Câștigătorii Nobelului pentru Medicină: Cum i-a ajutat ardeiul iute să înțeleagă cum simțim căldura

05.10.2021
Câștigătorii premiului Nobel pentru Medicină 2021 sunt Ardem Patapoutian și David Julius / Foto: Profimedia

Oamenii de știință americani David Julius și Ardem Patapoutian au câștigat premiul Nobel pentru Medicină, în 2021. Ei au descoperit receptori pe piele responsabili pentru perceperea temperaturii și a atingerii, ceea ce ar putea deschide calea pentru crearea unor noi analgezice.

Lucrarea lor, realizată independent, a demonstrat abilitatea organismului uman de a converti impactul fizic de la căldură sau atingere în impulsuri nervoase care ne permit să „percepem și să ne adaptăm la lumea din jur”, potrivit anunțului făcut de Comitetul Nobel din cadrul Institutului Karolinska din Stockholm, Suedia, scrie Reuters.

„Aceste cunoștințe sunt folosite pentru a dezvolta tratamente pentru o gamă largă de boli, inclusiv durerea cronică”, adaugă reprezentanții Nobel.

Câștigător Nobel: Lucrurile pe care le luam de bune sunt, de fapt, de interes major

Patapoutian, născut în 1967, în Liban, s-a mutat în Los Angeles, în timpul adolescenței. El este acum profesor la centrul de cercetare Scripps, La Jolla, California, a efectuat studii și la Universitatea din California, San Francisco, și Institutul de Tehnologie California, Pasadena.

„Deseori, lucrurile pe care le luăm de bune în știință sunt, de fapt, de interes major”, spune cercetătorul despre câștigul premiului Nobel, ce are o valoare de aproximativ 1.15 milioane de dolari.

Cercetătorul este laureat pentru că a descoperit mecanismul celular și gena care „traduce” o forță mecanică de pe piele într-un semnal nervos electric.

Ardeiul iute i-a ajutat să înțeleagă cum percepe pielea senzația de căldură

David Julius, în vârstă de 65 de ani, născut la New York, este profesor la Universitatea din California, San Francisco, iar în trecut a lucrat la Universitatea Columbia.

Descoperirile sale au fost inspirate de fascinația sa pentru folosirea produselor naturale pentru a testa funcția biologică. El a folosit capsaicină, molecula care face ardeii să fie picanți, prin stimularea unei false senzații de căldură, pentru a înțelege capacitatea pielii de a percepe temperatura.

Julius speră că această descoperire va ajuta la identificarea unor noi strategii pentru a trata durerea cronică.

Experții din lumea medicală se așteptau ca Nobelul să ajungă la cei care au dezvoltat vaccinul anti-COVID

Oamenii de știință au fost luați prin surprindere de prestigiosul premiu Nobel, membri comitetului descriindu-i „incredibil de fericiți, foarte surprinși și puțin șocați”.

Mulți experți se așteptau însă ca premiul Nobel pentru Medicină să ajungă în zona descoperirilor legate de pandemia de coronavirus, mai ales datorită dezvoltării vaccinului împotriva COVID.

Cristina Tudor