Din secretele grăsimii: cum să nu vă îngrăşaţi din nou după ce aţi încheiat o cură de slăbire

Vă aflaţi într-o continuă luptă cu kilogramele în plus? Nu sunteţi singure. Majoritatea celor ce urmează cure de slăbire ajung, la 6 luni dupe ce le-au încheiat, din nou faţă-n faţă cu excesul ponderal. Numeroase studii au demonstrat că cele mai multe diete nu ne scapă pentru totdeauna de kilogramele în plus şi doar pentru o perioadă limitată. Mai devreme sau mai târziu, lupta va începe iarăşi!
Din secretele grăsimii: cum să nu vă îngrăşaţi din nou după ce aţi încheiat o cură de slăbire

Vă aflaţi într-o continuă luptă cu kilogramele în plus? Nu sunteţi singure. Majoritatea celor ce urmează cure de slăbire ajung, la 6 luni dupe ce le-au încheiat, din nou faţă-n faţă cu excesul ponderal. Numeroase studii au demonstrat că cele mai multe diete nu ne scapă pentru totdeauna de kilogramele în plus şi doar pentru o perioadă limitată. Mai devreme sau mai târziu, lupta va începe iarăşi!

Potrivit unui studiu citat în revista Fitness Magazine din Statele Unite, 50% dintre femeile care au ţinut un regim alimentar pentru a slăbi susţin că în maximum 6 luni de la terminarea acestuia se văd nevoite să-l înceapă din nou. Lupta cu kilogramele în plus nu e simplă, iar odată ce au fost date jos nu există nici o garanţie că ele nu se vor reaşeza acolo de unde fuseseră alungate. Aşa se face că mai bine de un sfert dintre doamnele aflate mereu la cură de slăbire au pierdut şirul dietelor urmate,  iar specialişii au un singur nume pentru acest fenomen: yo-yo!

Efectul yo-yo se traduce prin slăbiri şi îngrăşări repetate, în paralel cu diete şi obiceiuri alimentare nepotrivite. Cum poate fi combătut o dată pentru totdeauna?

Puneţi-vă grăsimea la treabă!

Ştiaţi că grăsimea din organism poate… topi grăsime? Poate părea fără logică, dar reţineţi că aşa cum alimentele conţin mai mult de un singur tip de grăsime, şi corpul uman găzduieşte mai multe feluri de grăsime. Aşadar, atunci când ne îngrăşăm peste măsură şi vrem să topim grăsimea, ne referim la grăsimea albă.

Aceasta este varianta periculoasă şi inestetică. În acelaşi organism mai poate exista şi un alt tip de grăsime, grăsimea brună, versiunea sănătoasă, care, nu o să vă vină să credeţi, dar arde calorii! „Până la 80 % dintre adulţi prezintă depozite de grăsime brună în corp”, susţine Aaron M. Cypess, doctor în ştiinţe medicale în cadrul Joslin Diabetes Centerşi Harvard Medical School, Statele Unite.

 Puterea acestei grăsimi benefice constă în faptul că este bogată în mitocondrii, un organ celular care generează căldură. Atunci când sunt activate mitocondriile, sunt suficiente 55 de grame de grăsime brună pentru a nimici aproximativ 20% din caloriile consumate. De altfel, rolul grăsimii brune este acela de a produce căldură, adică este termogenă. S-a descoperit că nou-născuţii au o cantitate importantă de grăsime brună în corp pentru a se adapta la noul mediu, cel extrauterin.

Dar cum se activează mitocondriile din grăsimea brună? Sportul este principala metodă de a o transforma într-un adevărat cuptor pentru calorii. Potrivit unui studiu efectuat la Harvard Medical School, mişcarea stimulează eliberarea unui hormon care de obicei se găseşte în celulele musculare – irisină şi care are capacitatea de a transforma grăsimea albă în grăsime brună. Sunt suficiente 30 de minute pe zi, cel puţin 5 zile pe sătămână, pentru a ne menţine în formă.

O altă modalitate de a activa grăsimea brună este expunerea la temepraturi scăzute, profitând de rolul său termogen. Studiile au demonstrat că hormonii tiroidieni şi sistemul nervos simtapic o activează, acesta din urmă fiind activat, la rândul lui, de frig. În aceste condiţii, grăsimea brună intervine pentru termoreglare, mărind astfel consumul energetic şi, prin consecinţă, influenţând greutatea corporală.