Controlul anxietatii

Multi oameni sufera de anxietate in diferite grade. Anxietatea usoara este un sentiment obisnuit pentru toti – o parte inevitabila a personalitatii umane. Pe de alta parte, anxietatea grava poate fi devastatoare, controlandu-ne vietile. Suferinzii d
Controlul anxietatii
Controlul anxietatii

Anxietatea este un sentiment chinuitor de neliniste, tulburare sau spaima. Ca reactie fizica si emotionala fata de o temere, anxietatea poate fi rationala, bazata pe un eveniment real, sau irationala, bazata pe un eveniment anticipat, care poate sau nu sa aiba loc. La nivel mai profund, anxietatea inseamna teama de non-existenta care poate fi teama de moarte, dar si un sentiment de inutilitate si un sentiment puternic de vinovatie. In doze mici, anxietatea normala este necesara, din punct de vedere biologic, pentru supravietuire. Cand dozele sunt prea mari pentru ca anxietatea sa poata fi controlata, ea duce la panica, iar panica determina un comportament irational. Nimic din ceea ce facem nu ne poate proteja complet de anxietate. Putem doar sa acceptam ca anumite situatii pot sa creeze anxietate si sa dezvoltam strategii de a le aborda. Iar aceste strategii nu sunt complet sigure, nu exista unele care sa ne poata feri garantat de anxietate, dar in mod sigur realizarea unei paci interioare este pozitiva si constructiva, iar aceasta poate fi creata prin intermediul vizualizarii creative si al relaxarii.

Topul situatiilor care pot determina starea de anxietate
William Stewart plaseaza pe primul loc testele, examenele si programarile la medic – acestea ar fi evenimentele care genereaza in mod obisnuit anxietate. Pe locul 2 se afla apropierea unor termene limita. Pe 3 avem intalnirea cu persoane importante, pe 4 – interviurile, iar pe 5 asteptarea nasterii unui copil. Pe pozitia 6, Stewart a plasat examenul de conducere auto, urmat pe locul 7 de implicarea intr-un accident rutier. Pe 8 se situeaza primirea de vesti rele. Locul 9 revine diferitor tipuri de relatii: cu partenerul, cu parintii, cu copiii, cu colegii de serviciu, cu persoane noi.
 
Cele trei planuri ale anxietatii
Anxietatea opereaza pe trei planuri: corp, minte si emotii (fiziologic, cognitiv si psihologic). Cu cat anxietatea este mai severa, cu atat cele trei planuri vor fi mai deformate. Frecvent, persoana care sufera de anxietate se adreseaza medicului pentru ceea ce i se intampla pe plan fizic. Sa analizam cateva exemple care sintetizeaza semnele si simptomele de anxietate ce pot aparea pe fiecare dintre cele trei planuri: simtim noduri in stomac (corp), ne gandim „nu o pot face”(minte) si simtim manie (emotii); batai rapide si puternice ale inimii (corp), ne gandim „sunt prins in capcana” (minte) si simtim panica (emotii); uscaciunea gurii (corp), ne gandim „as putea lesina”(minte) si simtim deprimare (emotii).  
 
Cum sa combatem anxietatea
Abordarea anxietatii inseamna preluarea controlului propriei vieti. La capitolul „Strategii de combatere a anxietatii”, Stewart recomanda sa invatam in primul rand cum sa ne mentinem energia, sa nu o irosim. Anxietatea secatuieste energia, fiindca ea se axeaza mai mult pe ceea ce ar putea sa fie nu pe ceea ce este realmente. Iar ca sa generam energie trebuie sa bifam cateva indemnuri: sa avem incredere in noi; sa fim entuziaste in legatura cu ceea ce facem; sa cautam compania unor persoane care gandesc pozitiv; sa gasim o „priza” emotionala la care sa ne putem reincarca bateriile; sa nu ne cufundam in regrete inutile; sa nu uitam sa ne odihnim, daca energia ne este secatuita de temeri; sa aflam daca frica se refera la ceva care poate fi schimbat. In caz afirmativ, trebuie sa trecem la actiune, in caz negativ, temerea este nerealista si ingaduim unui miraj sa ne controleze viata. Trebuie sa il transformam in ceva real, apoi sa invatam si cum sa-l controlam. Autorul mai recomanda folosirea relaxarii (muzica, masaj, casete video special concepute), a autosugestiei (suntem ceea ce credem ca suntem), a vizualizarii creative, a exercitiilor fizice (ele reprezinta modalitatea cea mai simpla si mai eficienta de diminuare a anxietatii).

Indicatorii anxietatii
* Pierderea interesului sexual sau incapacitatea actului sexual
* Senzatia de gol din stomac
* Dorinta de a urina frecvent
* Tensiunea musculara
* Senzatia membrelor de „gelatina”
* Transpirarea palmelor si uscarea gurii
* Accelerarea nejustificata a ritmului cardiac la eforturi slabe
* Diareea si/sau varsaturile

Caracteristicile persoanelor anxioase
– Sunt mereu in alerta
– Reactioneaza exagerat fata de zgomote
– Se simt neajutorate in fata unor pericole reale sau imaginare
– Starea lor sufleteasca oscileaza intre speranta si disperare

Mai multe tipuri de anxietate si modalitati de combatere gasiti in volumul „Controlul anxietatii” scris de William Stewart si aparut la editura Meteor Press in 2004.

Am intalnit si persoane singure fericite
Am intalnit si persoane singure fericite