Nu ne folosim intreaga capacitate cerebrala pentru ca… nu avem nevoie!

Doar 5% din creierul nostru functioneaza in exercitiul gandirii pentru ca nu stim sa-l folosim la capacitate maxima? Gresit, spun specialistii, care au descperit ca pe masura ce invatam lucruri noi, creierul nu mai e nevoit sa functioneze la capacitate maxima!
Autor: Diana Suciu
Nu ne folosim intreaga capacitate cerebrala pentru ca… nu avem nevoie!
Nu folosim intreaga capacitate cerebrala pentru ca... nu avem nevoie!

Nu ne folosim intreg
potentialul intelectual? Doar 5% din creierul nostru functioneaza
in exercitiul gandirii pentru ca nu stim sa-l folosim la capacitate
maxima? Gresit, spun specialistii, care au descperit ca pe masura
ce invatam lucruri noi, creierul nu mai e nevoit sa functioneze la
capacitate maxima!

Ni se intampla adesea sa auzim reprosuri de genul „cutare nu-si
foloseste tot potentialul”. Si ne gandim imediat la procentul din
creier pe care un om obisnuit si-l „activeaza” (aici cifrele
variaza, unii zic 9%, altii 5% etc). Dar chiar asa stau
lucrurile?

Aceasta este una dintre cele mai frecvente erori in neurostiinta.
Asa numitul neuromit i-a fost atribuit lui Einstein, dar pe
nedrept, si a fost un subiect intens speculat de catre curentul New
Age in anii ’70 – ’80, ne informeaza Dragos Cirneci, doctor in
psihologie si specialist in neurostiinte, care ne explica, mai
departe, cum stau, in realitate, lucrurile:

„Daca luam un exercitiu mental dificil si il dam spre rezolvare
unui copil de 6 ani, unui om de 20 si unuia de 70, rezolvarea avand
loc intr-un RMN unde putem vedea ce se
intampla in creier, vedem urmatoarele: cele mai multe greseli – in
mod explicabil – le fac copilul si omul in varsta, iar cele mai
putine cel de 20 de ani”.

Insa in ce priveste „activarea” din creier, cea mai mare apare la
cei care fac cele mai multe greseli, mai spune dr. Cirneci.
Creierul functioneaza in regim de economie
de resurse
– la inceputul unei activitati dificile
consuma multe resurse, apoi pe masura ce o invata consuma putine
resurse, doar in zonele specific dedicate acelei activitati.

Activari mari in creier sunt caracteristice unor tulburari mentale
grave precum schizofrenia, depresia sau panica, precum si – la omul
normal – in situatii de lipsa de control sau performanta scazuta.
Antrenarea creierului cu exercitii de memorie, perspicacitate etc.,
potrivit dr. Cirneci, duce tocmai la o eficientizare a consumului
de resurse in timpul activitatilor complexe sau noi.

Citeste si: Mersul in pas alert si interactiunea cu
oameni necunoscuti regenereaza neuronii