Dieta şi greutate ar putea influenţa calitatea somului

Vechea zicală “spune-mi ce mănânci ca să-ţi spun cine eşti” s-ar putea transforma şi în “spune-mi ce mănânci ca să-ţi spun cum dormi”. Cel puţin aceasta este concluzia unui nou studiu efectuat de cercetătorii de la Şcoala de Medicină Perelman de la Universitatea Pennsylvania, care va fi prezentat la Congresul Anual al Somnului din acest an.
Dieta şi greutate ar putea influenţa calitatea somului

Vechea zicală “spune-mi ce mănânci ca să-ţi spun cine eşti” s-ar putea transforma şi în “spune-mi ce mănânci ca să-ţi spun cum dormi”. Cel puţin aceasta este concluzia unui nou studiu efectuat de cercetătorii de la Şcoala de Medicină Perelman de la Universitatea Pennsylvania, care va fi prezentat la Congresul Anual al Somnului din acest an.

Se pare că greutatea corporală şi numărul de calorii consumate pot influenţa durata ciclurilor de somn şi, implicit, calitatea somnului

Cercetătorii de la Universitatea din Pennsylvania au realizat un studiu pe un grup 35 de persoane cu o stare bună de sănătate. Aceştia le-au analizat somnul, cu ajutorul polisomnografiei, care înregistrează modificările fizilogice care se produc în timpul somnului, două nopţi la rând. Apoi, au măsurat compoziţia corporală şi consumul energetic, inclusiv obiceiurile alimentare şi numărul de calorii consumate zilnic de subiecţi.

Studiul indică faptul că indicele de masă corporală (IMC),  procentul de grăsime corporală şi consumul energetic nu sunt indicatori semnificativi pentru durata ciclurilor de somn. Astfel, adulţii supraponderali sau care suferă de obezitate au petrecut mai mult timp în stadiul 5 al somnului (faza REM) în care se produc visele şi care este caracterizat de bătăi cardiace şi respiraţie mai rapide şi este un somn mai puţin odihnitor decât cel din stadiile non – REM, care nu asigură refacerea.

Un episod de somn REM poate dura între 5 minute şi o oră. Din durata totală a unui somn, aproximativ 20% reprezintă stadiul REM de somn.

„Într-o cultură în care presiunea de a sacrifica orele de somn pentru a menţine productivitatea este tot mai mare, acest studiu oferă informaţii preţioase despre cum stilul de viaţă poate influenţa calitatea somnului”, explică Andrea M. Spaeth, autorul principal al studiului.

Cercetătorii au mai observat că mărirea aportului de proteine scurtează faza a 2 a somnului, atunci când ritmul cardiac şi respiraţia  sunt relativ normale, când temperatura corpului scade uşor, şi creşte durata somnului paradoxal. 

Un alt studiu realizat tot de o echipă de cercetători de la Universitatea Pennsylvania  arată că persoanele care se culcă la ore târzii şi care suferă de afecţiuni ale somnului se îngraşa mai repede. Un alt studiu din 2015 arată că persoanele care mănâncă mai puţin seara pot să-şi îmbunătăţească deficitul de atenţie şi concentrare care vin odată cu privarea de somn.

 

 

Cel mai nou articol Video:
Natalia Pavalachi Pittet, sexolog: Cum discutăm cu copiii și adolescenții despre sex