Vârstnicii din România au nevoie de ajutor. Care sunt problemele cu care se confruntă seniorii

05.11.2020 | Autor: Paula Rotaru
Vârstnicii din România au nevoie de ajutor. Care sunt problemele cu care se confruntă seniorii

Vârstnicii din România se pot confrunta cu stări de anxietate sau depresie, accentuate în starea de izolare. În România trăiesc 3,7 milioane de persoane cu vârsta peste 65 de ani, reprezentând 19% din populația rezidentă a țării, conform Raportului INSSE de la 1 ianuarie 2020. De asemenea, ritmul îmbătrânirii populației plasează țara noastră pe locul 2 în topul țărilor europene.

Serviciul social Telefonul Vârstnicului răspunde nevoilor cu care se confruntă seniorii din România și este singura linie telefonică gratuită și confidențială dedicată acestora, accesibilă la nivel național.

Topul nevoilor declarate de vârstnicii din România

Topul nevoilor vârstnicilor din România a fost realizat prin prelucrarea datelor colectate de Telefonul Vârstnicului care, în peste cinci ani de funcționare, a înregistrat peste 51.000 de interacțiuni cu seniori din toată țara, aproape 9.500 dintre aceștia fiind apelanți unici.

În urma analizării datelor colectate reiese că dinamica problemelor și a situațiilor de viață cu care se confruntă vârstnicii nu a prezentat modificări semnificative. Acest lucru este cauzat în mare parte de lipsa acută de dezvoltare a serviciilor sociale, publice sau private, destinate persoanelor vârstnice.

Nevoia de informații utile

Principalul motiv pentru care seniorii apelează linia telefonică este nevoia de informații utile, cauzată atât de fenomenele sociale de izolare, marginalizare și discriminare a vârstnicilor, dar și de incapacitatea acestora de a se adapta la noile tehnologii de comunicare. În urma analizei, s-a constatat că numărul persoanelor care au solicitat informații diverse este mai mare în București (1.786) și Transilvania (626), cel mai mic număr înregistrându-se în Dobrogea (142).

Nevoia de îngrijire și sprijin practic

În ceea ce privește nevoia de îngrijire și sprijin practic, aceasta este exprimată prin solicitări specifice legate de informații și asistență medicală, supraveghere specializată, referințe despre cămine pentru vârstnici și procedura de instituționalizare. 48% dintre cei care și-au exprimat aceste nevoi au vârsta cuprinsă între 70 și 90 de ani.

Vârstnicii din România au nevoie de sprijin emoțional

Nevoia de sprijin emoțional este determinată de singurătatea și izolarea socială pe care mulți vârstnici o resimt, chiar dacă unii dintre ei nu locuiesc singuri. 45% dintre apelanții liniei telefonice locuiesc singuri, 22% locuiesc cu partenerul, 6% cu copiii sau cu nepoții, iar 1% au declarat că se află într-un cămin pentru vârstnici. Ca răspuns la problema singurătății, Telefonul Vârstnicului oferă servicii proprii de reapelare săptămânală sau de redirecționare către organizații partenere.

Nevoia de sprijin financiar și material

Potrivit INSSE, în ultimii trei ani rata sărăciei în rândul vârstnicilor a înregistrat o creștere de 4,3%. Situația este cu atât mai complicată în contextul pandemiei. Din luna martie până în prezent au fost înregistrate 707 solicitări pentru sprijin financiar și material, cele mai multe în București și regiunea Muntenia. Seniorii au fost îndrumați spre servicii de asistență socială din comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, pentru a primi diverse tipuri de ajutor.

Nevoia de a fi activi și de participare socială

Pentru vârstnicii care își exprimă nevoia de a fi activi și de participare socială, Telefonul Vârstnicului propune acțiuni de voluntariat în comunitate și participarea la activitățile organizate în cluburile de seniori. Din fericire, există și programe care, în perioada pandemiei, și-au adaptat activitățile în mediul online, cum ar fi Centrul Comunitar Generații, Centrul pentru seniori al Municipiului București, Asociația Niciodată Singur.

În perioada stării de urgență cauzate de pandemia COVID-19, serviciul social a înregistrat zilnic un număr dublu de interacțiuni, comparativ cu perioada anterioară – peste 3.000 de apeluri și 900 de apelanți unici. În contextul pandemiei, solicitările de sprijin material și financiar s-au intensificat și au plasat această nevoie înaintea celei pentru sprijin emoțional. Cu toate acestea, odată cu ridicarea stării de urgență, problemele vârstnicilor au revenit la forma lor anterioară. Echipa de specialiști de la Telefonul Vârstnicului oferă consiliere psihologică și sprijin emoțional persoanelor vârstnice care se confruntă cu stări de anxietate sau depresie, accentuate în starea de izolare.

Dintre cei 9.500 de apelanți unici care au sunat la Telefonul Vârstnicului în perioada 2015-2020, 44% locuiesc în București, 31% în mediul rural și mic urban, iar 27% fac parte din categoria de vârstă 70-80 de ani.

Telefonul Vârstnicului (0800 460 001) este o linie telefonică gratuită și care oferă soluții la nevoile adresate de vârstnicii din România (informare, consiliere, sprijin practic sau emoțională). Proiectul social a fost lansat la inițiativa Fundației Principesa Margareta a României, în 2015, ca răspuns la problema îmbătrânirii populației.