Cafeaua te ține treaz după o noapte albă, dar nu și atent!

27.05.2021 | Paula Rotaru
Cafeaua te ține treaz după o noapte albă, dar nu și atent!
Sursa foto: Shutterstock

Cafeaua te ține treaz o vreme, dacă nu ți-ai făcut „norma” de somn. Dar nu-ți imagina că vei avea același randament ca după o noapte de somn odihnitor. Aceasta este concluzia unui nou studiu: nu putem înlocui somnul cu cafeaua!

Mai mult, dacă încerci să păcălești somnul cu mai multe cești de cafea, există riscul să faci excese. Iar asta poate avea un impact negativ atât asupra sănătății tale, cât și asupra celor din jur. Ce ți se poate întâmpla dacă bei prea multă cafea?

O echipă de cercetători  de la Michigan State University, condusă de profesorul Kimberly Fenn, a descoperit că lipsa somnului nu poate fi contracarată de cafeina din cafea decât într-o mică măsură.

Experții spun că, adevărat, cafeaua te ține treaz după o noapte albă. Dar nu pentru atât de mult timp și cu siguranță nu cu reflexele la capacitate maximă.

Cafeaua te ține treaz. Dar lipsa somnului tot își spune cuvântul!

Cu alte cuvinte, dacă umpli ceașca de cafea la fiecare oră sperând să treci cu bine de ziua de muncă lungă pe care o ai în față, riști să fii mai neatent, nervos și să nu duci la bun sfârșit sarcinile la serviciu.

În plus, există riscul major să faci erori procedurale care pot duce la accidente rutiere sau, în cazul medicilor, la malpraxis. De aceea este lipsa somnului atât de periculoasă!

Studiul publicat în revista științifică Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition a măsurat impactul cafeinei asupra unui grup de 275 de participanți.

O parte dintre ei nu se odihniseră corespunzător cu o noapte înainte și consumaseră cafea. Un alt grup avusese parte de o noapte odihnitoare.

Savanții au rugat voluntarii din ambele grupuri să efectueze câteva sarcini ce presupuneau atenție și viteză de reacție.

Astfel, ei au descoperit că persoanele care nu avuseseră parte de un somn odihnitor și încercaseră să compenseze acest lucru prin consumul de cafea au înregistrat rezultate mult mai slabe la testele efectuate.

Am observat că lipsa somnului a afectat semnificativ performanțele participanților. Cafeaua are această abilitate de a ține treji și de a lua inițiativa, dar asta nu înseamnă că poate compensa lipsa odihnei. Putem comite erori procedurale cu consecințe foarte neplăcute, a detaliat prof. Kimberly Fenn.

Așadar, nu te baza pe cafea că va șterge ca prin minune efectele lipsei somnului!

Surse: 

Recomandări: