Dinți crăpați, cazuri în continuă creștere. Dentiștii explică fenomenul observat în pandemie

23.09.2020 | Autor: Paula Rotaru
Dinți crăpați, cazuri în continuă creștere. Dentiștii explică fenomenul observat în pandemie
Simți o peliculă pe dinți. Acea peliculă galbenă este placă bacteriană în stadiu incipient, pentru că ai cam uitat să mai folosești periuța și pasta de dinți de câteva zile. Ar fi timpul să te speli pe dinți!

Dinți crăpați, ciobiți, durere și sensibilitate dentară, dureri de cap – acestea sunt simptome din ce în ce mai prezente în viața noastră, mai ales în ultimele luni. Care poate fi cauza?

Această „epidemie” de dinți crăpați poate fi consecința stresului indus de pandemia de coronavirus, atrag atenția medicii dentiști.

Am avut în ultimele 6 săptămâni atât de mulți pacienți cu dinți crăpați… cât n-am avut în 6 ani, spune dr. Tammy Chen, medic dentist în New York, pentru publicația Medium.

Dinți crăpați din cauza stresului

Corona-fobia este un fenomen real și poate duce la atacuri de panică, anxietate, stări de agitație nejustificate, coșmaruri și, surpriză, bruxism în timpul somnului.

Iar bruxismul, după cum bine se știe, presupune scrâșnirea, frecarea sau încleștarea dinților, obicei care duce treptat la sensibilitate dentară, tocirea sau chiar crăparea dinților.

Postura și dantura – care este legătura?

O altă cauză pentru care din ce în ce mai mulți oameni se confruntă cu dinți crăpați este postura incorectă la birou, cel mai adesea „biroul de acasă”.

Spațiul de lucru de acasă nu este întotdeauna adecvat, mulți oameni preferând să stea ore în șir cu picioarele încrucișate pe canapea și cu laptopul în poale sau pe un scaun incomod din bucătărie ori alt colț al casei unde pot avea mai multă liniște.

Din cauza poziției incorecte la un astfel de „birou”, umerii sunt aduși în față și coloana este permanent curbată în forma literei C.

„Păi și ce are de-a face postura cu dantura?” ai putea să te întrebi.

Răspunsul e destul de simplu. Nervii de la nivelul gâtului și umerilor transmit semnale și către articulația temporo-mandibulară (ATM), care leagă mandibula (maxilarul inferior) de craniu. În consecință, postura incorectă din timpul zilei va avea repercusiuni asupra danturii în timpul nopții.

Somn pe modul „luptă sau fugi”

Te poți confrunta cu dinți crăpați și dacă ai probleme cu insomnia, un fenomen care a luat amploare în ultimele luni, tot ca urmare a grijilor provocate de noul coronavirus.

Stresul în exces duce la o activitate (mult prea) intensă a sistemului nervos simpatetic dominant, care îi transmite corpului semnalul „luptă sau fugi”.

Cu alte cuvinte, corpul tău este într-o permanentă tensiune, inclusiv în timpul somnului. Și toată această tensiune nervoasă are efecte și asupra danturii, nu doar asupra stării tale mentale.

Dinți crăpați: ce poți face pentru a preveni această problemă?

În primul rând, trebuie să conștientizezi că ai una (sau mai multe) dintre problemele menționate mai sus. Odată depistată cauza, vei putea lua măsurile potrivite.

De exemplu, dacă bruxismul este cel care îți face probleme, poți lupta pe două fronturi.

Pe de o parte, este indicată purtarea unei gutiere în timpul nopții, un dispozitiv care relaxează articulația temporo-mandibulară și previne atingerea dinților de sus de cei de jos.

Pe de altă parte, încearcă să ții sub control stresul din timpul zilei, care își face simțite efectele și pe parcursul nopții. Poți face o mică ședință de meditație înainte de culcare sau să bei ceaiuri cu efect calmant, cum este cel de sunătoare sau mușețel.

În cazul în care ai identificat postura incorectă ca fiind printre cauzele durerilor dentare sau ale dinților crăpați, încearcă să corectezi acest lucru adoptând o poziție optimă la birou.

Ce înseamnă poziție corectă la birou:

  • Spate lipit de spătarul scaunului (sau folosirea unei perne pentru susținerea zonei lombare)
  • Coatele trebuie să facă un unghi de 90 de grade cu corpul, iar antebrațele și mâinile trebuie să formeze o linie dreaptă
  • Genunchi situați la un nivel mai jos față de cel al coapselor
  • Alinierea urechilor cu umerii
  • Tălpile trebuie să atingă podeaua
  • Distanță față de monitor de 40-50 de centimetri

Nu în ultimul rând, mișcare, cât mai multă mișcare, în special exerciții pentru zona spatelui!