Consumul de fructe și legume scade riscul de deces

Nutriționiștii recomandă o dietă echilibrată care să aibă la bază consumul de fructe și legume, cereale, proteine și produse lactate.
10.03.2021 | Alexandra Necsoiu
Consumul de fructe și legume scade riscul de deces
Consumul de fructe și legume scade riscul de deces

Descoperirile din urma unui nou studiu sugerează că cinci porții de fructe și legume sunt asociate cu un risc scăzut de deces din cauza cancerului, bolilor cardiovasculare sau bolilor respiratorii. Rădăcinoasele și sucurile de fructe însă nu contribuie la reducerea acestui risc. De zeci de ani, nutriționiștii recomandă o dietă echilibrată care să aibă la bază consumul de nutrienți necesari pentru a ne menține sănătatea, iar acestea trebuie să conțină fructe și legume, cereale, proteine și produse lactate.

Un studiu recent realizat de cercetătorii de la Harvard T. H. Chan School of Public Health, din Boston, arată că în urma consumului de cel puțin 2 fructe și 3 legume pe zi scade riscul de apariție a bolilor care duc la deces. Studiul a fost publicat în Circulation, un jurnal științific al Asociației Americane a Inimii.

Consumul de fructe și legume scade riscul de deces

Studiul arată că o creștere a consumului de fructe și legume este asociată riscului scăzut de deces provocat de cancer, boli cardiovasculare sau boli respiratorii. Mai mult, cercetătorii au observat un risc scăzut de deces dacă acest consum se rezumă la cinci porții, datorită valorilor nutriționale ale acestora. De exemplu, în urma consumului lor se crește cantitatea de potasiu asimilată și activitatea antioxidantă, ambele asociate tensiunii arteriale scăzute și îmbunătățirii funcționării plămânilor.

Cercetătorii au observat că printre legumele care ajută în acest sens sunt verdețurile și alimentele bogate în vitamina C și beta caroten. Fructele și legumele care se încadrează în aceste categorii sunt spanacul, varza kale, morcovii și citricele. Sucurile și rădăcinoasele precum mazărea și cartofii sunt excluse, iar un posibil motiv ar putea fi pentru că se regăsesc și ca alimente procesate, iar în urma procesării se pierd proprietățile antioxidante.

Comparativ fructelor întregi, cele sub formă fluidă cresc nivelul glicemiei și insulinei, iar astfel crește riscul de apariție a anumitor boli.