Prima linie de asistenţă pentru persoanele care se luptă cu dependenţa de alcool

Persoanele dependente de alcool pot cere ajutor prin intermediul liniei telefonice AlcoLine 021.9335. Aceasta se adresează celor care sunt în proces de a face o schimbare în comportamentul lor de consum sau rudelor consumatorilor de alcool.
Prima linie de asistenţă pentru persoanele care se luptă cu dependenţa de alcool

De la începutul acestui an, peste 200 de cazuri au fost preluate de operatorii AlcoLine 021.9335, prima linie telefonică de informare şi sprijin psihologic pentru persoanele dependente de alcool şi apropiaţii acestora, lansată de Alianţa pentru Lupta Împotriva Alcoolismului şi Toxicomaniilor (ALIAT).

80% din apelanţi sunt rude ale celor care se confruntă cu un consum abuziv de alcool, 10% sunt apropiaţi ai lor (prieteni, cunoştinţe ori vecini) şi 10% persoane dependente de alcool.


75% din cei care au apelat linia telefonică AlcoLine 021.9335 au întrebat de serviciile disponibile pentru cei care se confruntă cu adicţiile, 15% au avut nevoie de consiliere, 9% au vrut să afle mai multe despre dependenţa de alcool, iar 1% – cazuri urgente. Durata medie a unui apel la 021.9335 este de 25 de minute.

„Ne sună atât femei, cât şi bărbaţi, de vârste diferite, de la 30 la 70 de ani, şi din rural, şi din urban, majoritatea părinţi care cer ajutor pentru copiii lor. Am avut şi apeluri de la soţii care îşi simţeau familia pusă în pericol de consumul abuziv de alcool al soţului şi care au cerut ordin de restricţie, 1% din cazuri implică astfel de urgenţe”, spune asistentul social Daniela, unul dintre operatorii AlcoLine şi membră a Asociaţiei Persoanelor cu Probleme legate de consumul de Alcool (APPA).

Sunt şi dependenţi care au ales să sune ei înşişi la 021.9335, aproximativ 10% din apeluri, majoritatea având peste 40 de ani.

„Un domn în vârstă de 47 de ani mi-a mărturisit că a ajuns la capătul răbdării, că nu se mai suportă, bea zilnic şi nu reuşeşte de unul singur să iasă din caruselul dependenţei. Spunea că şi-a pierdut familia din cauza alcoolului şi că îşi doreşte din tot sufletul să nu mai consume alcool, doar că nu îl înţelege nimeni. I-am spus că eu îl înţeleg, deoarece sunt un fost dependent de alcool, abstinent de 6 ani. Deci se poate scăpa de adicţie”, a spus Marian, un alt operator AlcoLine şi de asemenea membru APPA.

„Ne aşteptam să fie un număr mic de persoane dependente care ne apelează, din cauza stigmei asociate consumului abuziv de alcool. Sunt marginalizaţi în societate, nu sunt înţeleşi şi sună la noi pentru sfaturi sau ca să vorbească pur şi simplu cu cineva fără a fi puşi la zid. Însă rolul principal al AlcoLine este de a oferi informaţii despre ce înseamnă dependenţa şi ce soluţii de tratament există în România. Din păcate, posibilităţile de a referi persoanele cu probleme legate de consumul de alcool către servicii de tratament sunt foarte limitate. România nu are nici măcar un singur centru de tratament al dependenţei de alcool finanţat din bani publici. Facem totuşi eforturi ca majoritatea apelurilor să se încheie cu o recomandare către o formă de sprijin profesional”, a explicat Dr. Eugen Hriscu, Director Ştiinţific al ALIAT.

Linia telefonică lansată în decembrie 2016 se adresează celor care sunt în proces de a face o schimbare în comportamentul lor de consum sau rudelor consumatorilor de alcool. De asemenea, Alcoline are şi rol de informare şi prevenţie, datorită informaţiilor legate de consumul abuziv de alcool pe care le oferă operatorii în cadrul intervenţiei telefonice.  Numărul scurt 021.9335 poate fi apelat de orice persoană adultă, de luni până vineri, în intervalul 10:00 – 17:00, aplicându-se tariful standard pe apel. Serviciul este confidenţial.

Echipa aflată în spatele acestei iniţiative este formată din specialişti (psihologi şi asistenţi sociali cu experienţă în gestionarea persoanelor dependente de alcool), precum şi foşti consumatori recuperaţi sau rude ale unor consumatori de alcool şi membri ai Asociaţiei Persoanelor cu Probleme legate de consumul de Alcool (APPA). Toţi au parcurs un training de specialitate şi lucrează sub supervizarea unui specialist în dependenţe, acreditat de Ministerul Sănătăţii, pentru a oferi sprijin şi sfaturi cât mai eficiente şi empatice.