Novak Djokovic: ‘’Nu-mi place să fiu etichetat drept vegetarian’’

Novak Djokovic a vorbit despre stilul său de viaţă şi dieta pe care o urmează.
Novak Djokovic: ‘’Nu-mi place să fiu etichetat drept vegetarian’’
FOTO: Hepta / Novak Djokovic: ‘’Nu-mi place să fiu etichetat drept vegetarian’’

Proaspătul câştigător la turneului de la Wimbledon, numărul 1 în tenisul masculin Novak Djokovic a vorbit, într-o conferinţă de presă despre faptul că mulţi în califică drept vegetarian.

“Da, am, de câţiva ani, o dietă bazată mai mult pe fructe şi legume, dar nu-mi plac etichetele, aşa că nu-mi place să fiu numit vegetarian. Mulţumită dietei mele, nu mai sufăr de alergii şi mă refac mult mai repede’’, a adăugat campionul sârb.

Novak Djokovici se numărară printre producătorii executivi ai documentarului „The Game Changers”, un film produs de James Cameron, regizorul „Titanicului”, Arnold Schwarzenegger şi  Jackie Chan.

Documentarul, care se va lansa la jumătatea lunii septembrie în cinematografele din întreaga lume, vorbeşte despre explozia de meniuri vegetariene din lumea sportivă, explicând legătura dintre dietă şi succes.

„Filmul este despre cum afectează dieta modul de viaţă, nu doar la nivel personal, al sănătăţii individuale, ci despre sustenabilitate, ecologie, protecţia animalelor. Acestea sunt lucruri de care îmi pasă şi sunt mândru că sunt parte a acestui proiect”, a spus Djokovic.

Cum a început totul

În 2010, în sferturile turneului Australian Open, Novak Djokovic a început să se simtă rău. S-a întors de la vestiar acuzând stări de greaţă, frisoane, slăbiciune, vărsături. Partida, pierdută de campionul sârb, a fost urmărită şi de medicul nutriţionist Igor Cetojevic, care a suspectat o dereglare a sistemului digestiv al jucătorului ca urmare a unor intoleranţe alimentare.

În afară de analize de sânge şi alte investigaţii, dr. Cetojevic i-a făcut tenismenului un test mai neobişnuit: sportivul a fost rugat să ţină, cu mâna stângă, o felie de pâine în dreptul stomacului, în timp ce medicul îi forţa braţul drept ridicat. Rezultatul a fost uimitor: puternica lovitură de dreapta a lui Djokovic era zero …în prezenţa pâinii normale.

În urma acestor teste, diagnosticul doctorului  Cetojevic s-a confirmat: Djokovic are intoleranţă severă la gluten şi produse lactate şi o intoleranţă moderată la tomate. Un diagnostic greu de acceptat, cu atât mai mult cu cât, părinţii lui Djokovic erau proprietarii unei pizzerii…

În două săptămâni, Novak Djokovic şi-a modificat drastic dieta, renunţând la glutenul din produsele făinoase, lapte, brânză, roşii, zahăr.  După 12 luni de la adoptarea noului stil de viaţă, în 2011, sârbul devenea nr 1 ATP şi cucerea primul trofeu la Wimbledon.

Detalii ale regimului  fără gluten au fost publicate în cartea sa, „Serve To Win”.  Iată cum arată un plan pe 3 zile al dietei marelui sportiv:

Ziua 1:

Mic dejun:
Apă –  imediat ce te-ai ridicat din pat
Două linguriţe de miere, o porţie de musli (cu cereale de ovăz fără gluten, afine, stafide, seminşe de dovleac, floarea soarelui sau migdale)

Gustare (optional)
Pâine sau biscuiţi fără gluten cu avocado şi ton

Prânz
Salata verde, paste primavera fără gluten (inclusiv paste de orez, dovlecei, zuchinni, roşii uscate si brânză tofu)

Gustare de după amiază (opţional)
Măr sau pepene cu unt de caju

Cină
Salată de varză Kale, cu fenicul, seminţe de quinoa şi de pin, sardine sau anşola
Supă minestrone
Filet de somon (fără piele) cu tomate copate sau marinate

Ziua 2
Mic dejun:

Apă – imediat după trezire, două linguriţe de miere, banană, unt de caju

Gustare(opţional)
Pâine fără gluten prăjită cu unt de migdale şi miere

Prânz
Mix de salată verde cu tăiţei din hrişcă, ardei roşu, caju, frunze de busuioc şi dresing picant  de vinegretă

Gustare de după amiază (opţional)
Baton de fructe şi seminţe

Cină
Salată de ton (cu fasole verde, boabe de fasole, ton, ardei roşu, năut)
Supa de roşii

Ziua 3
Mic dejun:

Apă imediat după trezire, două linguriţe de miere, cereale de ovăz fără gluten, unt de caju, banană

Gustare(opţional)
Hummus de casă (cu năut frecat cu sos de soia fără gluten)
Măr, morcov

Prânz
Mix de salată verde cu paste fără gluten, cu pesto de alune şi busuioc

Gustare de după amiază (opţional)
Avocado cu biscuiţ fără gluten, fructe

Cină
Mix de salată verde cu avocado şi legume crude
Supă de morcov cu ghimbir
Pui copt cu lămâie

Cel mai nou articol Video:
Conf. univ. dr. Cristian Surcel: adenom versus cancer de prostată