Nutriţionistul Gianluca Mech: ce trebuie să mănânce o femeie însărcinată

Pe timpul sarcinii este foarte important să ai o dietă sănătoasă, atât pentru sănătatea ta, cât şi pentru a copilului tău.
Nutriţionistul Gianluca Mech: ce trebuie să mănânce o femeie însărcinată
FOTO: 123rf.com / Nutriţionistul Gianluca Mech: ce trebuie să mănânce o femeie însărcinată

Pentru orice femeie perioada sarcinii este una foarte delicată. Alimentaţia sănătoasă este extrem de importantă atunci când eşti însărcinată, nu doar pentru tine, ci şi pentru copilul pe care-l porţi în pântec. Dieta din timpul sarcinii nu presupune restricţionarea caloriilor sau încercarea de a pierde în greutate, două mari greşeli care pot fi extrem de periculoase şi pentru tine şi pentru copilul tău. Cum să mănânci şi ce să mănânci pe perioada sarcinii ne spune nutriţionistul Gianluca Mech.

Cum să mănânci

“Calitatea nutriţiei materne pe timpul sarcinii este unul dintre factorii care pot influenţa semnificativ sănătatea femeii însărcinate şi cea a copilului. Prin urmare, este necesar să se acorde atenţie hrănirii viitoarei mame, începând cu perioada anterioară concepţiei, până la întreaga perioadă în care bebeluşul va fi alăptat. Iată câteva sfaturi dedicate femeilor însărcinate, care trebuie să mănânce bine şi sănătos:

  • Urmaţi o dietă zilnică cât mai variată care să conţină toţi nutrienţii necesari;
  • Luaţi 4-5 mese pe zi;
  • Mâncaţi încet, întrucât înghiţirea aerului vă poate oferi o senzaţie de balonare abdominală;
  • Beţi cel puţin 2 litri de apă pe zi”,  recomandă celebrul nutriţionist.

Ce să mănânci

Iată o listă cu alimente recomandate de nutriţionist, dar şi cum gestionăm controversatele pofte ale femeilor însărcinate.

“În timpul sarcinii, pot apărea poftele. Ele constau în dorinţele bruşte ale femeii de a consuma un anumit aliment. Poftele nu trebuie demonizate, ele sunt o expresie a unei nevoi, fizice sau psihologice şi, dacă nu există contraindicaţii, merită să le satisfacem! Atenţie însă la cantităţi, dacă femeia nu vrea să ia în greutate mai mult decât este cazul!

Alimentele cele mai recomandate femeilor însărcinate sunt:

  • Mâncarea proaspătă, cu un conţinut nealterat de vitamine şi minerale
  • Carnea slabă bine gătită;
  • Peşte precum cod, păstrăv, câine de mare, dorada;
  • Brânzeturi cu un conţinut scăzut de grăsimi, cum ar fi mozzarella, ricotta, robiola;
  • Lapte şi iaurt, de preferinţă cu un conţinut cât mai scăzut în grăsimi;
  • Legume şi fructe de sezon”, este recomandarea lui Gianluca Mech.

Dieta, de evitat în timpul sarcinii

Cât despre dieta pe timpul sarcinii, nutriţionistul explică de ce aceasta nu este deloc recomandată!

“În sarcină nu este recomandat să urmezi o dietă: este necesar să acoperi nu numai nevoile nutriţionale ale tale ca viitoare mămică, ci şi cele ale copilului nenăscut. În timpul sarcinii, nevoia de proteine creşte, în timp ce cea a carbohidraţilor şi grăsimilor este aproape neschimbată. Dacă femeia urmează o dietă variată, consumând alimente precum fructe, legume şi leguminoase, toate cerinţele de vitamine ar trebui să fie garantate şi, prin urmare, nu necesită suplimentare specială, cu excepţia acidului folic”, dezvăluie specialistul nutriţionist.

Alimente pe care să le eviţi în sarcină

Pe lista neagră există o listă de alimente deloc recomandate femeilor însărcinate.

“Este recomandat să evitaţi băuturile alcoolice. Alcoolul ingerat de mamă ajunge în sângele fătului, dar fătul nu îl poate metaboliza, deoarece îi lipsesc enzimele necesare pentru a îndeplini această sarcină. În consecinţă, alcoolul şi metaboliţii săi se acumulează în sistemul său nervos şi în alte organe cărora le dăunează.

În plus, şi următoarele alimente trebuie limitate pe cât posibil:

  • Cafea şi ceai: alege produsele decofeinizate. Cafeaua, ca toate băuturile care conţin aşa-numitele substanţe „nervine” (ceai, băuturi de tip cola, ciocolată), trebuie să fie consumată moderat, deoarece cofeina traversează placenta. Mai mult, în timpul sarcinii metabolismul cofeinei este încetinit de 15 ori, iar viitoarele mame sunt mai sensibile la efectele sale;
  • Sarea: consumul mare de sare creşte riscul de boli cardiovasculare şi hipertensiune arterială. Este mai bine să alegeţi sarea iodată, deoarece, în timpul sarcinii şi alăptării, necesitatea de iod este mai mare;
  • Zaharuri: alegeţi carbohidraţii complecşi, cum ar fi pastele, pâinea, cartofii ;
  • Ouă: cel mult 2 pe săptămână, bine gătite;
  • Grăsimi: alege uleiul de măsline extravirgin”, recomandă nutriţionistul.