Cum sa ne eliberam de trac

Mare examen mare de sustinut – simti goluri in stomac. Sedinta importantissima cu seful de departament – palmele iti sunt rosii de atata frecat. Prima noapte de amor cu barbatul ideal – nu mai stii pe unde sa(-i) scoti camasa de atatea e
Cum sa  ne eliberam de trac
Cum sa ne eliberam de trac

Tracul apare de indata ce iti pui intrebarea „Oare voi reusi?” si atinge apogeul atunci cand, in miezul evenimentelor, te cuprinde frica de a nu putea face fata situatiei si cand ai impresia ca iti fuge pamantul de sub picioare. Nu indraznesc, de teama ca nu voi reusi – aceasta este probabil cea mai buna definitie a tracului. Daca o mica doza de trac poate fi stimulativa, intr-o doza mare, tracul ne impiedica sa actionam si poate deveni un real handicap. Cei doi psihiatri au gasit ac de cojocul tracului si il pun la indemana tuturor prin volumul „Cum sa ne eliberam de trac”.

Tracul la serviciu
In ultimele decenii, societatea noastra n-a facut decat sa amplifice cultul performantei. Este, asadar, logic sa intalnim acest apetit pentru excelenta in activitatile de zi cu zi, in munca noastra. In acest context, tracul reprezinta un handicap considerabil pentru individul care ii este victima la slujba. Planul de bataie impotriva tracului e mereu acelasi. Etapa 1 – relaxarea: nu gandim rational cand suntem tensionati. Avem intotdeauna tendinta de a cauta sa ne eliberam cat mai repede de emotiile dezagreabile si, in acest scop, ne gasim imediat motive bune pentru a nu ne stresa. tine minte ca reflectia derulata la repezeala nu are nici un efect. O reflectie profunda presupune si putina detasare. Etapa 2 – analiza lucida a situatiei si a gandurilor: e clar ca ti se vor invalmasi in minte tot felul de ganduri negative: „Ma voi balbai. N-am nimic interesant de spus. Voi arata ca nu sunt buna de nimic si ma vor concedia”. Intoarce-te la realitate: „Oare chiar n-am nimic de spus? Adesea ma gandesc sa fac o remarca, despre care pe moment nu vorbesc; un coleg are aceeasi idee, o expune si toata lumea il lauda. Poate fi concediat cineva numai pentru ca nu s-a descurcat bine la sedinta? Putin probabil”. Etapa 3 – trecerea la act: si aici este necesara vizualizarea: „Cum voi ridica mana? Voi trage aer in piept. Voi sta jos. Daca tremur, nu-mi voi cere scuze, ma voi concentra asupra discursului etc”. Etapa 4 – relatarea infruntarii: dupa ce ai trecut de moment, relateaza-l unei colege de serviciu. Aceasta discutie iti va permite sa-ti intiparesti in memorie reusita evenimentului.

Tracul la examene
Nu ne pregatim la fel pentru o testare speciala si pentru performantele pe care le repetam in mod cotidian. Cum sa tii sub control un trac aproape inevitabil? In primul rand, iti clarifici obiectivele: de ce vrei sa iei acest examen, ce astepti de la el? Este ideal sa faci o lista cu niste obiective pozitive, care sa te motiveze permanent. Apoi, trebuie sa-ti elaborezi strategia. Incadrarea in timp este o tema majora a gestionarii stresului. Inaintea unui examen, tensiunea face ca amenintarea sa para cand indepartata, cand apropiata. Definirea precisa a obiectivului tau iti va permite sa nu scapi lucrurile de sub control.

Tracul si sexualitatea
Iti vine sau nu sa crezi, barbatii sunt campioni la capitolul „anxietate in asternuturi”. Psihologii spun ca ei trec cel mai adesea pragul cabinetelor de specialitate si isi marturisesc spasiti teama de esec. Exista trei tipuri mari de temeri: temerea specifica disfunctiei erectile, teama de ejaculare precoce, teama ca partenera nu va avea orgasm. In pat, femeile se tem cel mai tare ca: nu ii vor putea provoca o erectie partenerului, ca acesta nu o va gasi suficient de experimentata sau ca nu va reusi sa-l duca pe culmile placerii.
Cel care sufera de trac are nevoie de multa intelegere din partea jumatatii sale. Psihologii recomanda o perioada de abstinenta care sa puna capat repetarii scenariul tipic: tentativa de a avea un raport, angoasa de performanta, esecul, accentuarea angoasei. Cuplul trebuie sa colaboreze pentru a conferi din nou o nota senzuala raporturilor fizice. Fiecare partener exploreaza pas cu pas corpul celuilalt, in vreme ce acesta ramane pasiv. Prin abstinenta, se va ajunge la o excelenta comunicare, atat senzual si sexual, cat si afectiv si verbal. Cand cel care suferea de trac se simte pregatit, cuplul poate face sex din nou.

Mai multe solutii impotriva tracului gasiti in cartea „Cum sa ne eliberam de trac”, scrisa de dr. Laurent Chneiweiss si dr. Eric Tanneau, aparuta la editura Trei in 2006.

Don't worry, be happy
Don't worry, be happy