Peștele spadă: beneficii și profil nutrițional

Află cum arată profilul nutritiv și ce beneficii are peștele spadă pentru sănătatea organismului, dar și de ce să nu-l consumi prea des.
04.12.2020 | Alexandra Necsoiu
Peștele spadă: beneficii și profil nutrițional
Peștele spadă: beneficii și profil nutrițional

Peștele spadă (Xiphias gladius) este un pește predator de mari dimensiuni, consumat în întreaga lume. Este cel mai rapid pește din ocean și, așa cum numele îl sugerează, este caracterizat de aspectul ca de spadă. Acest tip de pește are un profil nutritiv care oferă numeroase beneficii pentru sănătate. Cu toate astea, consumat frecvent sau în cantități prea mari poate duce la intoxicația cu mercur.

Peștele spadă: valori nutriționale

Peștele spadă este bogat în nutrienți esențiali pe care organismul nu îi poate produce, ci doar asimila din alimentație. Mai exact, 85 de grame de pește spadă conțin:

  • Calorii: 146
  • Proteine: 20 grame
  • Grăsime: 6.7 grame
  • Carbohidrați: 0 grame
  • Seleniu: 106% din necesarul zilnic recomandat
  • Vitamina D: 71% din necesarul zilnic recomandat
  • Potasiu: 9% din necesarul zilnic recomandat
  • Magneziu: 7% din necesarul zilnic recomandat

Beneficii

Datorită conținutului de acizi grași omega-3, seleniu și vitamina D peștele spadă vine la pachet cu câteva beneficii pentru sănătate.

Scade factorii de risc pentru bolile cardiovasculare. Hipertensiunea și nivelul screscut de colesterol sunt doi factori de risc când vine vorba de bolile cardiovasculare. Acizii grași omega-3 influențează tensiunea arterială îmbunătățind funcționarea vaselor de sânge și elasticitatea lor. De asemenea, trigliceridele pot ajunge la un nivel mai mic cu 20-30%, prevenind astfel formarea cheagurilor de sânge în artere.

Poate reduce riscul de apariție a cancerului. Peștele spadă poate proteja împotriva cancerului datorită conținutului de omega-3, vitamina D și seleniu. Inflamațiile sunt o predispoziție pentru cancer, iar omega-3 și vitamina D au proprietăți antiinflamatorii. Studiile sugerează că ambii nutrienți pot proteja împotriva cancerului colorectal.

Poate îmbunătăți sănătatea oaselor. Vitamina D și seleniu care se regăsesc în peștele spadă ajută la îmbunătățirea sănătății oaselor. Principalul rol al vitaminei D este acela de a stimula absorbția de calciu din tractul gastrointestinal. De asemenea, joacă un rol esențial în formarea oaselor, iar deficitul de această vitamină este asociată pierderii masei osoase, ceea ce duce la creșterea apariției fracturilor.