Cine nu are această măsură la blugi riscă să dezvolte diabet

28.09.2021
Cine nu are această măsură la blugi riscă să dezvolte diabet
Sursa foto: Shutterstock

Persoanele care au o măsură la blugi mult mai mare decât în tinerețe prezintă un risc mai crescut să dezvolte diabet zaharat, arată un nou studiu. Scăderea în greutate cu 10-15% la persoanele deja diagnosticate cu diabet poate ajuta la remisiunea bolii. Cu alte cuvinte, dacă slăbești, sunt șanse mari să scapi și de boală. 

Potrivit unei cercetări prezentate în cadrul Conferinței Anuale Europene a Diabetului, dacă ești de vârstă mijlocie și nu mai încapi în pantalonii din tinerețe, e foarte posibil să prezinți un risc crescut de a dezvolta diabet. Asta, deoarece grăsimea acumulată în zona abdominală este un factor major de risc implicat în apariția acestei boli.

Un alt studiu indică faptul că circumferința ideală, deci aceea spre care trebuie să țintim pentru a preveni atât diabetul, cât și alte boli asociate cu obezitatea abdominală, este de sub 88 centimetri la femei și sub 102 centimetri la bărbați. 

Vestea bună este că diabetul poate fi întors din drum, cu ajutorul dietei sănătoase, care presupune consumul de alimente curate, cât mai puțin procesate, porții cât mai mici și monitorizarea caloriilor.

Studiul a arătat că persoanele cu diabet de tip 2 care au reușit să slăbească 10-15% din greutatea corporală au înregistrat valori semnificativ mai bune ale grăsimilor din ficat și pancreas, precum și o „restaurare” a activității celulelor pancreatice responsabile cu producția de insulină, scrie theguardian.

În cadrul cercetării, 12 participanți care aveau un IMC (indice de masă corporală) mediu de 24.5 au urmat o dietă lichidă (supe, shake-uri) timp de 6 săptămâni, care nu însuma mai mult de 800 de calorii pe zi.

La sfârșitul programului de slăbit, 8 din 12 participanți slăbiseră între 10% și 15% din greutatea corporală. De asemenea, analizele lor au indicat o remisie a diabetului și participanții respectivi nu au mai avut nevoie de medicamente pentru a ține sub control glicemia.

Acum vedem clar cât de importantă este greutatea corporală și cu precădere mărimea taliei, deci prezența sau absența grăsimii abdominale în exces, chiar dacă un pacient nu este obez, în dezvoltarea diabetului, o boală care afectează aproape 9% din populația lumii, a declarat dr. Roy Taylor, autor principal al studiului și profesor la Universitatea Newcastle.

Dacă acum porți o măsură la blugi mult mai mare decât în tinerețe, concluzionează studiul, ar fi bine să iei măsuri pentru a preveni diabetul.

Ce regim trebuie să urmezi dacă ai prediabet 

Deși nu există o dietă standard pentru prediabet, sunt câteva modificări ce te pot ajuta să aduci nivelul glicemiei la valorile normale și să reduci astfel riscul de apariție a diabetului.

Acestea includ consumul de:

  • fructe și legume proaspete, în special broccoli, sparanghel, spanac, sfeclă roșie, țelină, rubarbă – acestea reglează nivelul glicemiei și al tensiunii arteriale, sprijinind astfel buna circulație a sângelui
  • cereale integrale (orz, ovăz, secară, orez brun, paste integrale etc.)
  • proteine de calitate (piept de pui, pește, fructe de mare, leguminoase, nuci și semințe nesărate)
  • lactate (iaurt, brânză slabă)

În schimb, trebuie limitat sau chiar evitat consumul de carbohidrați rafinați (zahăr, dulciuri, sucuri, cartofi, orez alb, pâine albă, paste), carne roșie, mezeluri procesate, grăsimi saturate (fast-food, prăjeli).

Trebuie acordată mare atenție și porțiilor de mâncare, precum și modului de gătire a alimentelor. Jumătate din farfurie trebuie să fie ocupată de legume, un sfert de proteine, iar celălalt sfert de cereale integrale.

Un astfel de exemplu ușor de ținut minte este următorul: un sfert de farfurie cu orez integral, un sfert de farfurie cu piept de pui la grătar și o jumătate de farfurie ocupată de salată de legume (roșii, castraveți, salată verde etc.).

Este foarte important, dacă ai prediabet, să nu exagerezi cu carbohidrații – pâine, orez, paste, cartofi, biscuiți, prăjituri, sucuri și unele fructe etc.

Poți alege, în schimb, alimente cu indice glicemic scăzut, cum ar fi cerealele integrale, fasolea, lintea sau fructe precum prunele, piersicile, nectarinele, merele, portocalele sau fructele de pădure.

Pe lângă schimbarea regimului alimentar, este foarte important să faci mai multă mișcare, să renunți la fumat (dacă ai acest viciu) și să încerci să obții o greutate ideală în funcție de înălțimea ta.

Adoptând aceste măsuri, șansele să dai din prediabet în diabet sunt din ce în ce mai mici.

Paula Rotaru
Paula Rotaru
A debutat în presa de sănătate în anul 2011, în redacția Farmacia Ta. Doi ani mai târziu intră în echipa Ce se întâmplă, Doctore?, alături de care este și astăzi. A scris peste 5.000 de articole în acest timp. Ține legătura cu medici din toate specialitățile și vă aduce zilnic ... citește mai mult
Cel mai nou articol Video:
Asist. Univ. Drd. Daniel Referendaru: tehnica „dinți într-o zi”