Balanta serviciu – viata

Balanta echilibrata din trecut a fost data peste cap de economia globala din prezent.
Autor: Andra Nastase
Balanta serviciu – viata
Balanta serviciu - viata

Expresia „work-life balance” s-a nascut in ’70 in Marea Britanie si sa vad cine ma contrazice ca, in anul in care ne aflam, nu a murit de-a binelea. Sensul ei ii face insa sa rada in hohote (si sa planga in sinea lor apoi) pe angajatii secolului 21 care s-au casatorit cu Jobul daca vorbim de femei, cu Munca in cazul barbatilor. Iar „copiii” pe care si-i mai doresc acum se cheama fie „Proiectul-Perfect”, fie „Avansarea-Majorarea”.

Cine a folosit pentru prima data ex­presia (cineva de la o Asociatie a Mamelor), a vrut sa descrie ba­lanta dintre viata profesionala a unui om si viata sa personala. In 1986, avea sa ajun­ga si in SUA aceasta vorba. Iar pe masura ce separarea muncii de viata de dupa serviciu s-a diminuat, balanta „work-life” a devenit tot mai impor­tan­ta. Si mai… defecta.

Era o vreme in care angajatii apareau la munca de luni pana vineri si lucrau 8, hai maximum 9 ore pe zi. Balanta de care vorbim era oarecum echilibrata atunci.

Au dat-o peste cap insa economia globala, serviciile de tip international care te solicita 24 din 24 de ore, tehnologia avansata pentru comunicare care ne permite acum sa lucram la un proiect ce va fi prezentat in cateva ore la Bucuresti, de pe o plaja din Creta.

„Work-life balance” practic incearca sa restabileasca armonia si sa reduca stresul. Ea aduce in discutie aspectul masurii de control pe care toti trebuie sa o avem asupra cand, unde si cum lucram. N-o sa va vina sa credeti cate pagini de Internet dedicate balantei cu pricina veti gasi la o simpla cautare.  

Ca un hamster pe o rotita care se tot invarteste…

Asa spunea ca se simte o doamna interogata de revista „Forbes” din cauza serviciului care ii inghite absolut tot timpul. Si cred ca le-a luat vorba de pe limba multor oameni. In America, 4 din 10 angajati iti vor spune ca serviciul lor este fie „stresant”, fie „foarte stresant”. Si arata cu degetul catre globalizare.

Anumite studii spun ca intre 46 si 59% dintre angajati simt ca stresul le afecteaza relatiile interpersonale si cele sexuale. Cifre mari si foarte mari sunt si in ceea ce priveste bolile pe care le fac acesti oameni, din aceasta cauza.

Si atunci cum sa nu-i dai dreptate unui psiholog american de la un institut national din Ohio care a declarat dupa nenumarate studii ca „locul de munca a devenit singura si cea mai mare sursa de stres”.

Si tragem ponoasele – oboseala: care nu numai ne distruge viata de dupa serviciu, ci ne poate afecta grav si jobul pentru ca randamentul nu mai e acelasi; familie nu, prieteni ba: ne indepartam de toata lumea, ajungem sa tinem prietenii la distanta adica sa ne vedem amicii 4 minute pe webcam sau sa-i salutam din 3 tastari pe luna pe messenger, sa uitam ca pe 15 nu e doar ziua de salariu, ci si ziua partenerului; cercul vicios: cu cat te daruiesti mai mult muncii, cu atat te acapareaza mai tare.

Le creezi practic sefilor un anumit nivel de asteptari peste care trebuie sa te ridici si mai sus, si mai sus, si mai sus… 

 

Pagina 1 din 2
Elimina oamenii toxici din jurul tau!
Elimina oamenii toxici din jurul tau!