Acest tip de ulei ar putea fi mai nesănătos decât zahărul

Dacă crezi că zahărul este cel mai nesănătos lucru pe care îl poţi consuma, greşeşti. Se pare că premiul pentru cel mai dăunător aliment de pe planetă ar trebui de fapt acordat uleiului de soia, potrivit ultimelor studii publicate în jurnalul PloS One.
Acest tip de ulei ar putea fi mai nesănătos decât zahărul

Dacă crezi că zahărul este cel mai nesănătos lucru pe care îl poţi consuma, greşeşti. Se pare că premiul pentru cel mai dăunător aliment de pe planetă ar trebui de fapt acordat uleiului de soia, potrivit ultimelor studii publicate în jurnalul PloS One.

Ca parte a experimentului, cercetătorii au supus cobaii unor diete care conţineau 40% grăsime. Prima dietă s-a bazat exclusiv pe grăsimi saturate (ulei de cocos), în timp ce grăsimea din a doua dietă avea la bază grăsimi nesaturate (ulei de soia). Cercetătorii au supus cobaii şi unei a treia diete bogate în grăsimi şi fructoză.

Ipoteza de la care a pornit experimentul era că dieta bogată în fructoză va afecta cel mai mult cobaii (vor lua în greutate şi vor dezvolta rezistenţă la insulină). Dar nu este ceea ce s-a întâmplat. De fapt, cobaii care au urmat dieta cu ulei de soia fără fructoză au luat cel mai mult în greutate – cu 9% mai mult decât cei care au urmat dieta bogată în fructoză şi cu 25% mai mult decât cei care au primit uleiul de cocos. Mai mult, cobaii care au urmat dieta cu ulei de soia au dezvoltat rezistenţă la insulină şi ficat gras – ambele semne ale diabetului şi sindromului metabolic.

“Aceasta a fost o mare surpriză, mai ales pentru că majoritatea oamenilor cred că acizii graşi nesaturaţi (precum cei din uleiul de soia) sunt sănătoşi”, spune coordonatului studiului Poonmjot Deol, expert în biologie celulară la Universitatea din California.

Uleiul de soia reprezintă jumătate din întreaga producţie de ulei vegetal produsă în lume. Pentru că este foarte ieftin se foloseşte în nenumărate produse alimentare.

Cercetătorii bănuiesc că motivul pentru care uleiul de soia este nociv ţine de modul în care acesta influenţează genele care determină modul în care ficatul metabolizează grăsimea. Aceştia au analizat şi uleiul de porumb, care duce la îngrăşare mai mult decât uleiul de cocos.

Poate vă întrebaţi cât de important este un studiu realizat pe cobai? De fapt, mai mult decât aţi crede. Cantitatea de grăsime şi fructoză introdusă în dietele cobaiul au reprodus cantitatea medie consumată de un adult în fiecare zi. Mai mult, genele din ficatul oamenilor reacţionează foarte asemănător cu cele ale cobailor.

Acesta este motivul pentru care, deşi încă sunt necesare studii care să dezvăluie exact modul în care uleiul de soia ne afectează sănătatea, ar fi bine să reducem consumul acestui tip de ulei pe cât de mult  posibil. Dacă vă propuneţi să îl eliminaţi complet din dietă, este important să ştiţi că sub eticheta de “ulei vegetal” este foarte posibil ca uleiul de soia să fie un ingredient.

 

Recomandări: