După ASTENIE, o porţie de ENERGIE

Astenia de primăvară este mai rea decât depresia de iarnă pentru că, în vreme ce despre prima e dovedit ştiinţific că afectează, mai mult sau mai puţin, circa 90% dintre femei, cea de-a doua e suspectată a fi doar un moft!
Autor: Diana Suciu
După ASTENIE, o porţie de ENERGIE

Vara e la câteva săptămâni distanţă, însă mirosul de vacanţă, soarele şi atmosfera degajată s-ar putea să ne surprindă, pe unele dintre noi, sleite de puteri, fără chef de viaţă, lipsite de apetit. Nu ne-a făcut bine cura de primăvară? Ei bine, surpriză!

Chiar dacă vă număraţi printre cele a căror inimă bate pentru primul anotimp al anului, acesta s-ar putea să vă facă mai mult rău decât bine. Astenia de primăvară este mai rea decât depresia de iarnă pentru că, în vreme ce despre prima e dovedit ştiinţific că afectează, mai mult sau mai puţin, circa 90% dintre femei, cea de-a doua e suspectată a fi doar un moft!

Oboseala… După câteva luni în care zilele s-au scurs rapid, fiind zorite de nopţi lungi şi reci, am stat mai mult în casă, iar garderoba nu ne-a lăsat prea multe variante în afară de un palton, o fâşoaică şi nişte cizme grele, am fi zis că primăvara vine ca o binecuvântare. În realitate, ciripitul păsărelelor şi copacii grei de flori nu ne-au făcut cine ştie ce impresie multora dintre noi, ba chiar ne-au adus în pragul disperării.

Diagnosticul specialiştilor e simplu: astenie de primăvară. Aceasta e un soi de ieşire a organismului din lunga hibernare de iarnă şi încercarea de adaptare la noile condiţii. Persoanele aflate în situaţie, simt o oboseală continuă, ameţeală, efortul intelectual le epuizează, sunt triste, iar uneori izbucnesc într-un plâns amar fără să aibă nici cel mai mic motiv.

Explicaţia? Temperaturile scăzute din timpul iernii şi lumina naturală în cantitate mică ne-au impus o anumită rutină. Apoi, subit, odată cu venirea primăverii, stilul de viaţă ni se schimbă, iar organismul depune un efort de adaptare pe care noi îl resimţim prin această slăbiciune aparent nejustificată.

Energizarea… Ce facem pentru a ne reveni, pentru a ne energiza? În primul rând, faceţi sport. Cu măsură, nu vă epuizaţi şi mai mult. Mişcarea în aer liber intensifică circulaţia sângelui, oxigenează creierul şi ne dă o stare de bine de care, de altfel, avem nevoie. Ascultaţi muzică.

Fără să vă faceţi procese de conştiinţă că v-aţi pierde timpul, puneţi melodia preferată şi cântaţi, dansaţi, ritmul vă energizează. Cu cât vă place mai mult melodia respectivă, cu atât va creşte nivelul dopaminei în sânge, un hormon care vă redă voia-bună. Consumaţi fructe şi legume. Pentru că v-au lipsit iarna, răzbunaţi-vă acum.

Asaltaţi-vă organismul cu vitamine şi minerale, consumaţi salate din belşug, fructe proaspete, încercaţi reţete raw. Uitaţi de grăsimi, conserve şi alte otrăvuri procesate. Dormiţi cel puţin 7 ore pe noapte. Apăsaţi butonul restart pentru că organismul are nevoie de acest lucru. Dormiţi suficient cât să vă reîncărcaţi bateriile, însă nu vă lăsaţi pradă saltelei.

Nu vă petreceţi toată ziua trândăvind în pat, veţi cădea în ghearele oboselii nesfârşite. Adulmecaţi cafeaua. Poate nu vă place gustul, poate nu vă face bine o ceaşcă la prima oră a dimineţii. Nu-i bai, mirosiţi-o!

Neurologii americani susţin că aceasta este o metodă veritabilă de energizare, iar explicaţia s-ar putea să vă uimească: atunci când mirosul pătrunde în nări, creierul crede că urmează să primească un val de cafeină, aşa că se trezeşte. Şi nu uitaţi să fiţi fericite! Amintirile frumoase, un film plăcut sau o revistă interesantă sunt lucruri mărunte, de mare efect.

O ceaşcă de ceai verde când vă treziţi vă ajută să vă reîmprospătaţi şi să începeţi ziua în forţă. Ca să nu mai amintim de beneficiile antioxidanţilor pe care îi conţine!


Citeşte şi:  Ghimbirul alunga astenia