Dr. Corina Zugravu: reţeta perfectă pentru a ţine colesterolul sub control (P)

Colesterolul crescut rămâne unul dintre pericolele majore la adresa sănătăţii românilor şi nu numai a lor: se ştie că excesul de carne grasă, lactate sau dulciuri, o “boală” mondială, duce la creşterea periculoasă a nivelului grăsimilor din sânge.
Dr. Corina Zugravu: reţeta perfectă pentru a ţine colesterolul sub control (P)

Colesterolul crescut rămâne unul dintre pericolele majore la adresa sănătăţii românilor şi nu numai a lor: se ştie că excesul de carne grasă, lactate sau dulciuri, o “boală” mondială, duce la creşterea periculoasă a nivelului grăsimilor din sânge. Însă această problemă poate fi şi moştenită genetic.

Am stat de vorbă cu medicul nutriţionist Corina Zugravu, Membru al Comitetului Consultativ în Nutriţie Herbalife, care ne-a spus ce soluţii alimentare există pentru normalizarea colesterolului.

CSÎD: Când devine o problemă colesterolul crescut?

Dr. Corina Zugravu: Colesterolul este un compus lipidic foarte important pentru corpul nostru. Ca dovadă că este foarte important, noi îl sintetizăm în ficat şi în epiteliul intestinal. Astfel, îl folosim pentru sinteza unor substanţe bioactive foarte importante: de exemplu, hormonii sexuali şi vitamina D se sintetizează pe bază de colesterol. Membranele celulare conţin colesterol, la fel creierul, sistemul nervos, deci colesterolul are roluri importante.

Colesterolemia poate să crească şi atunci ea reprezintă un risc pentru sănătatea cardiovasculară. Ea poate să existe în corp o lungă perioadă de timp fără niciun simptom. Simptomele apar abia atunci când vasele sunt cu adevărat afectate. Urmările creşterii colesterolului pe termen lung sunt foarte serioase şi foarte grave, iar măsurile pe care le putem lua atunci sunt puţin cam tardive.

Colesterolemia normală a variat şi variază şi acum puţin în funcţie de laborator, dar ar trebui să fie în jur de 200 de mg în sânge. Valoarea peste 240 este un foarte mare semnal de alarmă. Astăzi, testele de sânge oferă informaţii despre colesterol la modul detaliat: există LDL-colesterol, numit popular “colesterolul rău”, a cărui valoare ar trebuie să fie mai mică şi colesterolul bun, HDL-colesterol, care trebuie să fie fracţiune cât mai mare, fără a depăşi anumite limite.
Oamenii îşi fac aceste analize de rutină şi iau măsuri. Atenţie însă că putem găsi colesterolemia mare nu numai la persoanele vârstnice. De multe ori, tinerii se pot confrunta cu o colesterolemie mare.

CSÎD: Care ar fi cauzele principale ale creşterii colesterolului: sunt genetice, ţin de stilul de viaţă?



Dr. Corina Zugravu: Lucrurile sunt împărţite, pentru că rezultatele studiilor au variat. Specialiştii au corelat aportul de colesterol alimentar cu valoarea colesterolemiei: dacă mănânci mult colesterol alimentar din unt, slănină, mezeluri, lactate grase, ai toate şansele să-ţi crească şi colesterolemia. Dar practica a arătat că şi oamenii care nu mănâncă foarte mult colesterol alimentar pot avea colesterolemia destul de mare. La unele persoane, există şi o componentă ereditară, la altele contribuie stresul la creşterea colesterolemiei. Dar efectele asupra aparatului cardiovascular sunt aceleaşi: indiferent de cauză, colesterolemia mare se corelează cu o morbiditate mare prin boli cardiovasculare. 



CSÎD: Cum prevenim prin dietă şi prin măsuri generale de viaţă sănătoasă creşterea colesterolului? Şi cum procedăm când medicul ne dă verdictul că avem colesterolul crescut peste limite?



Dr. Corina Zugravu: Măsurile de prevenţie sunt cele igieno-dietetice, care ţin de stilul de viaţă şi pe care le promovăm indiferent de scop: în primul rând, se impune o alimentaţie corespunzătoare, adecvată necesităţilor energetice ale fiecăruia. Obezitatea sau faza ei domoală, supraponderalitatea, sunt asociate în cele mai multe cazuri şi cu dislipidemii, cu creşterea colesterolului, a trigliceridelor.

Ar trebui ca fiecare să-şi ţină greutatea sub control, ar trebui să optăm încă de la vârste fragede pentru o carne mai slabă. Reţetele noastre tradiţionale de sarmale, mititei, se pot prepara şi cu carne mai slabă, nu e obligatoriu să fie făcute din carne grasă care poate destabiliza metabolismul pentru mult timp. În plus, trebuie făcută multă mişcare pentru că ajută şi din punctul de vedere al menţinerii greutăţii, dar şi din punct de vedere al controlului lipidelor din sânge.

Şi mai sunt tot felul de ingrediente care ne ajută la menţinerea colesterolului în limite normale precum diverse fibre, mai ales cele solubile, diverse substanţe antioxidante care împiedică colesterolul din vasele de sânge să se oxideze şi să afecteze vasele de sânge prin fenomenele de ateromatoză.

Deci avem în alimente sau în suplimente alimentare componente care ne pot ajuta la profilaxia primară a hipercolesterolemiei. Dacă aceasta s-a instalat, medicii îi sfătuiesc pe pacienţi să nu se autotrateze.

Există un calendar de tratament: când ai colesterolul mare, nu primeşti pe loc medicamente antihipercolesterolemiante despre care se ştie că sunt foarte eficiente, dar au şi foarte multe efecte adverse.
La început, se aplică măsurile igieno-dietetice, se recomandă scăderea ponderală, o dietă cu un aport ridicat de fibre solubile. Apoi se poate recurge la tratament, după un anumit număr de luni, 6-7, poate chiar un an, atunci când constatăm că sunt ineficiente măsurile care ţin de stilul de viaţă.
 

 

Pagina 1 din 2