Imprieteneste-te cu fibrele la micul dejun!

Ziua buna se cunoaste de la masa de dimineata. Sondajele arata ca romanii prefera sa doarma pana mai tarziu decat sa ia micul dejun, lucru care ii ingrijoreaza pe medici. Sari peste el, adio alimentatie echilibrata...
Imprieteneste-te cu fibrele la micul dejun!

Ziua buna se cunoaste de la masa de dimineata. Sondajele arata ca romanii prefera sa doarma pana mai tarziu decat sa ia micul dejun, lucru care  ii ingrijoreaza pe medici. Sari peste el, adio alimentatie echilibrata…

Paine sau cereale, spun nutritionistii. Dar nu de orice fel. Incearca sa optezi pentru painea cu amestec de cereale sau pentru cea neagra. Ai grija cu ce o mananci, pentru ca multi specialisti in nutritie spun ca nu te ingrasa painea cat te ingrasa alimentele cu care o consumi. Cat despre cereale, alege-le cu grija, fereste-te de cele care au un continut ridicat de zahar. Un bol cu cereale la micul dejun e sanatate curata, spun medicii. Iti tin de foame si contin fibre alimentare care te pot apara de multe boli. Afla totul despre aliatii diminetilor tale.

Painea alba nu mai e la moda

Popularitatea sortimentelor de paine a inceput sa creasca in anii ’50 in Statele Unite si Canada. Pâinea cu valoare energetica redusa a inceput si ea sa fie consumata din ce in ce mai mult, incepând cu anii ’80. Romanii insa abia acum incep sa deprinda gustul specialitatilor de paine. O cercetare recenta arata ca incepem sa mancam din ce in ce mai putina paine (ultimul sondaj vorbea despre 113 kilograme de paine anual pe cap de locuitor) si alegem tot mai des painea ambalata.

Mai avem mult pana sa traim ca in America de Nord, de exemplu, unde jumatate din cantitatea de paine vanduta este paine cu multicereale, integrala, cu stafide, cu un numar redus de calorii, de secara, un semn clar ca a crescut interesul populatiei fata de o alimentatie sanatoasa.

Specialistii spun ca romanii incep sa manance paine din ce in ce mai sanatoasa, si acest trend de scadere a consumului de paine clasica se va accentua dupa aderare. In Romania, painea alba pierde teren, dar nu neaparat in favoarea unor specialitati care nu pun sanatatea in pericol – painea ambalata e de multe ori proverbialul leopard, pe afara e „vopsit” ambalajul, iar inauntru – o gramada de conservanti si ingrediente mai mult sau mai putin periculoase (nu putine sunt cazurile cand painea neagra e de fapt facuta din faina alba careia i s-au adaugat coloranti). Asadar, alege cu grija painea, dar vezi sa fie mereu ori neagra, ori cu seminte, ori cu graham – aceste sortimente contin fibre alimentare care scad nivelul colesterolului si te protejeaza impotriva bolilor cardiace si mai multor tipuri de cancer.

Romanii sunt certati cu cerealele

Daca la consumul de paine suntem printre primii, la cereale se schimba situatia. Studiile arata ca in tara noastra 68% din populatie nu consuma niciodata cereale la micul dejun, in timp ce 23% nu au auzit niciodata de cereale si de efectele lor benefice. Comparativ, un român consuma, in medie, 280 g de cereale anual, in timp ce un european consuma 2 pâna la 9 kg de cereale pe an.

Lista beneficiilor cerealelor e lunga: datorita fibrelor alimentare scade riscul aparitiei cancerului de colon, a bolilor cardiovasculare, a diabetului, a obezitatii. Nutritionistii spun ca sunt foarte satioase, iar o portie de cereale te va scapa de gustarelele care iti ameninta silueta.

In plus, au vitamine care te umplu de energie pentru intreaga zi (adio senzatie de oboseala), fier care iti intareste sistemul imunitar, calciu care te scapa de grija osteoporozei si te ajuta sa ai o dantura sanatoasa. Te poti bucura de toate aceste beneficii cu o conditie: sa alegi numai cerealele cu un continut scazut de zahar – citeste pe tabelul nutritional, glucidele sunt compuse din amidon (absorbtie lenta) si zaharuri (absorbtie rapida), opteaza pentru cele mai sarace in zaharuri.

Cele mai bune alegeri? Musli, chiar si cu fructe uscate si alune, deoarece contin acizi grasi „buni”, cu fulgi de ovaz sau fulgi de ciocolata intr-o cantitate rezonabila. In schimb, nu consuma foarte des cereale cu miere sau pe cele cu ciocolata care au un continut ridicat de zahar.

Cerealele sub lupa

Cerealele cu ciocolata contin 3% lipide, 93% glucide, 4% proteine.
Calorii pe suta de grame: 400 (densitate calorica ridicata) 2 Indice de satietate: 1,4 (au o putere de satietate relativ scazuta) 3 Index glicemic: 84 (poate determina o crestere insemnata a glicemiei) 4 Indice de densitate nutritionala: 4,7 (au un aport nutritional scazut) 5 Scor antioxidant: 0,3 (este un aliment sarac in antioxidanti)

Cerealele cu miere contin 7% lipide, 80% glucide, 13% proteine. 
Calorii pe suta de grame: 400 (densitate calorica ridicata) 2 Indice de satietate: 2,3 (au o putere de satietate moderata) 3 Index glicemic: 74 (poate determina o crestere a glicemiei) 4 Indice de densitate nutritionala: 6 (au un aport nutritional moderat) 5 Scor antioxidant: 8 (contin unul sau mai multi antioxidanti, intr-o cantitate moderata)

Fulgii de porumb contin 1% lipide, 92% glucide, 7% proteine.
Calorii pe suta de grame: 390 (densitate calorica ridicata) 1 Indice de satietate: 1,6 (au o putere de satietate moderata spre scazuta) 2 Index glicemic: 81 (poate determina o crestere mare a glicemiei) 3 Indice de densitate nutritionala: 10,6 (au un aport nutritional ridicat) 4 Scor antioxidant: 1 (foarte saraci in antioxidanti)

Musli contin 6% lipide, 82% glucide, 13% proteine.
Calorii pe suta de grame: 370 (densitate calorica moderata) 1 Indice de satietate: 2,1 (au o putere de satietate moderata) 2 Index glicemic: 55 (nu determina cresterea glicemiei, in cel mai rau caz una foarte mica) 3 Indice de densitate nutritionala: 3,4 (au un aport nutritional relativ scazut) 4 Scor antioxidant: 1,8 (aliment sarac in antioxidanti)

Painea noastra cea de toate zilele in cifre

Bagheta contine 2% lipide, 85% glucide, 13% proteine.
Calorii pe suta de grame: 280 (densitate calorica moderata) 1 Indice de satietate: 1,9 (are o putere de satietate moderata) 2 Index glicemic: 95 (poate determina o crestere insemnata a glicemiei) 3 Indice de densitate nutritionala: 1,6 (practic mananci calorii goale, fara nici un fel de aport nutritional, nu tu vitamine multe, nu tu calciu, magneziu suficient) 4 Scor antioxidant: 0,2 (este un aliment sarac in antioxidanti)

Painea cu tarate contine 6% lipide, 80% glucide, 15% proteine.
Calorii pe suta de grame: 250 (densitate calorica moderata) 1 Indice de satietate: 2,0 (are o putere de satietate moderata) 2 Index glicemic: 70 (poate determina o crestere destul de mare a glicemiei) 3 Indice de densitate nutritionala: 6 (aportul nutritional este moderat) 4 Scor antioxidant: 6,6 (acest aliment contine unul sau mai multi antioxidanti, intr-o cantitate moderata) 

Painea de secara contine 5% lipide, 80% glucide, 14% proteine.
Calorii pe suta de grame: 260 (densitate calorica moderata) 1 Indice de satietate: 2,0 (are o putere de satietate moderata) 2 Index glicemic: 65 (poate determina o crestere moderata a glicemiei) 3 Indice de densitate nutritionala: 5 (aportul nutritional este scazut) 4 Scor antioxidant: 6,4 (contine unul sau mai multi antioxidanti, intr-o cantitate moderata)

Painea cu amestec de cereale contine 6% lipide, 77% glucide, 17% proteine.
Calorii pe suta de grame: 250 (densitate calorica moderata) 1 Indice de satietate: 2,2 (are o putere de satietate moderata) 2 Index glicemic: 50 (poate determina o crestere mica a glicemiei) 3 Indice de densitate nutritionala: 6,4 (aportul nutritional este mediu) 4 Scor antioxidant: 6,3 (contine unul sau mai multi antioxidanti, intr-o cantitate moderata).

Regimul Scarsdale
Regimul Scarsdale
Recomandări: