Mesajele de avertizare de pe pachetele de ţigări – mai eficiente dacă sunt însoţite de imagine

Mesajele care fac referinţă la faptul că fumatul dăunează direct sănătăţii fumătorului şi a oamenilor din jurul său sunt mai eficiente decât mesajele generale care avertizează că fumatul ucide.
Mesajele de avertizare de pe pachetele de ţigări – mai eficiente dacă sunt însoţite de imagine

Rezultatele studiului „Neuro Against Smoking”, cel mai mare proiect de cercetare intercultural global pe neuromarketing dedicat sănătăţii, arată că mesajele vizuale de avertizare de pe pachetele de ţigări au un impact emoţional mai puternic decât cel al mesajelor text.

Mai mult decât atât, mesajele care fac referinţă la faptul că fumatul dăunează direct sănătăţii fumătorului şi a oamenilor din jurul său sunt mai eficiente decât mesajele generale care avertizează că fumatul ucide.

Principalele rezultate ale cercetării au fost prezentate în cadrul forumului internaţional de neuromarketing de la Barcelona de la finalul lunii martie şi arată că:

• Mesajele de avertizare de pe pachetele de ţigări care folosesc imagini sunt mai eficiente decât mesajele care conţin doar text.
• Atât mesajele text, cât şi mesajele vizuale au o eficienţă mai mare în momentul în care acestea se referă specific la efectele pe care le poate avea fumatul asupra fumătorului şi a persoanelor din jur, faţă de mesajele generale de tipul „Fumatul ucide”.

Cercetarea pe eşantionul din România a confirmat faptul că mesajele de avertisment de pe pachetele de ţigări prezentate împreună cu o imagine au un impact mai puternic asupra modului în care persoana percepe consecinţele fumatului. Mai mult decât atât, nu au existat diferenţe între modul în care mesajele au fost percepute de femei sau bărbaţi, precum şi între persoanele care fumează frecvent sau rar.

Conform datelor furnizate Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) , o treime din populaţia adultă a globului fumează. Astfel, în 2011, s-au înregistrat 5 milioane de decese cauzate de fumat şi se preconizează că numărul acestora va atinge cifra de 8 milioane până în 2030. Mai mult decât atât, 600.000 de oameni mor anul din cauza fumatului pasiv. Acesta este contextul în care NMSBA a lansat proiectul internaţional de cercetare „Neuro Against Smoking”, destinat susţinerii eforturilor OMS de promovare a unui stil de viaţă sănătos.

Cercetarea NMSBA şi rezultatele obţinute local vin să confirme studiul realizat în pionierat de către Synergon Consulting în România în perioada 2010-2011. Cu ajutorul RMN-ului funcţional, Synergon a demonstrat încă de atunci că mesajele text de pe pachetele de ţigări nu au niciun impact asupra creierului fumătorilor. În schimb, combinaţia de mesaj text şi imagine are efect doar dacă subiecţii sunt expuşi la imagini traumatizante, de tipul celor care ilustrează tumori la gât, plămâni afectaţi sau dinţi stricaţi. Aceste imagini activează zonele primitive ale creierului care procesează aversiunea şi pericolul. Cu toate acestea, simpla conştientizare a riscului nu este suficientă pentru a renunţa la fumat, acesta depinzând mai mult de doi factori: abilitatea de a amâna o recompensă şi sentimentul de control asupra mediului din jur.

Tags: