Alertarea

Persoana care acorda prim ajutor ofera asistenta intr-un loc in care un serviciu de urgenta poate prelua sustinerea victimei.
Alertarea
Alertarea

Situatie
Persoana care acorda prim ajutor ofera asistenta intr-un loc in
care un serviciu de urgenta poate prelua sustinerea victimei.

Definitie
Este o actiune prin care se comunica serviciului de urgenta ca s-a
produs o situatie de urgenta si se solicita suport pentru preluarea
ingrijirii victimei.

Riscuri
Daca nu se informeaza un serviciu de urgenta, se poate compromite
in mod serios posibilitatea asistarii cu succes si/sau ingrijirii
complete a victimei.

Principiile actiunii
1. Alertarea unui serviciu de urgenta ar trebui
facuta cat de devreme posibil, prin cele mai potrivite mijloace
aflate la dispozitie.
2. Alerta data ar trebui sa transmita cat mai
multe informatii relevante posibil cu privire la situatia de
urgenta, pentru a permite luarea celei mai corespunzatoare decizii
in stabilirea tipului de servicii de urgenta necesare.

Nota: Alerta poate fi singura actiune executata de
catre un trecator sau o persoana care acorda prim ajutor,
demonstrand disponibilitatea acesteia de a asista.

Principiile tehnicilor

Pasul 1
Colectati informatiile relevante.

Aspectele cheie ale pasului 1
• Determinati pozitia exacta a locului in care s-a produs
accidentul si caile de acces la acesta.
• Identificati, daca este posibil, circumstantele in care s-a
produs incidentul (de ex. un accident rutier) si prezenta
eventualelor pericole (de ex. un incendiu).
• Colectati informatii despre starea victimei [vezi recomandarile
referitoare la acest subiect].

Justificarea pasului 1
• Calitatea informatiilor despre situatia de urgenta si despre
starea victimei sunt un factor cheie pentru determinarea si
mobilizarea celui mai potrivit serviciu de urgenta pentru
asigurarea ingrijirii victimei (incluzand activitatile de
salvare).

Nota 1: Aceste recomandari nu se refera la
situatii cu mai multe victime. Acesta este motivul pentru care
informatii ca „numarul de victime si o scurta apreciere a
fiecareia” nu sunt indicate aici pentru alertare.

Nota 2: O alertare poate fi facuta in doi timpi:
(a) in primul apel se prezinta problemele majore (de ex. o victima
blocata in vehicul) si starea victimei, focalizandu-se pe
amenintarile imediate asupra vietii, (b) in cel de-al doilea se
ofera informatii mai detaliate despre starea victimei.

Pasul 2
Alertati dispeceratul sau serviciul de
urgenta.

Aspectele cheie ale pasului 2
• Alegeti dintre mijloacele aflate la dispozitie unul care sa
garanteze transmiterea rapida si de calitate a informatiei
colectate.
• Daca este posibil folositi un mijloc care permite dialogul cu
dispeceratul sau serviciul de urgenta.
• Mesajul de alertare ar trebui sa contina:
• cel putin informatiile colectate (de ex. locul, indicatii privind
accesul la locul accidentului, informatii legate de
pericole),
• daca au fost luate masuri de salvare a vieti, care sunt
acelea,
• solicitarea unor sugestii de ingrijire.

Justificarea pasului 2
• Cele mai bune mijloace de transmitere a unei alertari sunt cele
de telecomunicatii, fie un radioemitator, fie un telefon. Un astfel
de dispozitiv permite stabilirea unui dialog. Dialogul ofera
persoanei care acorda prim ajutor indrumarea necesara pentru a-si
completa sau inceta interventia.
• Cand astfel de echipamente de telecomunicatii nu exista sau nu
functioneaza, un trecator poate fi trimis la cea mai apropiata
statie radio, post telefonic sau serviciu de ingrijire a sanatatii,
cu instructiuni de a reveni la locul accidentului cu raspunsul, cum
ar fi timpul estimat de sosire al serviciilor de urgenta si
instructiuni privind masurile de ingrijire ce trebuie luate.

Pasul 3
(cand exista un telefon disponibil in apropierea locului
accidentului) Ramaneti in contact cu serviciile de urgenta.

Aspectele cheie ale pasului 3
• Indicati numarul de telefon de la care sunati.
• Daca este cazul, oferiti indicatii privind modalitatea de a
ajunge la locul accidentului sau informatii legate de pericolele
existente.
• Ţineti linia deschisa pana cand cel care receptioneaza apelul va
cere sa inchideti.
• Receptionati orice instructiune.

Justificarea pasului 3

• Informatiile furnizate de catre dispecerat pot contine orice sfat
catre persoana care acorda prim ajutor, referitor la asistarea
victimei pana la sosirea serviciului de urgenta sau transportul
victimei la un centru de ingrijire. Mai mult decat atat,
dispeceratul poate indruma persoana care acorda prim ajutor pentru
a preveni efectuarea unei interventii nepotrivite sau poate
recomanda incetarea eforturilor unde continuarea ar putea:
• Sa mareasca inutil riscul pentru persoana care acorda prim
ajutor, sau
• Sa fie zadarnica data fiind starea victimei si contextul
serviciilor de urgenta disponibile, sau
• Sa nu fie necesare deoarece victima nu mai necesita nici o alta
asistenta, recuperand complet o stare de sanatate
satisfacatoare.
• Acest contact poate fi util pentru a indruma serviciul de
urgenta/transport care vine la locul accidentului.

Nota: Trecatorul poate fi folosit in limita
posibilitatii (de ex. o distanta mica intre locul accidentului si
punctul de contact) pentru legatura cu dispeceratul sau serviciul
de urgenta.

Nota: Daca este necesar si/sau posibil,
dispeceratul sau serviciul de urgenta ar trebui sa fie apelat din
nou pentru a oferi informatii actualizate despre situatie si/sau
starea victimei.

Material realizat cu sprijinul Crucea Rosie
Romania

Cel mai nou articol Video: