Sunt toţi burgeri vegetarieni sănătoşi? Sau mai sănătoşi decât hamburgerii obişnuiţi?

Când vine vorba de calorii şi grăsimi saturate, cele două variante pot fi foarte asemănătoare..
Sunt toţi burgeri vegetarieni sănătoşi? Sau mai sănătoşi decât hamburgerii obişnuiţi?
foto: 123rf.com

Când vine vorba de calorii şi grăsimi saturate, cele două variante pot fi foarte asemănătoare..
Până nu demult să comanzi un burger vegetarian într-un restaurant era pur şi simplu un joc de noroc. Dacă aveai noroc, primeai un combo crocant şi delicios de năut, fasole neagră şi legume. Dacă nu, atunci primeai o chestie ca un terci compact fără gust. Şi asta doar dacă aveai opţiuni vegetariene în meniul respectiv.

Acum vremurile s-au mai schimbat. În SUA “Beyond Burger” este omniprezentul burger pe bază de plante care arată şi are gust la fel ca un burger din carne de vită tocată, concurentul său fiind “Impossible Burger”. Iar dacă vrei ai şi varianta să-l cumperi refrigerat din supermarket şi să ţi-l găteşti acasă.
Disponibilitatea pe scară largă a acestor alternative la carne este o veste grozavă pentru vegetarieni, dar sunt aceste variante o alegere mai sănătoasă? Şi oare ce conţin ele de fapt?

Sunt toţi burgeri vegetarieni sănătoşi?

„Dacă eşti un vegetarian care din când în când doreşte să mănânce un burger suculent la grătar, aceste variante sunt minunate”, spune Dawn Jackson Blatner, autorul The Superfood Swap. „Dar există o mulţime de oameni care mănâncă regulat carne, care apoi merg într-un restaurant fast-food şi se gândesc:„ Vreau să mănânc ceva mai sănătos pentru mine!”, Aşa că încearcă aceşti burgerii vegetarieni, dar de fapt nu este o variantă mai sănătoasă pentru ei.”

Blatner subliniază că, atunci când vine vorba de calorii şi grăsimi saturate, vestitul “Beyond Burger” este aproximativ egal cu un burger de vită crescută cu iarbă (grăsimea saturată din el provine din uleiul de nucă de cocos şi untul de cacao) şi are mult mai mult sodiu decât cel din carne.
Ambii burgeri au o cantitate bună de proteine, iar “Beyond Burger” are un aport suplimentar de 2 g de fibre (deşi Blatner subliniază că poţi compensa diferenţa asta pur şi simplu completând hamburgerul de vită cu salată şi roşii). “Beyond Burger” însă, nu are colesterol, în comparaţie cel de vită. „Dar grăsimile saturate sunt mai dăunătoare în ceea ce priveşte bolile de inimă decât colesterolul alimentar”, subliniază Bonnie Taub-Dix, creatorul site-ului BetterThanDieting.com şi autorul revistei “Read It Before You Eat It”.
Blatner a realizat o comparaţie “Beyond Burger” versus un burger de vită hrănit cu iarbă. Iată cifrele:

113 g Beyond Burger:

KCalorii: 250
Total grasimi: 18 g
Grasimi Saturate: 6 g
Colesterol: 0 mg
Sodiu: 390 mg
Carbohidrati: 3 g
Fibre: 2 g
Proteine: 20 g

113 g Burger de vită hrănită cu iarbă:

KCalorii: 224
Total grasimi: 14 g
Grasimi Saturate: 6 g
Colesterol: 70 mg
Sodiu: 77 mg
Carbohidrati: 0 g
Fibre: 0 g
Proteine: 22 g

Dar din ce sunt preparaţi “Beyond Burger”?

Ethan Brown, creatorul produsului, a conştientizat la un moment dat că de fapt carnea este făcută din cinci elemente de bază: aminoacizi, lipide, o cantitate mică de carbohidraţi, minerale urme şi apă. Şi toate aceste elemente sunt prezente inclusiv în plante. Trucul, a explicat el, a fost să descopere cum să le transforme pe acestea într-o substanţă fibroasă, cărnoasă, fără a folosi sistemul digestiv al unui animal ca maşină de procesare. Rezultatul final a fost un produs care foloseşte proteine vegetale pentru a crea aceeaşi carne suculentă precum carnea de animal, dar fără a afecta niciun animal.

Acest lucru înseamnă că “Beyond Burger” este un produs foarte prelucrat cu o listă lungă de ingrediente. Într-un hamburger clasic, vei găsi doar carne de vită tocată, ceva condimente şi un ou care să-l lege. Dar un “Beyond Burger” include foarte multe ingrediente: apă, izolat proteic de mazăre, ulei de rapiţă obţinut prin presare, ulei de cocos rafinat, proteine de orez, arome naturale, proteine de fasole, metilceluloză, amidon de cartofi, extract de drojdie, glicerină vegetală, maltodextrină, amidon modificat, sare, potasiu clorură, concentrat de suc de lămâie, lecitină de floarea soarelui, gumă arabică (E414), pulbere de fructe de rodie şi extract de suc de sfeclă (sucul de sfeclă oferă burgerului culoarea roşiatică asemănătoare cărnii). 

Deci, care variantă este mai bună: vegetariană, ca “Beyond Burger”, sau din carne de vită?

„Totul se reduce la stilul tău alimentar”, spune Blatner. „Dacă eşti vegetarian din cauza drepturilor animalelor sau pentru că aşa este mai bine pentru planetă şi îţi lipseşte gustul unui burger, atunci aceasta este o opţiune excelentă din când în când, deşi cu un burger mai simplu, doar pe bază de fasole şi câteva verdeţuri ai mai puţine grăsimi.

Pentru inspiraţie vezi în video-ul de mai jos şi câteva reţele mai sănătoase decât un burger vegetarian cumpărat „de-a gata”, pe care le poţi încerca acasă.

Dar dacă eşti în căutarea unei mese mai sănătoase, “Beyond Burger” (sau alternativele vegetariene cumpărate din magazine) nu este mai sănătos decât un burger de vită hrănit cu iarbă, sau unul de curcan sau de pui. Mai bine căutaţi cea mai sănătoasă carne disponibilă, bio dacă se poate, şi consumaţi-o moderat.