Probleme de sănătate asociate cu obiceiul „înţepenitului” la calculator

Oftalmologul mi-a spus onest că am probleme din cauză că sunt mereu cu ochii în monitor. Profesia o cere, am răspuns timid. Prin birouri sunt tot mai mulţi grăsuni. Alţii se plâng tare de dureri de coloană. Calculatorul n-a intrat în vieţile pământenilor numai cu lucruri bune.
Autor: Andra Nastase
Probleme de sănătate asociate cu obiceiul „înţepenitului” la calculator

Oftalmologul mi-a spus onest că am probleme din cauză că sunt mereu cu ochii în monitor. Profesia o cere, am răspuns timid. Prin birouri sunt tot mai mulţi grăsuni. Alţii se plâng tare de dureri de coloană. Calculatorul n-a intrat în vieţile pământenilor numai cu lucruri bune. 

În special dacă abuzăm de el, vine la pachet şi cu multe probleme medicale. Dacă tot ce facem este să stăm 8-10 ore pe un scaun în faţa lui sau pe o canapea cu el în poală, nu trebuie să ne mire că avem nevoie de o consultaţie.

Fiţi cu ochii în patru!

Ca să vadă la monitor, ochii noştri trebuie să se acomodeze întocmai unui aparat foto care autofocusează. Muşchii ciliari se contractă pentru a bomba cristalinul şi antrenează astfel mişcări care, dacă noi nu dezlipim ochii de calculator, sunt continue, deci foarte solicitante. Clipim mai rar, suprafaţa ochilor se usucă şi de aici complicaţii.

Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, luminozitatea şi reflexia monitorului pot fi surse de oboseală oculară şi dureri de cap. De aceea următorul exerciţiu este foarte important: la fiecare 20 de minute, clipiţi de 10 ori închizând ochii ca şi cum aţi adormi, adică foarte încet.

Luaţi pauze dese – potrivit unui studiu făcut de Institutul Naţional de Medicină a Muncii din Statele Unite, disconfortul şi durerea de ochi scad semnificant când ne luăm, pe lângă 2 pauze mari de câte 15 minute din faţa calculatorului, încă 4 mini-pauze, de câte 5 minute.

S.O.S coloana!

În ultimele 2 săptămâni, am aflat de 3 cunoscuţi cu probleme la coloană de la nesfârşitul stat pe scaun la calculator şi nici eu nu mă simt strălucit. De aceea am rugat-o pe Cristina Popescu, medic specialist recuperare, medicină fizică şi balneologie să ne dea câteva sfaturi ca să prevenim sau să ameliorăm dureri în zonele cervicală, lombară, toracală.

„Trebuie să folosim un scaun ergonomic, cu înălţimea reglabilă, pentru a evita aplecarea în faţă a trunchiului, spatele să fie drept, sprijinit de spătar, relaxat. Înălţimea va fi aleasă astfel încât să avem unghiuri de 90 de grade între trunchi şi coapse, între coapse şi gambe, între gambe şi picioare (talpă).

Apoi, monitorul trebuie să fie la nivelul capului, privirea în faţă, ca să evităm o flexie prelungită a coloanei cervicale. Antebraţele pot fi sprijinite alternativ pe cotierele scaunului sau pe birou (în funcţie de activitate), pentru a scădea tensiunea de la nivelul braţelor şi a spatelui.

Mai trebuie să evităm poziţiile asimetrice (scaun întors într-o parte), statul picior peste picior, poziţiile monotone (e recomandată o pauză cu ridicarea de pe scaun, măcar de 30 de secunde la fiecare 15-20 minute şi o mică pauză de 3-5 minute la fiecare oră, în care să se efectueze exerciţii de întindere (stretching).”

Ce facem însă când simţim dureri de ceva vreme şi nu scăpăm de ele? „Mergem la un medic specialist în recuperare medicală care poate depista tulburări de statică vertebrală (scolioze, cifoze), spondiloze, discopatii (presiunea la nivelul coloanei lombare e mult mai mare la statul pe scaun decât la statul în picioare sau mers). Ne face un program de gimnastică medicală care va fi învăţat cu ajutorul unui kinetoterapeut şi va fi efectuat acasă pe termen lung. Reevaluare – după 3-6 luni.”

Cum să facem să compensăm cât de cât sedentarismul la calculator? „Introducem în programul săptămânal măcar 2 zile în care să practicăm mersul alert, înotul sau aerobicul. Urmărim astfel efectuarea unui fitness cardiac, menţinerea unui tonus muscular bun, menţinerea unei greutăţi corporale în limite normale”, adaugă medicul Cristina Popescu.

Un studiu nou şi alarmant

Oamenii care petrec mai mult de 6 ore stând pe un scaun la un birou îşi măresc dramatic riscul de a avea cancer sau diabet, conform unui studiu al Universităţii Kansas. Bărbaţii care stau pe scaun se confruntă cu o rată a bolilor mai mare chiar dacă greutatea lor este mai bună decât a acelora care nu stau atât de mult pe scaun.

Cercetătorii au descoperit o legătură directă între timpul petrecut de oameni stând şi posibilitatea unei boli cronice, incluzând cancerul, boli ale inimii şi diabetul. Studiul a urmărit 63.048 de bărbaţi cu vârste cuprinse între 45 şi 65 de ani, înregistrând cât timp stau pe zi şi de ce boli au suferit. Rezultatele indică faptul că aceia care stau pe un scaun mai puţin de 4 ore au şanse mai mari să nu sufere de boli cronice.

Profesorul care a condus studiul, Richard Rosenkranz, a explicat rezultatele: „Am văzut o creştere constantă a riscului de boli cronice la cei care stau mai mult timp. Cei care petrec 8 ore pe scaun au fără nici un dubiu cel mai mare risc de boli cronice. Ştim cu siguranţă că aceia care sunt implicaţi în activităţi fizice au un risc mai redus de a avea anumite boli”, a menţionat el. Deşi studiul a fost realizat pe bărbaţi, cercetătorii consideră că aceleaşi rezultate se aplică şi pentru femei.


 

3 boli feminine – cum le prevenim?
3 boli feminine – cum le prevenim?