Turmericul – ingredientul minune împotriva rezistenţei bacteriilor la antibiotice?

Foto: 123rf.com

Cercetătorii se străduiesc de ceva vreme să găsească o soluţie pentru rezolvarea crizei privind rezistenţa bacteriilor la antibiotice, iar acum oamenii de ştiinţă au găsit o modalitate interesantă de a învinge o bacterie conoscută ca fiind rezistentă la antibiotice, folosind turmericul.

Bacteriile rezistente la medicamente sunt una dintre cele mai mari ameninţări la adresa sănătăţii globale, potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS). Unii experţi prezic că va provoca mai multe decese decât cancerul până în 2050, cu excepţia cazului în care oamenii de ştiinţă vor găsi o modalitate de a contracara ameninţarea.

Aproximativ 24-79% din populaţia lumii este infectată cu bacteria Helicobacter pylori (H. pylori). Ca şi alte bacterii, H. pylori a devenit tot mai rezistentă la tratamentul tradiţional cu antibiotice.

Câţiva cercetători din Marea Britanie şi Germania ar putea fi găsit un mod inovator de a opri infecţia cu H. pylori fără a utiliza antibiotice. Ei au folosit capsule minuscule umplute cu ingrediente naturale, în special curcumină, pentru a opri infecţia. Unele studii au sugerat că curcumina, care este un ingredient în turmeric, are calităţi antiinflamatorii şi antioxidante.

„H. pylori este un agent patogen răspândit la nivel mondial. Se estimează că până la 70% dintre oameni găzduiesc acest agent patogen la nivel mondial”, spune profesorul Francisco Goycoolea de la “School of Food Science and Nutrition” din Leeds, Marea Britanie, şi co-autorul lucrării publicate recent în revista “ACS Applied Bio Materials”.

El consideră că „această soluţie inedită, care constă din capsule extrem de mici făcute din ingrediente naturale, ar putea oferi un nou mijloc de a opri un „super agent patogen” răspândit la nivel mondial.”

Rezistenţa la medicamente apare deoarece bacteriile se dezvoltă şi se adaptează, ceea ce înseamnă că antibioticele nu mai pot vindeca infecţiile bacteriene. Deşi această rezistenţă se dezvoltă în mod natural, utilizarea necorespunzătoare a antibioticelor pentru a vindeca răcelile, de exemplu, a agravat situaţia.
În prezent, medicii tratează bacteriile rezistente la antibiotice cu un cocktail de antibiotice, fapt care a servit doar la creşterea rezistenţei tulpinilor respective.

Ingredientele naturale ajută în lupta cu super bacteriile

La nivel mondial estimările sugerează că 4,4 miliarde de persoane sunt purtătoare de H. pylori. Aceste persoane nu prezintă întotdeauna simptome, deşi rezultatul poate duce la apariţia de ulcere, inflamaţii ale mucoasei stomacului şi creşterea riscului de cancer la stomac. Medicii consideră că H. pylori este foarte dificilă de tratat.

Bacteriile se ascund sub mucoasa gastrică, loc în care antibioticele nu pătrund eficient. Acest lucru duce adesea la infecţii recurente şi dă naştere la tulpini rezistente„, spune Goycoolea.
Acum, echipa de cercetare din Universităţile Leeds (Marea Britanie), Münster şi Erlangen (Germania) a descoperit că miliarde de nanocapsule încărcate cu curcumină şi utilizate în doza potrivită, pot opri aceste bacterii să se lipească de celulele stomacului. La rândul său, acest lucru ar putea ajuta antibioticele să îşi facă treaba.