Băutura aparent sănătoasă care, consumată pe stomacul gol, crește enorm glicemia și riscul de inflamații cronice

27.11.2022
Băutura aparent sănătoasă care, consumată pe stomacul gol, crește enorm glicemia și riscul de inflamații cronice
Sursa foto: Shutterstock

Voi cum vă începeți ziua – cu un pahar de apă, o cafea neagră sau poate un suc de portocale? Cea mai bună variantă este, previzibil, apa, lichidul care hidratează corpul în profunzime, aceasta ajungând, literalmente, în fiecare celulă a corpului. De asemenea, apa consumată pe stomacul gol are un efect benefic şi asupra sistemului limfatic, prevenind astfel retenţia de lichide şi simptomele specifice asociate acestei probleme.

Dacă obișnuiți să consumați un pahar cu suc de portocale imediat după trezire, ar fi bine să luați în calcul avertismentele medicilor. Potrivit dr. Mihail Pautov, un fresh de portocale consumat pe stomacul gol este dăunător din cauza fructozei, care crește foarte mult glicemia, dar și riscul de inflamație cronică.

Păi, doctore, ăla are fructoză, nu glucoză – mi se răspunde. Hai să recapitulăm: o portocală are aproximativ 25% fructoză + 50% sucroză (adică zahărul alb din bucătărie, format din glucoză + fructoză). Când mănânci portocala cu totul, mănânci și multe fibre care vor încetini absorbția de zaharuri. Când o mănânci întreagă, mănânci una, nu 3-4. Astfel aduci un aport cu mult mai mic de zaharuri. Atenție: nu zahărul este dăunător, ci prea mult și prea repede!, explică medicul.

Mai mult, sucul de portocale nu trebuie consumat când sunteți răciți, mai ales dacă suferiți de reflux gastroesofagian – citricele nu fac decât să stimuleze sucurile gastrice şi să dea arsuri mult mai grave la nivel de faringe şi esofag. Dacă pe aciditatea respectivă adăugăm această aciditate, ne facem foarte mult rău, apar dureri şi mai intense şi, cel mai rău, poate să apară candidoza.

Ce impact are fructoza din sucul de portocale asupra glicemiei

Imaginați-vă 4 portocale puse lângă un pahar cu suc de 250 de mililitri. Deși ați putea fi tentați să alegeți paharul cu suc de portocale, ca să aveți un aport mai ridicat de vitamina C, nu faceți această greșeală.

De fapt, alegând sucul, nu faceți decât să excludeți o sursă generoasă de fibre (fructul întreg) și să aduceți organismului o doză mult prea mare de zahăr, mult prea rapid, care cauzează inflamație cronică.

Sursa foto: Shutterstock

Statisticile arată că 3 din 5 persoane mor din cauza bolilor cauzate, în principal, de inflamația cronică: accident vascular cerebral, boli respiratorii cronice, tulburări cardiace, cancer, obezitate, diabet.

Inițial, inflamația se manifestă prin oboseală, prezența pungilor sub ochi, fața roșie, umflată, mialgii sau senzație de înțepenire a articulațiilor.

Citește și: 5 semne ale inflamației care indică existența unei boli. Ce afecțiuni provoacă inflamații în corp

„La interior, corpul tău fuge spre îmbătrânire rapidă. Fructoza are un impact pro-inflamator de 10 ori mai mare decât glucoza. Simplul fapt că sună sănătos nu înseamnă că e mai sănătoasă”, explică dr. Pautov, care detaliază mai departe impactul nociv pe care îl are excesul de zahăr:

  • îți crește repede glicemia (adică concentrația de glucoză), dar și „fructimia” – concentrația de fructoză în sânge, pe care încă nu o măsurăm
  • celula ta, care face energie, prin mitocondrii, se umple de această „benzină” și obosește/ o depozitează aiurea, fără să o ardă
  • glicemia în exces produce mulți radicali liberi – care practic sunt niște „bandiți” care se plimbă prin corp și înjunghie orice prind
  • prea multă glucoză se lovește de orice îi stă în cale și se produce „glicarea” – la fel cum sucul dulce vărsat pe masă devine lipicios, la fel fiecare celulă devine lipicioasă și îmbătrânește prematur, constant, zilnic

În concluzie, evitați să consumați suc de portocale, cu precădere dimineața, sau măcar încercați să limitați cantitatea acestuia ori, și mai bine, să consumați fructul întreg.

De asemenea, țineți cont și de ordinea în care consumați alimentele. 

Carbohidrații – adică zaharurile – se consumă la sfârșitul mesei. Primele care trebuie să intre în stomac sunt fibrele, proteinele și grăsimea, abia apoi carbohidrații.

Dacă primele care intră în stomac sunt alimentele cu conținut de amidon sau de zahăr, aceste două substanțe vor ajunge foarte repede în intestinul subțire. Acolo, ele vor fi descompuse în molecule de glucoză, care și ele ajung foarte repede în fluxul sangvin. Acest lucru dă naștere unui vârf glicemic.

Cu cât mănânci mai mulți carbohidrați și cu cât îi mănânci mai repede, cu atât va apărea cu mai multă forță de impact încărcătura de glucoză – deci cu atât mai ascuțit va fi vârful glicemic, explică Jessie Inchauspé, autoarea cărții de succes Revoluția Glucozei.

Un mic dejun corect, care respectă acest principiu, poate fi următorul: o legumă, un ou, câteva felii de avocado, un fruct.

Urmărește CSID.ro pe Google News
Paula Rotaru
Paula Rotaru
Senior Editor, [email protected] S-a alăturat echipei Ce se întâmplă, Doctore? în anul 2013. În timp, CSID a devenit a doua sa familie, care cuprinde o mână de oameni pasionați de scris și preocupați ... citește mai mult
Recomandare video
Raed Arafat, despre moarte: „Sper să vină cât mai târziu”