Care sunt nevoile tale calorice?

Cei care urmeaza o dieta se gandesc la calorii ca la niste inamici: acea parte a alimentelor care nu te lasa sa slabesti. Pe ambalajele alimentelor sunt prezentate valorile calorice ale alimentului respectiv, dieta ta iti recomanda o anumita cantitate de
Care sunt nevoile tale calorice?
Care sunt nevoile tale calorice?

Ce sunt caloriile?
Termenul “calorie” este folosit pentru a desemna energia continuta de alimente. Unele alimente, precum untul sau uleiul vegetal, contin multe calorii, prin urmare iti dau multa energie. Altele, cum sunt telina si castravetele au mult mai putine calorii. De exemplu, o lingura de ulei de masline iti ofera de zece ori mai multa energie decat o lingura de telina rasa. Dar cand organismului tau ii este oferita mai multa energie decat poate consuma, acesta o transforma in grasime.

Masurarea caloriilor necesare
Nu este deloc usor sa determini numarul de calorii de care ai nevoie zilnic. Masurarea exacta a necesarului zilnic de calorii este accesibila numai cercetatorilor, in laboratoare speciale. Pentru a se stabili cantitatea de calorii pe care trebuie sa le consume un subiect, acesta trebuie sa stea ore intregi intr-un laborator, timp in care este masurata cantitatea de oxigen folosita. Prin aceasta metoda se poate afla numarul de calorii consumate de persoana respectiva intr-o zi. Aceasta procedura nu este accesibila si nici practica.

Exista si ecuatii matematice cu ajutorul carora se incearca estimarea numarului de calorii necesare, in functie de sexul, varsta, greutatea si inaltimea persoanei. Cercetarile au aratat insa ca rezultatul acestor ecuatii poate varia cu 5 pana la 25%. Din aceasta cauza nu sunt eficiente in cazul in care adopti o dieta bazata pe numarul de calorii.

Care este numarul tau?
Daca nu iti permiti stabilirea metabolica a numarului de calorii de care ai nevoie, poti folosi ecuatiile pentru a estima necesarul tau zilnic. Cea mai eficienta este ecuatia Mifflin-St. Joer. Inaltimea trebuie sa fie exprimata in centimetri, iar greutatea in kilograme:

9.99 x greutate + 6.25 x inaltime – 4.92 x varsta

Barbatii adauga 5, iar femeile scad 161 din rezultatul obtinut.

Rezultatul reprezinta numarul aproximativ de calorii necesar pentru functiile metabolice de baza. In afara acestor calorii necesare functiilor vitale, o persoana are nevoie de calorii in plus pentru activitatile zilnice si exercitii. O persoana sedentara va avea nevoie de mai putine calorii decat una activa.

Arde mai multe calorii!
Activitatile fizice nu numai ca ard calorii, dar te ajuta sa arzi calorii in plus intreaga zi, chiar si atunci cand nu faci exercitii. Persoanele active au o masa musculare mai bine dezvoltata decat cele sedentare. Tesuturile musculare au nevoie de mai multe calorii chiar si in repaus. Iata de ce exercitiile fizice trebuie sa-si faca loc in rutina ta zilnica.

Concluzie
In viitor, cand tehnologia va permite, determinari rapide si exacte ale consumului metabolic vor fi disponibile. Pana atunci, singura metoda reala, dar indirecta, de a-ti cunoaste nevoile calorice este aceea de a-ti monitoriza greutatea. Daca greutatea ta este stabila, arzi atatea calorii cat consumi. Iar daca vrei sa slabesti trebuie sa consumi mai putin decat arzi sau sa scapi de caloriile in plus cu ajutorul exercitiilor fizice.

Articol exclusiv online