Sportul pe caniculă: benefic sau nu? Ce măsuri trebuie să iei

Află care sunt beneficiile sportului pe temperaturi crescute.
21.08.2020 | Autor: Alexandra Necsoiu
Sportul pe caniculă: benefic sau nu? Ce măsuri trebuie să iei
Foarte multe persoane renunţă la activităţile în aer liber atunci când temperaturile cresc şi alerg să meargă în sălile de fitness pentru a alerga pe bandă. Ce-i drept, nimic nu se compară cu antrenamentele făcute atunci când temperaturile sunt reglate, iar nivelul umidităţii este scăzut. Doar pentru că este cald afară, asta nu înseamnă că putem beneficia de avantajele antrenamentelor din zilele toride de vară.

Beneficiile antrenamentelor la temperaturi crescute

S-a demonstrat în numeroase studii că antrenamentele în asemenea condiţii pot îmbunătăţii performanţa exerciţiilor de aerobic, adică alergarea sau ciclismul, deoarece căldura declanşează o serie de adaptări psihologice care pot îmbunătăţi performanţa fizică. Dacă eşti atlet de performanţă, cele mai notabile schimbări sunt creşterea producţiei de hemoglobină, o proteină cheie care se regăseşte în celulele roşii şi care transportă oxigen către organele majore şi ţesuturi din corp, crescând astfel rezistenţa.
 
Un studiu recent publicat în Experimental Physiology a descoperit că cinci ore pe săptămână de antrenament timp de cinci săptămâni, la temperaturi crescute, accelerează nivelul de hemoglobină în rândul cicliştilor masculini, cu 4-5 procente. Următoarea schimbare observată în doar câteva zile este creşterea volumului plasmei cu 20%, ceea ce duce la termoreglare sau capacitatea organismului de a menţine o anumită temperatură a corpului.
 
Beneficiile volumului crescut al plasmei nu ţin doar de adaptarea organismului la o anumită temperatură, ci şi o cantitate mai mare de sânge trimisă către piele fără să fie compromis oxigenul transportat către muşchi, iar astfel creşte rezistenţa în timpul antrenamentului. 
 
Probabil vei fi tentat să-ţi începi antrenamentele atunci când temperaturile sunt crescute însă, înainte trebuie să urmezi un program prin care să-ţi adaptezi organismul, dar şi să alegi o perioadă din zi în care să nu rişti să te confrunţi cu un accident vascular cerebral, arsuri solare sau deshidratare. În plus, esenţial este să porţi haine corespunzătoare şi să aplici protecţie solară de cel puţin 30.