Challenge de top: Costin Bucura

A trecut ceva vreme de când am făcut ultimul antrenament la sală.
06.07.2015

A trecut ceva vreme de când am făcut ultimul antrenament la sală. Exersez cuminte acasă, dar recunosc că nu transpir prea mult. ”Less is more” îmi tot zic, dar asta nu funcţionează în momentul când are loc reîntâlnirea cu antrenorul. Iar dacă el se numeşte Costin Bucura, febra musculară e garantată.

Recunosc: nu-mi plac exerciţiile pentru braţe. Şi cum Murphy are întotdeauna dreptate, primul antrenament cu Costin Bucura a fost destinat părţii superioare a corpului. Am strâns din dinţi, din TRX, kettlebell şi alte greutăţi. Nu m-am sustras de la flotări scurte şi nici n-am protestat la abdomene cu discul.

Vine vara, n-am avut încotro! Şi în plus, am simţit pe pielea mea ce înseamnă să iei o pauză consistentă de la sală. Costin mi-a explicat ulterior ce se întâmplă cu cei care nu mai dau o lună pe la sport.

”Greşeala multora este că se apucă de sport, nu sunt consecvenţi, lucrează intens trei luni, după care urmează o pauză, la fel de mare poate, care dă organismul peste cap. Pierdem tot ce-am câştigat: de exemplu, vii la sală trei luni, te antrenezi regulat, masă musculară, forţă musculară, mobilitatea, supleţea, toate aceste calităţi se dezvoltă. În momentul în care, faci pauză două săptămâni, se pierde cam 65 la sută din ce-ai acumulat. La 3 săptămâni, undeva la 85 la sută. Deci cam la o lună de pauză, o iei de la 0” mi-a explicat Costin ce se întâmplă cu un corp care se leneveşte.

Mai mult, mi-a tăiat şi elanul în ceea ce priveşte mersului pe jos, eu o adevărată campioană la acest capitol. Mi-a explicat faptul că un metabolism activ nu se ţine doar prin mers agale, chiar şi câţiva kilometri. ”În momentul în care tu te antrenezi 3 luni regulat, activezi metabolismul prin efort fizic. El are o inerţie, din experienţă, zic că mai lucrează undeva între o lună şi 3 luni.

Depinde de cât de intens te-ai antrenat, asta e condiţia esenţială ca să meargă până la 3 luni. După care stagnează şi începi să depui. Orice mănânci depui. E grav. Am observat asta şi îţi spun din experienţă, din ce-am studiat eu pe elevii mei în decursul timpului. Metabolismul pur şi simplu se blochează şi începi să pui pe tine. De aceea, nu e bine să faci pauză mai mare de două săptămâni. O săptămână e suficient dacă eşti foarte activ şi faci între 3 şi 5 antrenamente pe săptămână” mi-a spus antrenorul care are un palmares sportiv impresionant

Activitate fizică la superlativ

Costin Bucura şi-a descoperit pasiunea pentru sport de mic, când îşi însoţea fratele la karate. A început să practice kung fu la 6 ani, a continuat cu gimnastică, balet, atletism, fotbal şi fitness de performanţă. A făcut karate de performanţă şi pentru că i-au plăcut principiile de viaţă.

Costin a fost în loturile naţionale de karate şi fitness: în 2005 a ieşit campion mondial în Italia, la karate, în 2008 campion european tot de karate. În 2010 s-a oprit din karate şi a început să predea fitness în 5 cluburi. Ascensiunea sa a fost una de invidiat, iar astăzi elevele sale intră în programul denumit ”Chalenge”.

”Programul Chalenge este special şi prin faptul că sunt eu în program, predau toate antrenamentele şi supervizez toate persoanele în parte. Se lucrează în sistem privat, adică maximum 8, să zic 10, ca să pot să-i ţin din scurt şi să-i supraveghez. Au supervizare pe consultanţă nutriţională, pe partea de antrenament, iar dacă doresc, pot face programe personalizate. În cadrul programului, se lucrează mai multe concepte de antrenament. Şi de asta este special faţă de alte programe care doar adoptă anumite exerciţii din fitness, din arte marţiale.

Cu mine fac exact kickbox, exact sportul, nu mişcări împrumutate” descrie Costin programul prin care elevele sale slăbesc, se tonifică şi se pot lăuda că sunt în formă maximă. În cadul ”Chalange”, Costin le predă elevilor un seminar tehnic în care se studiază efectiv mişcările în sine. Avantajul? ”Ca un exerciţiu să fie eficient condiţia principală este să-l execuţi tehnic corect, cât mai corect din punct de vedere tehnic.

Cu cât îl execuţi mai tehnic cu atât activezi metabolismul mai repede. Când vreau să lucrez biceps şi îl izolez pe el bine, lucrează numai bicepsul pe mişcarea respectivă. Dar dacă nu execut corect, îmi intră şi umărul în acţiunea mişcării şi antebraţul şi bicepsul. Se pierde din eficacitate şi atunci nu mai poţi să activezi metabolismul pe regiunea respectivă” explică antrenorul importanţa execuţiei corecte.

Despre riscuri şi alimentaţie

Este adevărat că e mult mai comod să stai acasă şi să lucrezi diverse grupe musculare. Însă acest comportament, implică riscuri pentru sănătate. ”Acestea sunt distrugerea articulaţiilor şi a coloanei vertebrale. În decursul timpului, mi-au venit mulţi din alte programe de sport, de la alte săli, după 10 ani de fitness, antrenându-se după capul lor, cu dureri articulare, dureri de genunchi, discopatii, operaţi pe coloană, articulaţiile umerilor distruse. Nu sunt recuperabile sută la sută, dar se pot recupera.

Eu adaptez programele în funcţie de problema fiecăruia, iar fără un istoric medical nu poţi intra în program şi nici fără nişte analize” spune Costin Bucura. Cât despre alimentaţie, tânărul antrenor este de părere că zahărul este moartea albă, dar ocazional, ne dă voie să consumăm un desert mic. Recomandă sursele de carbohidraţi buni precum legumele, fructele, pastele integrale şi pâinea de secară.

Cât despre trei produse de top, mierea, uleiul de măsline şi vinul roşu, secretul e tot echilibrul, pentru că excesul se depune acolo unde nu ne dorim.

Beatrice Osanu
Beatrice Osanu
Beatrice Osanu este unul dintre oamenii “Ce se întâmplă, doctore?” care a asistat la naşterea emisiunii în 2002 şi a revistei în 2005. În anii care au trecut de atunci, a cunoscut sute de medici, nutriţionişti, antrenori de fitness şi psihologi, dar şi celebrităţi care au inspirat-o, ... citește mai mult
Recomandare video
Tenul gras: îngrijire, curățare, ingrediente pe care să le folosești