Cu ce probleme se confruntă bolnavii de cancer din cauza pandemiei (STUDIU)

Federația Asociațiilor Bolnavilor de Cancer (FABC) a realizat un studiu în rândul pacienților cu cancer pentru a observa nivelul de stres și motivele acestui stres în această perioadă.
28.10.2020 |
Cu ce probleme se confruntă bolnavii de cancer din cauza pandemiei (STUDIU)
Top regul pe care pacienții cu cancer trebuie să le respecte pentru a nu se infecta cu Sars-Cov-2

În ajutorul acestora FABC a venit și cu o soluție, o platformă care le poate fi de folos pacienților de cancer pentru a-și controla stresul, dar și pentru a-i ajuta în alte aspecte precum nutriția, gestionarea stărilor emoționale sau modul de comunicare.

Pacienții cu cancer s-au confruntat cu un nivel mult mai mare de stres decât în mod obișnuit în perioada de restricții impuse de pandemie:

  • Aproape 84% dintre cei intervievați au admis că s-au simțit mult mai stresați în perioada respectivă, aceștia fiind îngrijorați într-o proporție foarte mare (aproape 81%) că ar putea fi imunocompromiși, devenind astfel mai vulnerabili la infecții.
  • Aproximativ 60% dintre respondenți au spus că au evitat să meargă la spital, deși aveau o programare și peste 69% au afirmat că au fost îngrijorați în legătură cu tratamentul și eventualele complicații ale acestuia. Peste 60% dintre respondenți au calificat nivelul lor actual de stres oncologic ca fiind peste 6, pe o scală de la 0 la 10.
  • Sondajul arată că nivelul de stres al acestor pacienți a fost cu mult peste medie, datorită, pe de-o parte, perturbărilor apărute în sistemul medical, dar și lipsei de informații cu privire la implicațiile COVID-19 asupra patologiei lor specifice.

Pandemia a condus la perturbări semnificative în parcursul pacienților oncologici în sistemul de sănătate

  • Pentru pacienții cu cancer, perioada intrării în vigoare a restricțiilor aferente pandemiei a adus cu sine întârzieri, amânări sau chiar anulări ale programărilor la medicul curant, fie în ambulator, fie la spital. Astfel, 54,4% dintre respondenți declară că s-au confruntat cu astfel de situații. În plus, mulți dintre pacienți au decis chiar ei să amâne sau să anuleze programări la medicul specialist sau medicul de familie în această perioadă. Doar o cincime dintre pacienți au spus că nu au fost în niciuna din situațiile de mai sus.
  • În ceea ce privește întârzierile, amânările sau anulările, cele mai frecvente disfuncționalități au survenit în ceea ce privește consultul de reevaluare/urmărire a progresului bolii, aproape 53% dintre cei intervievați menționând că au fost în această situație. Un procent semnificativ de pacienți – aproape 34% – a raportat întârzieri/amânări sau anulări în ceea ce privește investigațiile și procedurile de diagnostic.
  • În ceea ce privește întârzierile, amânările sau anulările la nivelul administrării tratamentului, 28% dintre pacienții aflați sub tratament s-au confruntat cu acest fenomen.
  • Peste 45% dintre pacienții chestionați au raportat disfuncționalități în ceea ce privește accesul la analize de diagnostic și la tratament, ceea ce reprezintă un procent foarte mare. Drept urmare, medicii oncologi se vor confrunta cu problema tratării unui număr mult mai mare de pacienți depistați în stadii avansate de boală, situație în care opțiunile de tratament sunt mai puține

 Accesul la diagnosticarea precoce și tratamentul cancerului trebuie să constituie o prioritate

  • Din numărul total de pacienți cuprinși în sondajul FABC, cei mai mulți, respectiv 43,8%, au beneficiat de tratament chirurgical, aproximativ 40% de radioterapie, 34,4% de chimioterapie, aproape 23% de terapie țintită și 12,5% de imunoterapie.
  • Deși întreaga atenție este îndreptată acum asupra combaterii răspândirii virusului SARS-CoV-2, nevoile de tratament ale pacienților cu cancer trebuie să constituie o prioritate. Cancerul continuă să ne afecteze și este esențial ca pacienții să aibă acces la tratament și servicii de asistență medicală și îngrijire, indiferent de nivelul de alertă al țării.

Preferințe în ceea ce privește consultațiile online în timpul pandemiei

  • Pentru 51% dintre pacienții pentru care nu a fost posibilă o vizită la spital în această perioadă, nu a existat nici alternativa unei consultații la distanță (prin telefon sau alte mijloace digitale)
  • Întrebați dacă sunt deschiși opțiunii de a avea consultații la distanță pentru a urmării tratamentul, 29% au răspuns pozitiv, însă numai dacă această consultanță la distanță se face cu medicul oncolog, iar 22% au afirmat că preferă să se vadă cu personalul medical față în față

Onco-plan.ro este o resursă online dedicată pacienților cu cancer, menită să îi ajute în gestionarea stresului oncologic

  • Pe lângă apelarea la servicii de consiliere psihologică, pacienții diagnosticați cu cancer, mai ales în acest context al pandemiei COVID-19, pot găsi suport și informații pe platforma onco-plan.ro, dezvoltată de MSD România în parteneriat cu FABC. Această platformă susține persoanele cu cancer să preia inițiativa în crearea unui plan de gestionare a provocărilor emoționale și de comunicare ce apar în urma unui diagnostic de cancer, și le oferă exerciții practice despre cum stresul poate fi ținut sub control precum și o metodă de evaluare a stresului pe o anumită perioadă de timp. De asemenea, îi ajută să își îmbunătățească stilul de viață și starea de sănătate pe termen lung, punându-le la dispoziție informații despre importanța nutriției. Nu în ultimul rând, platforma oferă indicații despre navigarea sistemului de sănătate și implicarea asociațiilor de pacienți în această direcție.

Prin Onco-plan.ro se oferă suport pentru pacienții cu cancer și abordează supraviețuirea pe termen lung

  • Mai mult ca oricând este nevoie de onco-planificare, un program de intervenție pentru a crește nivelul de educație privind cancerul și povara acestei afecțiuni în rândul tuturor actorilor din sistemul de sănătate: comunități, cetățeni, pacienți, cadre medicale, autorități publice și alți factori de decizie deopotrivă. Totodată, prin onco-planificare este abordată etapa supraviețuirii pe termen lung cu toate aspectele psihosociale și economice ale cancerului. Un nivel scăzut de educație privind sănătatea, în contextul actual, poate avea un impact negativ asupra capacității personale de a gestiona riscurile și de a naviga sistemul de sănătate. În același timp, poate conduce la lipsa de reacție sau întârzierea unor decizii critice, la nivel de sistem, în ceea ce privește activități de screening, depistare precoce, diagnosticare și tratament, cu implicații directe asupra rezultatelor clinice obținute la pacienți.
  • Onco-plan.ro este o platformă digitală ce ajută persoanele cu cancer să preia inițiativa în crearea unui plan de gestionare a provocărilor emoționale, de sănătate și comunicare ce apar în urma unui diagnostic de cancer.
  • Platforma ajută persoanele diagnosticate cu cancer să își creeze propriul plan pentru a-și îmbunătăți stilul de viață și starea de sănătate pe termen lung.
  • Acest proiect își dorește să crească nivelul de informare privind sănătatea în rândul populației și a pacienților din România, ajutându-i astfel să acceseze mai facil serviciile sistemului de sănătate, să înțeleagă importanța prevenției în cancer, să caute diagnosticare timpurie și să respecte schema de tratament.
  • Platforma îi încurajează pe pacienții oncologici să se mobilizeze, împreună cu familie lor, și să își creeze un plan pentru viață după un diagnostic de cancer.
  • Onco-plan.ro oferă persoanelor diagnosticate cu cancer pulmonar informații esențiale pentru îmbunătățirea stării de sănătate, structurate pe patru piloni cheie: nutriție, sănătate emoțională, comunicare și detalii despre rolul navigatorului de pacienți.