Cum evităm depresia în timpul izolării. Sfaturi utile de la psihologul Carla Chebuţiu!

Psihologul Carla Chebuţiu oferă consultanţă online gratuită pe platforma www.medicipentruromania.ro.
17.04.2020 |
Cum evităm depresia în timpul izolării. Sfaturi utile de la psihologul Carla Chebuţiu!

Izolarea la domiciliu aduce după sine o schimbare radicală a stilului de viaţă pentru mulţi dintre noi. Statul în casă poate duce la stări de anxietate şi, de ce nu, chiar la depresie.

Despre acest lucru, dar şi despre modurile în care putem evita problemele de acest gen vorbeşte medicul psiholog Carla Chebuţiu, specialistul care oferă consultanţă online gratuită pe platforma www.medicipentruromania.ro.

„Stresul generat de pericolul îmbolnăvirii, dar şi informaţiile pe care le aflăm zilnic, pot avea un impact psihic şi emoţional considerabil. Totul depinde, în mare parte, de individ. În general însă, impactul izolării se resimte asupra a 3 elemente cheie: autonomie, competenţă şi interacţiune umană.

Aşadar, dacă unele persoane îşi găsesc echilibrul emoţional în activităţi fizice, izolarea, în cazul lor, este mai problematică decât pentru alte persoane care sunt mai puţin active şi îşi găsesc confort în situaţii mai puţin solicitante. În ceea ce priveşte riscul din punct de vedere psihic şi emoţional, vorbim de anxietate, dar şi la simptomatologie depresivă. Nu excludem, însă, nici consumul cantitativ de substanţe psihoactive sau alcool”, explică medicul psiholog.

Cum putem înfrânge rutina ce riscă să se instaleze în viaţa petrecută în izolare?

„Ne putem derula viaţa socială în mediul online, ne putem reconecta chiar şi cu prieteni cu care am pierdut legătura. De asemenea, putem privi situaţia ca pe o oportunitate de a ne dezvolta personal, de a ne îmbogăţi cunoştinţele şi de ce nu – să învăţăm lucruri noi. Creativitatea poate fi colacul de salvare în situaţia curentă.

Activitatea fizică, sportul, reprezintă o unealtă foarte bună pentru bunăstarea fizică şi psihică. Când spun sport, mă refer chiar şi la dansul prin casă ascultând muzica preferată. Pentru norocoşii care se află în izolare cu partenerul recomand intimitatea, vizionarea de filme şi discuţii relaxante care să-i ajute în solidificarea relaţiei”, recomandă specialistul.

Ce gen de activităţi sunt recomandate în această perioadă pentru a ne ţine departe de anxietate şi depresie?

„Având în vedere faptul că în această perioadă este dificil să ne facem planuri pe termen lung, neştiind cum vor evolua lucrurile, nu strică să ne facem un program pentru câteva zile care sa includă atât activităţi plăcute, cât şi activităţi necesare. Mă refer aici la activităţi legate de curăţenie, îngrijire personală, sport, citit, filme, şamd. În funcţie de preferinţele fiecăruia.

Este important să identificăm ceea ce ne face nouă plăcere şi să nu ne luăm neapărat după activităţile propuse de prieteni sau specialişti, deoarece este posibil să nu ni se potrivească”, dezvăluie psihologul Carla Chebuţiu.

Trebuie să ne uităm la ştiri în această perioadă? Cum ne afectează ele din punct de vedere psihic?

„În opinia mea, ar fi de preferat să limităm expunerea la ştiri deoarece poate amplifica anxietatea din pricina centrării acestora asupra aspectelor negative/catastrofice.
O minte anxioasă este predispusă să preia informaţiile negative şi să ignore informaţiile pozitive.

Deşi este bine să fim informaţi, sursele sunt cele care fac diferenţa. Aveţi grijă la fake news! Încurajez consultatea site-urilor specializate, cum ar fi World Health Organization sau site-ul Ministerului Sănătăţii”, este recomandarea venită din partea specialistului.

Care sunt primele semne ale depresiei? Ce ar trebui să facem atunci când le observăm?

„Primele semne ale depresiei pot varia. Drept urmare, dacă avem probleme legate de somn (insomnie/hipersomnie) aproape în fiecare zi, modificări de apetit corelat cu modificări ale greutăţii însoţite de diminuarea capacităţii de concentrare, de atenţie, sentimente de culpă inadecvate sau excesive, autoreproş, lipsă de energie aproape în fiecare zi, ar fi de preferat consultarea unui specialist”, spune medicul care oferă voluntariat pe platforma www.medicipentruromania.ro.

Consultaţiile psihologice prin telemedicină. Cât sunt de eficiente şi în ce măsură ne ajută pe perioada izolării la domiciliu?

„Consultaţiile sunt eficiente în gestionarea anxietăţii, oferind tehnici şi metode eficiente în situaţii acute. Mă refer aici chiar şi la atacurile de panică ce pot fi controlate prin diferite metode. Consultaţiile prin telemedicină oferă un suport ideal în această perioadă, în special pentru gestionarea problemelor psihologice acute”, explică psihologul Carla Chebuţiu.

Psihologul Carla Chebuţiu s-a afiliat comunităţii Medici pentru România şi în prezent acordă asistenţă medicală gratuită pacienţilor cu boli cronice şi diverse simptome uşoare cu ajutorul telemedicinei, în cadrul campaniei „Nu uităm de ceilalţi”. (www.medicipentruromania.ro)