Sanatate la temperaturi extreme

Prognozele meteo sunt descurajante. Pe termen scurt, ne asteapta o vara calduroasa, iar in urmatorii ani se anunta cresteri constante ale temperaturilor medii. Prin urmare, indiferent ca suntem la serviciu sau in vacanta, tot nu scapam de caldura! Iata ca
Sanatate la temperaturi extreme
Sanatate la temperaturi extreme

De ce ne simtim rau cand este foarte cald afara?
Cresterile de peste 23 de grade C ale temperaturii mediului antreneaza modificari adaptative din partea organismului. Aceste modificari sunt reprezentate de vasodilatatie, cresterea debitului cardiac si transpiratie. Cresterile extreme ale temperaturii ambiante pot suprasolicita mecanismele de termoreglare, ducand la aparitia starii de epuizare, deshidratarii, a insolatiei, hipertermiei sau crampelor musculare.
    
Cei mici, varstnicii si temperaturile ridicate
Atat bebelusii, cat si persoanele in varsta sunt mult mai sensibili la caldura. De aceea, in cazul lor, se impune mai multa atentie si precautie pe tot parcursul verii.

Canicula si bebelusii
Imbraca-l pe cel mic in haine largi (nu sunt indicate body-uri), din materiale naturale si acopera-i capul. Nu scoate bebelusul afara in miezul zilei, iar cand il plimbi coboara parasolarul caruciorului. Acopera salteaua pe care doarme si scaunul auto cu prosoape de bumbac. Da-i sa bea lichide la fiecare 30 de minute (chiar si la 15 minute daca este foarte cald). Nu il expune direct la soare si nu il lasa singur in masina, nici macar pentru cateva minute.

Canicula si varstnicii
Persoanele in varsta sunt afectate vara de vara de caldura. Cei care nu au aer conditionat acasa pot petrece mai mult timp in magazine, cinematografe sau alte institutii care au climatizare. Se recomanda reducerea la minimum a activitatii fizice, sieste repetate in locuri umbroase si aerisite, consumul alimentelor reci si hidratarea corespunzatoare cu lichide reci. Cei care iau medicamente diuretice, neuroleptice sau artopinice trebuie sa consulte medicul de familie pentru o eventuala ajustare a dozelor in perioada verii.

Retrage-te la umbra si hidrateaza-te!
Daca simti valuri de transpiratie imediat dupa ce ai baut un pahar cu apa, daca ai o senzatie de bine cand iti treci bratele prin apa rece sau nu ai mai urinat de cateva ore atunci trebuie sa actionezi urgent.

Insolatia apare atat in cursul activitatii fizice, cat si in repaus. Se manifesta prin durere de cap, ameteala, transpiratii si oboseala intensa. Temperatura corpului este normala. Tratament: hidratare cu lichide reci (se absorb mai repede decat cele calde) si odihna intr-un loc umbros pentru cateva ore.

Crampele musculare – aparitia crampelor la nivelul mainilor, picioarelor sau gambelor, a senzatiei de incordare necesita incetarea imediata a oricarui efort fizic!

Hipertermia – cresterea temperaturii corpului in jur de 40 grade C este insotita de pierderea cunostintei, varsaturi, delir si convulsii. Pielea este calda si uscata (persoana afectata nu mai poate transpira), pupilele sunt dilatate. Hipertermia apare mai usor la copii, varstnici si sportivi. Aceasta afectiune necesita ingrijiri medicale de urgenta pentru a preveni sechelele neurologice.

7 reguli pentru a supravietui caniculei

1 In timpul noptii, deschide larg ferestrele pentru a racori incaperile, iar ziua trage jaluzelele pentru a mentine temperatura scazuta.
2 Utilizarea aparatelor de aer conditionat sau a ventilatoarelor reprezinta cea mai eficienta solutie. Fixeaza termostatul aerului conditionat astfel incat sa obtii o temperatura cu 5 grade C mai mica decat cea exterioara.
3 Poarta haine largi, cu maneci scurte, in culori deschise si din materiale naturale (bumbac, in). Nu uita de palaria si de ochelarii de soare!
4 Urmareste prognoza meteo si incearca sa iti programezi activitatile in aer liber in cursul diminetii sau seara, cand e mai racoare. Daca trebuie sa iesi totusi din casa in timpul pranzului, mergi pe partea umbrita a strazii, racoreste-ti bratele, fata si gatul in apa fantanilor arteziene si a tasnitorilor de apa si nu ocoli parcurile si gradinile.
5 Hidrateaza-te! Bea apa rece si sucuri naturale de fructe si legume! Evita bauturile dulci, cafeaua si alcoolul (agraveaza deshidratarea). Fa cat mai des dusuri cu apa mai rece decat de obicei!
6 Odihneste-te cat mai des! Limiteaza pe cat posibil activitatile fizice!
7 Evita pe cat posibil folosirea aragazului, a cuptorului si a surselor de iluminat.

OANA ZARNESCU, specialist medicina generala
Sportivii si cei care lucreaza in aer liber vor purta haine din bumbac, de preferat tricouri si pantaloni scurti. Se recomanda evitarea mesei cu cel putin 3 ore inainte de inceperea efortului fizic si consumul a cel putin 2,5 litri de lichide zilnic – apa, bauturi pentru sportivi, suc natural. Dupa incetarea efortului, hidratarea va fi mai intensa.

Text: OANA ZARNESCU