Mâncarea sănătoasă poate fi gustoasă – trucuri de la nutriţionişti

Nutriţioniştii ne învaţă o serie de trucuri prin care gustul preparatelor sănătoase poate fi substanţial ameliorat.
Autor: Paula Rotaru
Mâncarea sănătoasă poate fi gustoasă – trucuri de la nutriţionişti

Pentru o alimentaţie sănătoasă, modul de preparare a alimentelor este esenţial.

Astfel, ar trebui evitate obiceiuri precum prăjirea alimentelor în ulei, preparararea hranei pe grătarul cu cărbuni sau prepararea mâncărurilor cu sos.

În schimb, nutriţioniştii ne învaţă o serie de trucuri prin care gustul preparatelor sănătoase poate fi substanţial ameliorat.

Marinarea cărnii în amestecuri de condimente şi ierburi aromate înainte de a o coace este o modalitate excelentă de a obţine un gust delicios. De asemenea, puteţi folosi din belşug sucul de lămâie, atât pe preparatele din carne, peşte, cât şi pe legumele proaspete sau gătite.

Când vine vorba de tradiţionalul grătar preparat pe cărbuni, este important de ştiut că există un potenţial cancerigen al substanţelor rezultate din arderea cărbunilor şi a grăsimii, precum şi al cantităţii crescute de oxidanţi rezultaţi prin gătirea la temperaturi foarte crescute.

Vezi aici cât de nesănătoasă este carnea la grătar

Astfel, se poate înlocui grătarul pe cărbuni cu noile tehnologii care facilitează gastrotehnia sănătoasă, cum ar fi vasele de gătit cu aburi şi cele din teflon sau ceramică. Grătarele, fripturile şi salatele pot fi aromatizate sănătos prin folosirea usturoiului şi a cepei.

Un alt sfat de la specialiştii în nutriţie este folosirea combinaţiilor preferate de plante aromatice proaspete sau uscate (pătrunjel, oregano, mentă, cimbru etc.) în toate mâncărurile pe care le gătim. În acelaşi timp, pe lângă un gust aromat, ele reprezintă şi o alternativă la adaosul de sare, care ar trebui evitat.

Sarea, cu bune şi cu rele pentru sănătatea noastră

Ciorbele vor fi delicioase dacă se folosesc roşii proaspete sau suc de roşii, borş sau iaurt degresat. În schimb, este recomandată evitarea rântaşului, adaosului de ou şi smântână sau călirea legumelor în ulei.

Omleta sănătoasă este omleta albă (doar din albuşuri) sau mixtă (un ou integral şi două albuşuri), preparată în vas de teflon, uns cu puţin ulei. Pentru a obţine un plus de savoare, se pot adăuga ceapă verde, ierburi aromate şi ardei. De asemenea, şniţelele şi chiftelele pot fi coapte în cuptor în loc să fie prăjite.

Modul în care combinăm alimentele sănătoase în farfurie ţine de preferinţele culinare ale fiecăruia. Alimentaţia sănătoasă înseamnă variaţie şi moderaţie. Legat de aşa-zisele „combinaţii interzise”, precum carnea cu cartofii, fructele cu lactatele, nu există dovezi ştiinţifice care să sugereze nocivitatea unor astfel de asocieri.