Meniu sănătos pentru copiii mici, de Sărbători – conţine sarmale!

Întrebări - ce le dăm copiilor să mănânce la mesele de Sărbători? Le gătim special sau le dăm din mâncarea pentru adulţi? Ori gătim sănătos pentru toată familia?
Meniu sănătos pentru copiii mici, de Sărbători – conţine sarmale!
Meniu sănătos pentru copiii mici de Sărbători - conţine sarmale! foto Shutterstock

Iar vin Crăciunul şi Anul Nou. Iar este un prilej de a întâlni familia extinsă, iar este un prilej pentru a celebra copilăria. Iar mulţi copii vor fi ţinta cadourilor. Unele mai inspirate, altele nu – doar toate vor conţine dulciuri, spre bucuria celor mici şi disperarea unor părinţi. Mai ales, că excesele culinare ale celor mici nu se vor opri doar la dulciuri.


La români, perioada Sărbătorilor de Iarnă este încă marcată de ideea abundenţei alimentare. Nimeni nu este scutit să mănânce până la refuz, conform ospitalităţii româneşti. Chiar şi copiii mai mici sau mai mari sunt îmbuibaţi cu mâncare mai ales dacă ajung în vizită la bunici, străbunici, mătuşi. Şi cu toate acestea, respectarea câtorva reguli alimentare vă vor scuti de stres şi de vizite la camera de gardă a spitalelor de pediatrie din cauza indigestiilor sau şi mai rău a intoxicaţiilor alimentare.

Din start vă spunem, pentru fiecare preparat alimentar există şi variante pentru copii, dar nu pentru bebeluşii sub 6 luni. Oricât de curioşi s-ar uita aceştia, nu poftesc nici la sarmale, nici la piftie, cârnaţi sau cozonaci. Şi nici la ciocolată sau ţuică!

Meniu de copii – Nu alcoolului!


Unii români sunt greu de convins că alcoolul (nici chiar vinul fiert) nu este pentru copii. Aşadar, învătaţi copilul să refuze alcoolul de orice tip. Uneori este mai uşor să te înţelegi cu copilul decât cu unii adulţi. Puteţi avea la masă sucuri naturale din măr, fresh de portocale, nectar fără zahăr adăugat, infuzii din fructe şi plante (fără cofeină). Evitaţi chiar şi şampania pentru copiii dacă se poate. Are o cantitate mare de zahăr!

Cum procedăm cu sarmalele pentru copii?


Aceştia pot mânca şi sarmale dar gătite după reţete dietetice. A se folosi orez din belşug, carne tocată slabă (tocaţi acasă carnea proaspătă din surse autorizate). Ingredientele nu se călesc ca în cazul sarmalelor pentru adulţi ci se fierb. Foarte important nu folosiţi afumătură şi nici nu le asezonaţi cu smântână.

La capitolul ciocolată există soluţii foarte simple

Din reţetele raw vegane vă puteţi inspira. Dacă copilul nu este alergic la miere, de exemplu – ciocolată înseamnă să mixaţi avocado bine copt, cu o linguriţă de pudră de carob (roşcove) şi puţină miere sau sirop de agave. Puteţi adăuga chiar şi fulgi de cocos, goji, stafide etc. Dacă evident, nu puteţi evita să îi daţi ciocolată citiţi cu atenţie lista de ingrediente. Produsele care conţin zahăr ca prim ingredient sunt de evitat.

Salata de boeuf – evitaţi oul crud la copii

Experţii în nutriţie consideră că maioneza nu este chiar ideală la orice vârstă. O salată poate fi asezonată cu un sos de avocado, lămâie şi ulei de măsline extravirgin. În plus, la copii nu este recomandat consumul de ou crud (reţeta tradiţională conţine şi gălbenuş crud).

Cum alegem fructele şi legumele – bio de pe alt continent sau non organice km zero?

Despre sursa alimentelor ideale pentru copii se pot face zeci de de documentare anual şi mii de reportaje. Cu toate acestea, în topul preferinţelor părinţilor înstăriţi şi informaţi se află alimentele organice sau bio sau ecologice. Însă bio nu înseamnă neapărat şi proaspăt. Dacă calculăm câte zile fac pe drum fructele şi legumele ecologice din America Latină? O variantă recomandată de mulţi experţi în nutriţiei este să alegeţi fructe, legume, carne lactate proaspete, crescute cât mai curat de la producători locali. Prospeţimea este de fapt cea care garantează multe dintre proprietăţile nutritive ale alimentelor.

 

Cum găteşti purcelul de lapte
Cum găteşti purcelul de lapte