Alimente care luptă împotriva îmbătrânirii

Există câteva alimente care ne pot ajuta în procesul de îmbătrânire, mai exact să ducem o viaţă sănătoasă şi de calitate.
26.02.2020 | Autor: Alexandra Necsoiu
Alimente care luptă împotriva îmbătrânirii
FOTO: shutterstock / Alimente care luptă împotriva îmbătrânirii

”Dacă mănânci sănătos, vei duce o viaţă lungă şi sănătoasă”. De câte ori am auzit asta? În acest articol am selectat unele dintre cele mai sănătoase şi nutritive alimente care luptă împotriva îmbătrânirii şi a degenerării stării de sănătate.

Monaco, Japonia şi Singapore se clasează pe primele locuri în TOP-ul ţărilor cu cea mai mare medie de viaţă, iar aici locuitorii se bucură de o viaţă de calitate, un element important în toată această ecuaţie fiind consumul de alimente sănătoase. De multe ori ne lovim pe Internet de liste cu superalimente, adică fructe şi legume cu valori nutriţionale ridicate. Bineînţeles, pentru o viaţă sănătoasă este nevoie de o alimentaţie echilibrată şi să nu ne limităm atenţia doar spre anumite alimente, dar este foate important ca acestea să facă parte din dieta noastră. Unele alimente sunt mai nutritive faţă de altele şi protejează organismul împotriva anumitor boli.

Edamame

Edamme sau păstăile de soia încă proaspete, fac parte din bucătăria asiatică de foarte mulţi ani, iar în ultima perioadă au câştigat teren şi în vest. Boabele de soia sunt de multe ori folosite în diferite preparate, de la supe şi salate, până la preparate pe bază de orez. Edamame şi tofu sunt bogate în izoflavone, care pot avea proprietăţi anti-cancerigene. Izoflovoanele sunt un tip de fitoestrogen, o substanţă derivată din plante şi sunt cunoscute pentru proprietăţile lor antiinflamatorii, antioxidante, anti-cancerigene şi antimicrobiene. Mai mult, încetinesc procesul de îmbătrânire.

Tofu

Similar, tofu, o brânză albă făcută din boabe de soia, oferă numeroase beneficii pentru sănătate din aceleaşi motive ca edammele. Tofu, de cele mai multe ori, face parte din preparatele din Asia de Est şi poate fi gătit la cuptor, prăjit sau fiert (în supe). Fiind un produs derivat din soia este bogat în izoflavone, dar totodată reprezintă o sursă ideală de proteine şi conţine toţi aminoacizii esenţiali de care organismul are nevoie pentru a sintetiza proteinele. Mai mult, tofu este bogat în minerale, de care organismul are nevoie pentru a menţine sănătatea oaselor şi a danturii şi oferă energie. Conţine calciu, fier, mangan, seleniu, fosfor, magneziu, zinc şi cupru.

Morcovii

Morcovii sunt cel mai folosit ingredient în bucătărie şi de cele mai multe ori este recomandat pentru conţinutul crescut de betacaroten, un pigment care oferă culoare. Odată consumat, betacarotenul se transformă în organism în Vitamina A, arată Institulul Naţional de Sănătate şi este ideal pentru sistemul imunitar, vedere, aparatul reproducător şi comunicarea celulară. Corpul nostru nu poate produce singur vitamina A, motiv pentru care trebuie să-l asimilăm din dietă. Totodată, pigmentul este un antioxidant care protejează celulele din corpul nostru de radicalii liberi. Cercetările mai arată că alimentele bogate în carotenoide protejează împotriva degenerării maculare, cauzată de înaintarea în vârstă.

Cruciferele

Un alt aliment important pe listă sunt cruciferele, printre care putem reaminti varza, broccoli, varza de Bruxelle, conopida, ridichea şi varza kale. Aceste legume verzi sunt bogate în nutrienţi ca vitamina C, E, K şi acid folic, minerale precum potasiu, calciu şi seleniu şi carotenoide ca luteina, betacaroten şi zeaxantina.

Somonul

Somonul conţine numeroase proteine şi acizi graşi omega-3, benefici pentru vedere. Cercetările demonstrează că omega-3 protejează împotriva sinfromului ochilor uscaţi, caracterizată de lubirifierea insuficientă a ochilor, care duce la vedere înceţoşată şi disconfort. Mai mult, acizii omega-3 au fost asociaţi cu sănătatea creierului, iar cercetările sugerează că ţin la distanţă declinul cognitiv care apare odată cu înaintarea în vârstă. Somonul are şi un conţinut mare de potasiu, seleniu şi puţine grăsimi saturate, ceea ce înseamnă că este ideal pentru controlul greutăţii.

Citricele

Portocalele, lămâile, grepfrutul, lime-ul, clementinele, mandarinele, toate acestea sunt recomandate de nutriţionişti pentru conţinutul ridicat de vitamina C, care are proprietăţi antioxidante şi oferă numeroase beneficii pentru sănătate, de la reducerea inflamaţiilor, până la evitarea infecţiilor. Aceste fructe conţin macronutrienţi în abundenţă, inclusiv zahăr, fibre, potasiu, acid folic, claciu, tiamină, niacină, vitamina B6, fosfor, magneziu, cupru, riboflavină şi acid pantotenic.