale infecțiilor cu diverși microbi în rândul copiilor.

Medicul spune că „probabil aerul curat este dușmanul universal” pentru unii profesori, care refuză să deschidă ferestrele. Astfel, miliarde de germeni rămân în aerul stătut din sala de clasă, crescând riscul ca elevii să se îmbolnăvească.

Iată ce spune dr. Sandra Alexiu despre lipsa aerisirii în sălile de clasă și de ce este important pentru sănătatea copiilor să respire aer curat, proaspăt:

Înțeleg că în unele școli nu se deschid geamurile, probabil se consideră că aerul curat este dușmanul universal.

Avem o veste bună. Aerul, așa poluat cum e prin metropole, e mult mai bun dacă intră pe geam, decât dacă stă necirculat, îmbunătățit cu miros de transpirație, adidași, creioane roase, cretă și burete (umed) de tablă.

Dacă deschideți geamurile, aveți șansa să trimiteți afară niște miliarde de germeni de toate felurile care, în aer și sub impactul razelor ultraviolete, devin istorie.

Nu înțeleg îndârjirea cu care unii învățători și profesori refuză să deschidă geamurile și nu scot copiii afară în curte, să respire. Ați uitat cum, mici fiind, făceam înviorarea dimineața, cu geamurile deschise?

Ora de biologie se poate face afară sub copăcei, să se observe iarba și cerul, să se asculte cosașii și pițigoii. Dacă te uiți în zare și spre soare, la frunze se văd nervurile. Dacă te apleci la flori, vezi gâzele și atingi cu nasul polenul.

E greu să stăpânești copiii afară? Da, trebuie disciplină, dar mai ales multă iubire.

Când reveniți din pauză, treceți pe la chiuvetă și folosiți apa și săpunul, pentru că astfel alungați alte miliarde de microbi care pot face rău copiilor.

Sunt lucruri simple, care au salvat omenirea în istorie de la pieire.

Există cântecele despre spălatul pe mâini, dar dacă nu vă vine niciunul în minte, îi puteți învăța să spună Tatăl Nostru. În acest fel atingeți două corzi sensibile: una a sufletului și una a mâinilor curate.

Școala trebuie să fie un loc sigur în care copiii noștri să găsească modele, jocuri, bucurie, prieteni, colegi, comunicare, dar și să deprindă lucruri elementare care îi vor face oameni mai târziu.

Dr. Sandra Alexiu, preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie Bucureşti-Ilfov. Sursa foto: Facebook

Măsuri de reducere a riscului de infecție COVID-19 în școli

Profesorul în sănătate publică Răzvan Cherecheș atrage la rândul său atenția că sistemele de filtrarea aerului cu HEPA pot să scadă cu 65% transmiterea COVID-19 în spațiile închise.

Da, știu că nu avem toalete la toate școlile din România, dar ar trebui să începem măcar să discutăm despre aerul din sălile de clasă, birouri, restaurante. Să încercăm să găsim soluții măcar într-o parte din spațiile închise, recomandă profesorul Cherecheș.

De asemenea, specialistul a publicat pe pagina sa de Facebook un set de măsuri care, dacă sunt puse în aplicare, pot reduce semnificativ riscul de infecție COVID-19 în școli.

Iată ce presupun aceste măsuri:

Sălile de clasă

  • elevii, profesorii și tot personalul poartă măști tot timpul
  • toată lumea își spală mâinile frecvent (în fiecare pauză)
  • orele sunt mutate în exterior (cât este posibil) și spațiile mari nefolosite sunt amenajate ca săli de clasă
  • clasele de copii sunt ținute cât mai separat posibil (inclusiv în pauze)
  • dezinfectarea în fiecare pauză a suprafețelor plane din sălile de clase, holuri și toalete

Clădire

  • creșterea ventilației cu aer curat (ferestre deschise sau sistem de aer condiționat cu schimb mare de aer)
  • filtrarea spațiului interior
  • suplimentarea cu purificatoare de aer
  • igiena în toalete + capacele WC-urilor închise când se trage apa

Activități

  • orele de sport se țin doar afară
  • activitățile de risc (cor, cântat) sunt înlocuite cu alte activități

Program

  • decalarea sosirii și plecării din școală a diferitelor clase
  • modificarea orei de începere a școlii ca elevii să poată utiliza mijloacele de transport în comun fără aglomerare

Politici instituționale

  • fiecare școală trebuie să aibă o echipă COVID-19 și un plan COVID-19
  • profesorii și elevii rămân acasă atunci când au simptome (toată lumea înțelege această regulă și e ușor de implementat – nu necesită multe justificări și plimbat după hârtii)
  • încurajarea testării atunci când oricine are simptome
Paula Rotaru
Paula Rotaru
A debutat în presa de sănătate în anul 2011, în redacția Farmacia Ta. Doi ani mai târziu intră în echipa Ce se întâmplă, Doctore?, alături de care este și astăzi. A scris peste 5.000 de articole în acest timp. Ține legătura cu medici din toate specialitățile și vă aduce zilnic ... citește mai mult
Cel mai nou articol Video:
Asist. Univ. Drd. Daniel Referendaru: tehnica „dinți într-o zi”