„Eşti erou în curtea şcolii când opreşti violenţa verbală!”

UNICEF şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice (MECS) au lansat campania împotriva violenţei în şcoli cu mesajul „Eşti erou în curtea şcolii când opreşti violenţa verbală!”.
„Eşti erou în curtea şcolii când opreşti violenţa verbală!”

UNICEF şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice (MECS) au lansat campania împotriva violenţei în şcoli cu mesajul „Eşti erou în curtea şcolii când opreşti violenţa verbală!”.

Potrivit datelor MECS, în anul şcolar 2014 /2015, au fost raportate la nivel naţional 18.793 de cazuri de violenţă în şcoală, număr în scădere raportat la anul şcolar anterior, dintre aceste cazuri, 3397 fiind asociate violenţei verbale. Conform studiului global UNICEF pe tema violenţei din anul 2014, în România, 41% dintre copii erau intimidaţi şi hărţuiţi de colegi la şcoală.

Cea mai des menţionată formă de violenţă împotriva copilului a fost cea elev-elev (certuri, conflicte, ţipete, folosirea de apelative) comparativ cu elev-profesor sau profesor-elev (ironie, ţipete, ofense sau jigniri). De asemenea, violenţa verbală este tipul de violenţă menţionat cel mai des, deşi este considerată o formă de abuz mai puţin gravă.

„Vrem ca şcoala să rămână un spaţiu al toleranţei, echilibrului şi demnităţii. Dincolo de conţinuturile învăţării, problemele legate de climatul şcolar şi de «bunăstarea copilului», inclusiv «bunăstarea relaţională», reprezintă domenii de interes pentru Ministerul Educaţiei din perspectiva asigurării unei educaţii de calitate, fiind factori care influenţează, potrivit studiilor, atât participarea şcolară, cât şi rezultatele obţinute. UNICEF România este unul dintre partenerii importanţi ai Ministerului

Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice şi un vector al schimbării, ale cărui idei şi soluţii constructive în domeniul educaţiei depăşesc graniţele comunităţii academice (locale, regionale, naţionale sau internaţionale) şi sunt difuzate în câmpurile politicii şi practicii educaţionale din întreaga lume. Mesajul pe care dorim să îl transmitem prin această campanie, privind stoparea violenţei asupra copilului, este acela al acţiunilor multi-dimensionale şi al abordării integrate, care să angajeze, într-o manieră globală, toţi membrii comunităţii”, a declarat dl. Sorin Mihai Cîmpeanu, ministrul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.

Scopul campaniei este creşterea nivelului de informare şi conştientizare la nivel naţional şi local în privinţa formelor şi consecinţelor violenţei verbale în şcoală. Campania se va desfăşura în intervalul octombrie 2015 – iunie 2016 şi include două spoturi video (unul care ilustrează violenţa verbală între colegi şi unul între profesor şi elev), două spoturi radio, machete pentru panotaj şi campanie online. Campania încurajează copiii să raporteze cazurile de violenţă şi, pentru că ei îşi ajută colegii, vor fi numiţi „supereroi”.

„Din păcate, studiile arată că intimidarea, hărţuirea şi agresiunea verbală împotriva copiilor sunt prezente la un nivel îngrijorător în şcoală. Cei care fac aceste lucruri sunt fie alţi copii, fie profesori.  Campania are scopul de a creşte nivelul de informare şi conştientizare şi, în acelaşi timp, face apel la cei care sunt martori ai violenţei verbale împotriva copiilor să acţioneze. Ştim că pentru copii nu este uşor să ia atitudine, dar ei pot schimba în bine viaţa prietenilor lor şi, de aceea, în cadrul campaniei, îi numim supereroi”, a declarat Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF în România.

Creşterea nivelului de informare şi conştientizare a efectelor violenţei verbale nu este suficientă pentru a produce schimbări majore. De aceea, împreună cu partenerii săi, UNICEF testează servicii integrate pentru a identifica şi pentru a adresa acest fenomen, în familie, în comunitate şi în şcoală şi pentru a creşte capacitatea copiilor, profesorilor şi a părinţilor de a preveni şi de a combate violenţa.

La nivel local, în judeţul Bacău, UNICEF şi partenerii săi derulează acţiuni de creştere a abilităţilor consilierilor şcolari de la nivelul a 45 de şcoli de a recunoaşte şi adresa cazurile de violenţă, de a identifica persoane resursă din interiorul comunităţii, de a crea reţele de sprijin şi de a alerta şi mobiliza comunitatea să ia o poziţie în faţa fenomenului de violenţă verbală. Totodată, UNICEF va acorda fiecărei şcoli un micro-grant prin care poate derula, printre altele, şi activităţi de combatere a violenţei în şcoli. De asemenea, va asigura formarea consilierilor şcolari din cele 45 de comunităţi din judeţul Bacău cu privire la metodele de identificare şi adresare a violenţei împotriva copiilor.

Evidenţele generate în cadrul modelului de servicii integrate sunt folosite pentru a influenţa politicile naţionale astfel încât toţi copiii din România să fie mai bine protejaţi împotriva violenţei.

Cel mai nou articol Video:
Armando Lungu: despre vegetarianism și activitatea fizică