Dieta low-carb, mai eficientă decât dieta low-fat

Suntem în „sezonul dietelor”, aşa că această concluzie este bine-venită, mai ales dacă nu ştii ce regim să urmezi pentru a slăbi! Deşi ambele diete funcţionează, dr. Şerban Damian, specialist în nutriţie sportivă, spune că regimul cu puţini carbohidraţi este mai eficient decât cel cu puţine grăsimi.
Dieta low-carb, mai eficientă decât dieta low-fat

Suntem în „sezonul dietelor”, aşa că această concluzie este bine-venită, mai ales dacă nu ştii ce regim să urmezi pentru a slăbi!

Deşi ambele diete funcţionează, dr. Şerban Damian, specialist în nutriţie sportivă, spune că regimul cu puţini carbohidraţi este mai eficient decât cel cu puţine grăsimi.


Acest aspect legat de diferenţa dintre dieta low-carb şi cea low-fat a fost prezentat în cadrul celei de-a doua ediţii a conferinţei NOBEZ – Abordul multidisciplinar în prevenţia şi managementul obezităţii, eveniment care a avut loc la sfârşitul lunii aprilie la Iaşi. 

„Low-fat a fost folosită vreme îndelungată, când toată lumea ura şi era pornită împotriva grăsimilor. Low-carb este noul trend (pornit de vreo 15-20 de ani, deci nu e chiar asa nou), pentru că, da, acum urâm cu patimă carbohidraţii. Dietele low-carb sunt şi ele de mai multe feluri. Cele mai drastice şi restrictive sunt cele ketogenice, ceea ce presupune un aport infim de carbohidraţi, sau versiuni ceva mai permisive (dar nu foarte), aşa cum sunt Atkins şi Dukan.

Există şi variante low-carb mai blânde, în care aportul de carbohidraţi se reduce la 30-40% din totalul caloric (care este undeva pe la 1200-1500 kcal/zi). Proteinele şi lipidele acoperă restul de aport caloric, în valori aproape egale. Din punctul meu de vedere, această variantă pare să fie cea mai eficientă, însă tot aşa de bine le îndeplineşte şi o dietă low-fat, în care procentul de grăsimi este redus (nu foarte mult, ci doar spre 20%)”, spune dr. Şerban Damian pe nutritionist.info.

În sprijnul acestei concluzii vin mai multe studii recente ce au avut drept temă diferenţele dintre dietele low-carb şi cele low-fat.

„De exemplu, o metaanaliză din 2015, care a cuprins 53 de studii (68.128 de participanţi), ajunge la concluzia că dietele low-carb sunt ceva mai eficiente decât cele low-fat, cu o diferenţă a mediilor de 1,15 kilograme. Nu e foarte mult, însă câştigător la puncte este low-carb”, adaugă dr. Şerban Damian.

În ceea ce priveste analiza eficienţei unei diete, aceasta nu se referă doar la simpla scădere în greutate.

Iată câteva criterii de analiză a unei diete:

  • potrivirea dintre programul de slăbit şi pacient  – nu te apuci să recomanzi chirurgie bariatrică unui pacient cu IMC 27, aşa cum e foarte probabil ca un pacient cu IMC 45 să nu reuşească să slăbească cu simpla schimbare a stilului de viaţă (regim şi mişcare)
     
  • scăderea în greutate şi menţinerea – se consideră eficientă o metodă prin care pacientul slăbeşte minimum 5% din greutatea iniţială şi menţine scăderea minimum 1 an, cu pierdere preponderentă de masă adipoasă.
  • obiceiurile sănătoase privind alimentaţia şi mişcarea în timpul programului de scădere în greutate. O dietă eficientă nu înseamnă să îl slăbeşti pe client/pacient cu orice preţ, ci să îl şi educi să mănânce echilibrat.

  • parametrii metabolici – evident că o dietă corectă şi eficientă va îmbunătăţi statusul metabolic al pacientului.

  • siguranţă – inutil să mai spun faptul că dacă abordarea ta îi face rău în vreun fel pacientului, atunci trebuie urgent eliminate.

  • complicanta – acest aspect este incredibil de important. Degeaba ai cea mai bună metodă, dacă pacientul nu este capabil sau dispus să o urmeze. O dietă bună trebuie să fie uşor de urmat, nu foarte restrictivă şi să se integreze în viaţă pacientului. Cu cât te depărtezi mai mult de aceste elemente, cu atât şansele de eşec sunt mai mari. 

Citeşte continuarea pe nutritionist.info