Drepturile şi obligaţiile pacienţilor asiguraţi

Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România, cu sprijinul ECC Romania – Centrul European al Consumatorilor si al Dr. Florin Ioan Bălănică, Consultant Personal de Sănătate, a lansat campania Fii un Pacient ACTIV!, campanie de informare despre drepturile şi obligaţiile pacienţilor.
Drepturile şi obligaţiile pacienţilor asiguraţi

Câţi oameni nu au plătit o analiză sau mai multe doar pentru că nu ştiau că ar putea fi gratuită dacă au trimitere de la medicul de familie?

Câţi oameni nu ştiu că au la dispoziţie controale periodice gratuite?

Câţi oameni ştiu că pot cere o a doua opinie?

De acum pacienţii din România vor primi mai multe informaţii despre drepturile pe care le au. Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România, cu sprijinul ECC Romania – Centrul European al Consumatorilor si al Dr. Florin Ioan Bălănică, Consultant Personal de Sănătate, a lansat campania Fii un Pacient ACTIV!, campanie de informare despre drepturile şi obligaţiile pacienţilor.

Potrivit raportului “Puterea pacienţilor europeni” publicat la Bruxelles, pacienţii români sunt printre cel mai puţin informaţi pacienţi din Europa, situându-se pe locul 30 din cele 50 de ţări europene.
Motivele pentru care România este pozitionată pe un loc codaş al topului ţin de lipsa de resurse financiare, de informare şi implicare a pacienţilor în luarea deciziilor privind propria sănătate.
În acelaşi timp, Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, România se află pe primul loc în Europa ca rată a mortalităţii din cauza cancerului de col uterin şi tot pe primul loc la incidenţa cazurilor de tuberculoză.

De fapt, potrivit Colegiul Medicilor din România, ţara noastră ocupă primul lor în Europa în ceea ce priveşte numărul deceselor prin cancer. De asemenea, România este pe primul loc în Uniunea Europeană la capitolul mortalitate infantilă în rândul copiilor sub 5 ani, potrivit rapoartelor realizate de către Unicef, Organizaţia Mondială a Sănătăţii, Banca Mondială şi Naţiunile Unite.
O altă statistică îngrijorătoare se referă la numărul românilor obezi, acesta fiind dublu faţă de 2007.

În aceste condiţii, Fii un Pacient ACTIV! îşi propune să informeze şi să promoveze drepturile pacienţilor atât către beneficiarii de servicii medicale, cât şi către personalul din sistemul medical. Astfel, campania va cuprinde informări de presă, informari directe, online marketing şi workshop-uri dedicate pacienţilor şi specialiştilor din sistemul medical.

Informările directe vor fi îndreptate către pacienţi, cu sprijinul asociaţiilor de pacienţi şi asociaţiilor de medici de familie, precum şi către personalul din sistemul medical, cu sprijinul asociaţiilor profesionale, dar şi a spitalelor şi clinicilor.

“Campania Fii un Pacient ACTIV! este un îndemn adresat consumatorilor români de a-şi schimba mentalitatea în privinţa serviciilor medicale. Vrem ca pacienţii români să-şi conştientizeze drepturile, să le ceară atunci când acestea sunt ignorate, vrem ca sănătatea să nu mai fie o preocupare doar în cazurile în care ne este rău sau ne doare ceva. Este timpul să nu mai aşteptăm ca schimbarea să vină de la alţii, ci să o impunem noi înşine. Este timpul să nu mai fim ignoranţi, pentru că sănătatea face diferenţa între viaţă şi moarte” spune Conf. Univ. Dr. Costel Stanciu, Preşedinte APC Romania

“Pacientul din România are dreptul la îngrijire medicală personalizată în funcţie de nevoile şi posibilităţile sale. De asemenea, are dreptul să aibă alături de el medici care să îl îndrume şi să îl însoţească pe tot parcursul procesului de vindecare, într-o relaţie corectă medic – pacient. Este nevoie de un pacient activ şi informat, dar şi de un sistem care să încurajeze specialiştii din sănătate să colaboreze în cadrul unor echipe multidisciplinare, în folosul pacienţilor” afirmă Dr. Florin Ioan Bălănică, Consultant Personal de Sănătate.

Drepturile pacientilor asigurati:

  • Ai dreptul la informaţie medicală
  • Ai dreptul la confidenţialitate şi viaţă privată
  • Ai dreptul să alegi cele mai sigure metode privind sănătatea reproducerii
  • Ai dreptul la tratament şi îngrijiri medicale corespunzatoare
  • Ai dreptul sa ceri o altă opinie medicală
  • Ai dreptul la consultaţii preventive
  • Ai dreptul si la servicii medicale acordate de un medic acreditat din afara spitalului
  • Ai dreptul la despăgubiri în cazurile de malpraxis
  • Ai dreptul de a-ţi exprima consimţământul

Obligaţiile pacienţilor asiguraţi:

  • să se înscrie pe lista unui medic de familie;
  • să anunţe medicul de familie ori de câte ori apar modificări în starea lor de sănătate;
  • să se prezinte la controalele profilactice şi periodice stabilite prin contractul-cadru;
  • să anunţe în termen de 15 zile medicul de familie asupra modificărilor datelor de identitate;
  • să respecte cu stricteţe tratamentul şi indicaţiile medicului;
  • să aibă o conduită civilizată faţă de personalul medico-sanitar;
  • să achite contribuţia datorată fondului în condiţiile stabilite prin contractul-cadru;
  • să prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atestă calitatea de asigurat.