Iată cum se aleg corect vitaminele pentru a-ţi proteja copilul de răceală

Vine iarna şi vă speriaţi că micuţul va face răceli repetate? Acum este momentul să îi oferiţi toate vitaminele indispensabile unui sistem imunitar puternic.
Autor: Andreea Groza
Iată cum se aleg corect vitaminele pentru a-ţi proteja copilul de răceală

Vine iarna şi vă speriaţi că micuţul va face răceli repetate? Acum este momentul să îi oferiţi toate vitaminele indispensabile unui sistem imunitar puternic.

O tabletă de vitamina C în fiecare zi şi ţinem răcelile departe, cred încă mulţi dintre noi. Nu e chiar aşa. Vitamina C este indispensabilă vieţii, alături de toate celelalte vitamine. Ele sunt eficiente dacă se găsesc împreună, deoarece fiecare vitamină este ajutată în acţiunea ei de combatere a radicalilor liberi de către toate celelalte.

În prezent, se cunoaşte faptul că, dacă luăm doar vitamina E sau doar vitamina C, fără tot complexul de vitamine, acestea se transformă ele însele în radicali liberi, deci substanţe nocive pentru corp. Iată de ce toţi specialiştii din lume recomandă astăzi ca, pe lângă hrana variată pe care trebuie să i-o furnizaţi copilului, un complex polivitaminic ar fi cel mai recomandat.

De ce copilul trebuie să aibă optimul de vitamine?
Vitaminele sunt absolut necesare în procesul de creştere, dar şi pentru funcţionarea corectă a metabolismului proteinelor, lipidelor şi glucidelor. Astfel, micuţul va trebui să aibă zilnic obligatoriu o masă de lactate, o masă de carne (în special de peşte) sau un ou fiert, dar şi o salată mare de crudităţi şi cel puţin 5 fructe de sezon.

Spre exemplu, într-o salată de legume, ca să vă bucuraţi de toate vitaminele, e util să puneţi o lingură de ulei de măsline presat la rece. În prezenţa acestei grăsimi, vitaminele se extrag optim de către organism. 
Iată însă cum puteţi să îi furnizaţi copilului tot complexul de vitamine prin alimentaţie.

Vitamina A se ia optim din organe de viţel gătite în suc de roşii sau dintr-o felie de pâine integrală cu unt sau dintr-un ou de găină. O mai găsiţi în cantităţi mari în vegetale ca pătrunjelul uscat, suc de tomate sau în morcov. Necesarul de vitamina A creşte în stări infecţioase, cum sunt virozele respiratorii!

Grupul de vitamine B, obligatoriu în menţinerea integralităţii celulare, se poate lua optim din drojdie de bere ecologică. O găsiţi la magazinele cu produse naturale. Calităţile acestei drojdii se menţin dacă preparaţi acasă o pâine din făină integrală ecologică. Copilul le mai asimilează corect dacă îi daţi germeni uscaţi de grâu în combinaţie cu un iaurt natural, dar şi nuci, alune crude, susan crud.

Vitamina C este un puternic antioxidant şi, alături de vitaminele A şi E, apără organismul de radicalii liberi. Dacă spre exemplu, copilul a mâncat la şcoală mezeluri, nerecomandate în copilărie, vitamina C vine în apărarea organismului. Astfel, nitriţii şi nitraţii din alimente sunt împiedicaţi, datorită unei salate mari spre exemplu, să se transforme în substanţe cancerigene. O găsiţi în toate fructele şi legumele.

Vitamina D se sintetizează printr-o expunere de 10 minute zilnic la lumina solară, în special pe antebraţe. Deci şi în timpul iernii copilul va fi expus la lumină, pentru un sistem imunitar puternic. O mai găsiţi în cantităţi mari în peşte. Intervine şi ea în procesele care apără organismul copilului de radicalii liberi.

Vitamina E asociată cu vitaminele C, A, B5, B6 întăreşte sistemul imunitar. Toate uleiurile conţin această vitamină. Pentru copil, e necesară o linguriţă de ulei presat la rece (floarea-soarelui, de măsline, de susan) în orice salată. Nu sunt recomandate însă uleiurile de in şi de cânepă până la 18 ani, din cauza fitoestrogenilor.

Vitamina K este indispensabilă pentru sânge. Cu cât vegetalele au o culoare mai verde cu atât sunt mai bogate în vitamina K. De asemenea, probioticele conţin cantăţi mari din această vitamină, aşa că nu ezitaţi să le daţi copiilor iaurturi naturale, dar şi murături preparate acasă, cu apă şi sare. Murăturile în oţet inhibă această vitamină!

Vitamina P este esenţială pentru absorbţia vitaminei C şi aceasta se găseşte în legumele şi fructele portocalii –  portocale, măceşe, prune, morcovi. De asemenea, alegeţi fulgii integrali de hrişcă care au această vitamină cu efect antioxidant extrem de puternic. Fulgii de hrişcă obţinuţi prin presare la rece (o invenţie românească) pot fi combinaţi cu un iaurt natural sau cu miere.
Aceste vitamine se iau optim de către copil dintr-o hrană naturală şi variată. Dacă însă medicul v-a recomandat un complex de vitamine, aveţi grijă să-i respectaţi sfaturile. Aceasta pentru a elimina riscul de supradoză.


Zahărul şi, deci toate dulciurile industriale, scad concentraţia de vitamine din organism. Şi, totuşi, ce faceţi când cel mic vă cere ceva dulce? Îi oferiţi cele mai dulci fructe proaspete sau fructe uscate natural.

De asemenea, din când în când, e utilă o doză de ciocolată preparată în casă. Untul se mixează împreună cu cacao până la omogenizare şi apoi de adaugă miere naturală. Este cel mai potrivit desert pentru un copil de peste 2 ani şi conţine mare parte din vitaminele necesare mai ales în sezonul rece.
 

Cel mai nou articol Video: