Am putea avea vaccin pentru cancer și HIV datorită descoperirilor pentru vaccinul anti-COVID

13.04.2021 | Cristina Tudor
Oamenii de știință ar putea dezvolta vaccinuri pentru cancer și HIV datorită descoperirilor făcute pentru vaccinul anti-COVID/ Foto: Shutterstock

Se spune că în orice criză există o oportunitate. Progresul medical din timpul pandemiei de coronavirus ar putea reprezenta o șansă în tratarea unor boli crunte pentru care nu exista soluție până acum. Oamenii de știință experimentează cum ar putea folosi tehnologia ARN mesager – dezvoltată în vaccinurile anti-COVID – pentru a trata boli terminale precum cancerul și HIV-ul.

Pandemia de coronavirus i-a împins pe oamenii de știință să creeze un prim vaccin folosind ARN mesager, o mică particulă din proteina spike a coronavirsului, pentru a crea un răspuns al sistemului imunitar care ne protejează de infecție, potrivit Insider.

Este o abordare de vaccin pe care cercetătorii o studiază de 25 de ani.

După studii clinice eficiente și milioane de vaccinați cu tehnica de ARN mesager împotriva COVID-19, oamenii de știință vor să găsească acum o modalitate de a aplica acest tip de tratament și pentru alte afecțiuni.

Tehnica ARN mesager este folosită în vaccinurile anti-COVID produse de Pfizer și Moderna.

Tehnica ARN mesager ar putea folosi pentru crearea unui vaccin anti-cancer

Experții de la Universitatea de Medicină din Texas Anderson Cancer Center se pregătesc să studieze ARN mesager ca o posibilitate de tratament pentru cancer.

Ei cred că ARN-ul mesager ar putea fi folosit pentru a preveni reapariția cancerului, potrivit medicului oncolog Van Morris.

Probabilitatea ca tumorile maligne să reapară variază în funcție de tipul de cancer și cel mai frecvent reapar în cancerul ovarian, al vezicii urinare și al glioblastomului.

Recurența este atunci când cantități mici de celule canceroase rămân în organism după tratament, se înmulțesc și, în unele cazuri, se mută în alte zone ale corpului.

În acest studiu, care se află momentan în a doua fază, doctorii testează pacienții cu cancer care au avut tumori extirpate și au făcut chimioterapie. Odată ce analizele arată că celulele canceroase încă circulă în organism, cercetătorii creează cocktailuri de ARN mesager individualizat pentru fiecare pacient în parte.

„Sperăm ca prin vaccinurile personalizate să activăm sistemul imunitar care să atace celulele canceroase rămase în organism, pentru ca ele să fie eliminate și să vindece pacientul”, spune Morris.

Cercetătorii speră să dezvolte un vaccin anti-HIV, mulțumită descoperirilor în timpul COVID-19

Cercetătorii de la Universitatea Scripps din California verifică dacă HIV, un virus transmis sexual care afectează 1.2 milioane de oameni de pe glob, ar putea fi un candidat pentru vaccinul ARN mesager.

Similar cu modul în care vaccinul COVID-19 se atașează de proteinele coronavirus spike și le ucide, vaccinul anti HIV ar putea avea aceleași particule HIV, spune William Schief, un imunolog de la Scripps, care a ajutat la dezvoltarea vaccinului anti-HIV în prima fază a studiului.

Acum că oamenii de știință știu că ARN mesager poate localiza și ucide HIV, ei vor folosi această tehnologie în studii viitoare în speranța că vor crea un vaccin anti HIV.

De asemenea, specialiștii de la Universitatea Oxford, care au colaborat cu AstraZeneca pentru vaccinul anti-COVID lucrează acum la un vaccin care să trateze gonoreea, o boală transmisă sexual.

Recomandări:
Cele 7 simptome ale cancerului ovarian care ar trebui să le trimită pe femei la doctor
Cum se schimbă viața părinților cu copii cu hemofilie?