Ciclul menstrual – cum ne influenţează psihic şi fizic

Cei care cred că menstruaţia e doar o neplăcere lunară care trece fără alte influenţe asupra vieţii unei femei, tare se mai înşală. Căci ciclul menstrual ne dictează de la cheful de sex în anumite perioade, la sporul sportiv care ne împinge sau nu spre sală, la certurile dese din cuplu aparent fără nici o explicaţie şi poftele alimentare parcă fără control.
Autor: Andra Nastase
Ciclul menstrual – cum ne influenţează psihic şi fizic

Cei care cred că menstruaţia e doar o neplăcere lunară care trece fără alte influenţe asupra vieţii unei femei, tare se mai înşală. Căci ciclul menstrual ne dictează de la cheful de sex în anumite perioade, la sporul sportiv care ne împinge sau nu spre sală, la certurile dese din cuplu aparent fără nici o explicaţie şi poftele alimentare parcă fără control.

Nu ne caut scuze pentru toate toanele, dar mă gândesc că nu strică să ştim mai multe despre cum ne influenţează hormonii în diverse momente.

Nu e aşa că uneori vă simţiţi gata să începeţi un război dintr-un nimic, iar altă dată puteţi avea oricâte conflicte de-a lungul zilei căci tot rămâneţi într-o pace absolută?

Sau că sunt dăţi când aveţi apetitul sexual până la cer şi altele în care invocaţi cumplite dureri de cap? Şi recunoaşteţi în faţa voastră şi a revistei noastre pe care o răsfoiţi că 2 sau 3 zile pe lună, cel puţin, v-aţi muta cu totul în frigider, ba chiar în cofetăria din colţ, dacă s-ar putea?

Ei, în foarte multe dintre aceste situaţii, responsabili sunt hormonii estrogen şi progesteron care tot urcă şi tot coboară cât e ciclul menstrual de lung, adică vreo 28 de zile dacă funcţionaţi ceas, 30 şi ceva spre 40 dacă nu intraţi în categoria regulată.

Hormonul ne ridică, hormonul ne coboară

Pe foarte scurt, estrogenul este hormonul stării de bine, ne umple de energie şi, ajutat de testosteron, ne urcă libidoul. Când estrogenul e sus – adică după primele zile de menstruaţie şi până la ovulaţie, ne simţim mai feminine şi mai senzuale. În această perioadă, vrem sex mai mult, avem avânt la sală, dacă intrăm la dietă avem mari şanse să ne şi ţinem de ea, nu suntem puse pe harţă, avem stabilitate emoţională, totul pare mai roz.

Doar că după ovulaţie, ne luăm la revedere de la estrogen, pentru că progesteronul intră în scenă. Iar el este hormonul care ne apasă cumva butonul de „încet înainte”. Ne încetineşte ritmul, ne lasă pradă stărilor de deprimare sau chiar depresiei de-a dreptul şi este necruţător cu energia de care ne-am bucurat până acum.

Dacă vorbim de un ciclu regulat, aşteptaţi-vă ca din ziua 20 în ziua 24 – când el are cel mai înalt nivel – să vă simţiţi sfârşite şi cumva mereu lihnite. Da, apetitul va creşte, la fel şi retenţia de apă sau chiar cheful de ceartă. În doar două cuvinte: sindromul premenstrual.

Aşadar, cam din ziua a 14-a, când are loc ovulaţia, aşteptaţi-vă să vă încetinească motoarele şi să vă confruntaţi cu stări de tot felul. Le putem îmblânzi cu mult sport – deşi vom fi tentate să-l ocolim trebuie să tragem de noi, dar şi cu mese mici şi dese ca să controlăm senzaţia de foame crescută. Chiar înainte să se producă menstruaţia, ambii hormoni scad bine pentru ca apoi să o ia de la capăt.