Dieta Zonelor Albastre: cum să trăieşti sănătos, până la 100 de ani

Dieta zonelor albastre presupune o alimentaţie în care legumele sunt consumate în proporţie de 95%. Iată ce reguli poţi urma.
Dieta Zonelor Albastre: cum să trăieşti sănătos, până la 100 de ani
FOTO: profimediaimages.ro / Dieta Zonelor Albastre: cum să trăieşti sănătos, până la 100 de ani

Cine nu-şi doreşte să aibă o viaţă lungă, sănătoasă şi fericită? Ei bine, există cinci zone în lume în care oamenii chiar fac asta, iar ce au în comun este ceea ce mănâncă. În cartea ”Soluţia Zonelor Albastre. Cum să mâncăm şi să trăim asemenea celor mai sănătoşi oameni de pe planetă”, Dan Buettner, cel care studiază aceste locuri, susţine că în aceste zone există cel mai mare număr de persoane care au ajuns la vârste de peste 90 de ani, respectiv peste 100 de ani.

Tot în aceste zone albastre întâlnim cea mai mică rată a bolilor cronice, inclusiv diabet, cancer şi obezitate. Aceste regiuni includ: Okinawa (Japonia), Sardinia (Italia), Nicoya (Costa Rica), Ikaria (Grecia) şi Loma Linda (California). Deşi acestea se află în părţi diferite ale lumii, locuitorii acestor oraşe au un stil de viaţă comun: în principiu, au un pattern alimentar similar.

Consumă 95% plante

Doar în patru din cele cinci zone se consumă carne, dar în cantităţi mici şi foarte rar. Mai exact, carnea se consumă în medie de cinci ori pe lună, câte 60 de grame sau mai puţin. Dacă noi suntem obişnuiţi ca friptura să ocupe cea mai mare parte a farfuriei, locuitorii celor cinci zone aleg porţii extrem de mici, iar în centrul atenţiei se află legume precum fasole, linte, mazăre, năut sau chiar fructele, cerealele din grâu întreg, nucile şi seminţele.

Ai grijă ce băuturi consumi

Cu câteva excepţii, locuitorii zonelor albastre consumă patru tipuri de băuturi: apă, cafea, ceai şi vin. În toate cele cinci zone albastre ceaiul este consumat zilnic, la fel şi trei pahare de vin roşu.

Redu consumul de ouă şi produse lactate

În patru din cinci zone albastre, produsele din lapte de vacă nu sunt incluse în dietă în cantităţi semnificative. De exemplu, locuitorii din Ikaria şi Sardinia consumă produse din lapte de oaie sau de capră. De asemenea, locuitorii din toate cele cinci zone consumă ouă de două până la patru ori pe săptămână, în principiu alături de alte preparate, folosite ca sursă principală de proteină.

Limitează consumul de peşte

În majoritatea zonelor albastre, locuitorii servesc peşte de trei ori pe săptămână, în special sardine, anşoa şi cod, specii care nu sunt expuse unui nivel ridicat de mercur sau alte chimicale dăunătoare.

Ai grijă la consumul de zahăr

Locuitorii zonelor albastre consumă o cincime de zahăr adăugat pe zi. Cantităţile sunt similare ghidului oferit de Asociaţia Americană a Inimii, care susţine că femeile trebuie să consume cel puţin şase linguriţe de zahăr adăugat, în timp ce bărbaţii nouă. Locuitării zonelor albastre consumă zahărul în mod intenţionat, ca recompensă, nicidecum în alimentele procesate sau să se facă un obicei din consumul de zahăr.

Nu mânca în exces

Locuitorii din Okinawa urmează regula de 80%, regulă care portă numele hara hachi bu. Asta înseamnă că se opresc din mâncat când se simt sătui în proporţie de 80%. Per total, locuitorii zonelor albastre nu mănâncă în exces şi, obişnuiesc să mănânce mâncare gătită acasă, micul dejun fiind cea mai bogată masă, iar cina este consumată în cantităţi foarte mici.

Dieta Zonelor Albastre este similară altor diete contemporane care au scopul de a reduce bolile cronice şi de a îmbunătăţi starea de sănătate în general. Printre acestea, putem reaminti Dieta Planetară sau Dieta OMAD, care presupune o singură masă pe zi.